Skogsröjning

Liter per hektar?

7 inlägg 8378 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Liter per hektar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196511 Hur många liter bensin brukar ni ligga på per hektar? Insåg just att det blir en 6-8 liter för mig nu. Beror såklart på beståndet. Men om varje liter kostar 20 + moms, så...



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Liter per hektar?

axwell  
#196523 Såg att du skrev om Skene och alkylatpumpen, finns det inte någon OKQ8- eller Aspenpump inom rimligt avstånd?

Nej, tror inte att det räcker med 6-8 l/ha, 7-10 behöver jag nog men då gör jag ved av det som duger till det.

Senast betalade jag på OKQ8 18.25 brutto inkl. för 2-T, får trösta mig med det.

Användarvisningsbild

Re: Liter per hektar?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197421 Ligger nog kring 5-8 liter, det borde täcka de allra flesta bestånden.

Avatar Fallback

Re: Liter per hektar?

kallen  
#197432 Snittpiset för röjning i Sverige är runt 2500 vilket borde ge en normalprestation på knappt 1ha per arbetsdag.
Min 345fxt går nånstans mellan 1,10 och 1,30 timmar på de 0,9 liter som går i tanken vilket blir 5.7 liter vid normalprestation även om det är få röjningar jag kommer ner på de timmarna/ha.

Avatar Fallback

Re: Liter per hektar?

kallen  
#197433 Tog nog i lite på snittpriset. Är nog södra Sveriges pris som är upp mot 2500. Kommer inte ihåg var jag hittade det sist.

Avatar Fallback

Re: Liter per hektar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197445 Det tog mig fyra dagar att röja 2 ha, men då var det två halvdagar, och de andra två ganska korta. Blir mörkt fort nu. Delvis lite lättsam röjning, delvis mycket björk. Tog mig 15 tankar á 0,67 liter ungefär. Ca 5 liter per ha? Hmm, lättare än normalt. Säg 20 timmar på det, en tank tar en dryg timme. Stihl FS 480.

   TS
Avatar Fallback

Re: Liter per hektar?

kallen  
#197459 Sen beror det ju lite på sågmodell och storlek på klinga.
Men blir några kronor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).