Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Bruun, Ford i Skogen

6 inlägg 6492 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bruun, Ford i Skogen

skogarlivet  
#197130 Är intresserad av om några medlemmar eller besökare har erfarenheter av de forna Bruun skogsmaskinerna, kanske rentav att någon fortfarande har en i drift?

Bruun var ganska framsynt tillverkade med för sin tid ofta genomtänkta detaljer men de syns nästan inte alls på marknaden längre.

Är det någon som sitter inne med kunskaper eller vet någon som har kunskaper om Bruun skogsmaskiner?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Bruun, Ford i Skogen

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197164 Har en på jobbet som körde åt honom när det begav sig. Var 2 olika skördare,den ena var nån beståndsgående variant, Och en hade aggregat som det satt nån klinga på istället för svärd.
Kan förhöra mig lite mer i veckan. Men det kanske var mer skotarna du ville veta om?

Avatar Fallback

Re: Bruun, Ford i Skogen

skogarlivet  
#197247 Rent allmänt är det intessant att höra lite historia om Bruun, speciellt eftersom strävan mot utveckling i deras maskiner var påtaglig. De var tidiga att göra smidiga maskiner som nästan spårade exakt och de hade tidigt förstått däckdimensionernas avgörande betydelse för marktrycket.
Har sett något exempel på Bruun King där det tagits ut många timmar i skogen innan det blev maskinhimlen. Skulle vara intressant att höra historia från någon fortfarande levande maskin.

Jag skaffade nyligen en gammal skotare, faktiskt mest för dess gedigna Fiskarskran med rekorderlig räckvidd för sin tid tack vare dubbelutskjutet. Användbart på vedbacken var min tanke och betalningen var därefter.

Specifikt är jag intresserad av att höra mer om Bruun 7610 från 1988 med Brunomatic transmission. Är det en vanlig mekanisk växellåda med el-hydraulik till koppling, eller hur fungerar Brunomatic egentligen?
Ävenså vad kan sättas in istället ? Passar det att byta till vanlig mekanisk låda? Är det enklare än att sätta in Brockhouse 11F converter som var det andra alternativet till den smidiga maskinen.

Det finns säkert någon som har lite intressant historia om maskinerna eller vet någon som kan mer om dem?
Har fått för mig att det gjordes många modeller under några år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bruun, Ford i Skogen

Blivande snickare  
#197325
skogarlivet skrev:faktiskt mest för dess gedigna Fiskarskran med rekorderlig räckvidd för sin tid tack vare dubbelutskjutet.

:-bd \m/ De var skapliga grejer det!

Avatar Fallback

Re: Bruun, Ford i Skogen

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197348 Lars Bruun var en mycket trevlig man som sa vad han tänkte till alla, träffade han några gånger när han visade sina produkter.1984 var han och visade en skotare med band på både vagn och motordel med god bärighet bandtyp som på en bandvagn, lastförmåga som en ÖSA250? vet ej va den kallades.Han gjorde många olika maskiner och ideer sålde en del till ÖSA. Googla Lars Bruun står det om mera saker.

Avatar Fallback

Re: Bruun, Ford i Skogen

jocke94  
#199760 hej vi har en bruun super mini som fortfarande går i drift, den går fortfarande som en klocka

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).