Motorsåg och handhållet

Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

97 inlägg 71602 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

lodjuret  
#197439 Ingen koll på biltemas krok/sax men...

Lyftkapacitet: 50 kg


...skulle få mig att låta bli.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

kallemek  
#197458 Tackar för svaren.

Om vi spinner vidare på ämnet billiga krokar och saxar - någon som prövat dessa från Clas Ohlson?
http://www.clasohlson.com/se/Lyftkrok/Pr408463000
http://www.clasohlson.com/se/Massavedssax/Pr408464000
http://www.clasohlson.com/se/Timmersax/Pr408465000

   TS
Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

elis  
#197460 Personligen skulle jag inte ens tänka "ekonomiskt" när det gäller egen hälsa, speciellt inte när det gäller några hundralappar. En sax lr krok som brister just som man satsar i ett lyft kan orsaka ordentliga skador. Dessutom tillhör jag en innovativ gruppering som använder saker till annat än de är avsedda för ibland, då är det bra att veta att det är riktiga grejor. En massavedsax på Skogma kostar 275:-, en timmersax runt 600:-.
Visst kan biltema ha vissa saker som är bra, lr i a f tillräckligt bra, det är bara så förbaskat svårt att veta vilka de är. Köpte senast buntband som jag satte fast kablage på en flisanläggning med, vilket skit, det borde vara straffskatt på sånt.

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

elis  
#197462 Tid är pengar och hade du köpt en riktig sax på en gång istället för att leta "billigt" så hade du varit i skogen och jobbat redan. Och tjänat på det. :wink:

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

kallemek  
#197463
elis skrev:Tid är pengar och hade du köpt en riktig sax på en gång istället för att leta "billigt" så hade du varit i skogen och jobbat redan. Och tjänat på det. :wink:


Egentligen är jag inte ute efter en sax utan två vettiga krokar. Passade dock på att fråga om båda när jag ändå skapade en tråd. Visst, två Vimek-krokar hade suttit fint, men för 612.50 kr inkl. frakt? Nej tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

axwell  
#197468 Timmersax från Clas, en sån har jag men inte den på bilden, öppnar bara 29 cm mot 32 för den äldre som troligen är europeisk.

T.o.m. Jula har ev. bättre grejer för ungefär samma pengar.
http://www.jula.se/search-result/?q=LYFTKROK/-%20SAX

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

elis  
#197470 Försökte bara skoja till det lite, här verkar vara bra pris på vimek-krok: http://www.bamseprodukter.se/webshop/pr ... ucts_id=77
65:- extra för an bra krok tror jag faktiskt att det kan vara värt.

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

traktorz  
#197477 Är inte både kroken och saxen tillverkade av S.A Wetterlings till samtliga?
Låt vara att finishen och handtaget är mer funktionellt på Husqvarnas & Jonsereds versioner, än hos budgetversionerna som säljs av Jula & Clas Ohlson. Något liknande upplägg som för de blå CTEK- laddarna som ju enbart säljs via de två senare kedjorna.

Wetterlings yxor och vridna vedkil håller bra kvalité och är populära. Ser ingen anledning varför deras krok och saxar därför skulle vara undermåliga?

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

lodjuret  
#197510
elis skrev:Dessutom tillhör jag en innovativ gruppering som använder saker till annat än de är avsedda för ibland.


Är nog inte bara du, jag har en förmåga att använda kroken ibland på lite klenare träd då man anser sig ha för långt till brytjänet....

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197512 Var inne o kollade på Biltema och saxen känns lika billig som den är. Håller också HVA högt och tror man får vad man betalar för....

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197516 var hittar man vimek-kroken?

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197518
OAS-forests skrev:var hittar man vimek-kroken?


vimek lyftkrok.jpg


Mejla eller ring 0910-88019 bamsesågen...

Flocktjärn 22
931 97
Skellefteå

eller skogma : http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?pa ... &sort=null

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

kallemek  
#197598 Har kopierat, klistrat in och skrivit ut ett antal krokar på ett ark och jämfört dem enligt mottot att spetsens insida ska vara parallell med handtagets främre del. Betrakta inte detta som något vetenskapligt försök som är direkt rättvisande, men det är inte nödvändigtvis värdelöst heller.

Jag har alltså förlängt linjerna från spetsens insida samt handtagets främre del och mätt vinkeln, som anges inom parentes nedan, ju mindre desto bättre. Pappret räckte inte till för att förlänga Vimek-krokens linjer till en eventuell skärpunkt vilket ger högsta betyg.

De jämförda krokarna placerar sig enligt mina slutsatser i följande ordning.
1. Vimek
2. Oregon (11), Clas Ohlson (11), Partner UOA (12)
3. SA Wetterling (20)
4. Biltema (26)

För vad det är värt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

traktorz  
#197786 Kikar man på verktygen hos Skogma, ser man att lyftkroken samt massaved- och timmersaxen är tillverkade av EIA i Edsbyn, numera liksom Öberg & Bacho varumärken ingående i SNA Europe.

Krokar och saxar från Husqvarna/Jonsered är troligen OEM tillverkning från EIA.

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198109 Hej igen...

Detta är det bästa lyft- och drag-hjälpmedlet=

Lyftsax husky.jpg


Stadiga och rejäla.
Har alltid med mig tre styck av dessa massavedssaxar vid gallring, två i huggarbältet och en i reserv i bilen.
Men jag brukar slipa dom vassare och att jag har filat och målat diameter markeringar på dom.

Jag kan inte gallra i skogen utan att ha dessa en i varje hand när jag drar ihop två
timmer-/massaveds-stockar på en gång, mycket effektivare och säkrare än krokar.
Jag har även större timmersaxar men de förvaras som regel i traktorn...

:D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking lör 08 dec 2012, 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).