Skogsvagn (Huggarvagnar)

var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

21 inlägg 21127 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

Skogs_mullen@hotmail.com  
#19307 Hej jag ska köpa mekanisk tvåspak till griplastarvagnen men var kan man få tag i det?? hitta inget någon som vet?



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19309 Hej,

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1862

Lite tips, eller?

Avatar Fallback
Polaris 500  
#19693 Moheda har ett tyå spar system. kolla på www.mohedasystem.se

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27719 Kolla in sidan www.weimer.se. Jag vet inte hur man lägger in en länk men jag gör så här.

Avatar Fallback
Raket  
#27842 Finn-Rotor:s ventilpaket FRV60 finns i flera varianter bla 2-spak. Vi kör med detta paket på vår palm kärra funkar utmärkt.

http://www.finn-rotor.fi/pdf/FRV60esite_ruotsi.pdf

Avatar Fallback
pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28297 Lånar tråden lite:
Om man har ett fungerande ventilpaket (7-spak), och vill bgga om till mek. 2-spak, så borde det väl inte vara några större problem.
Det är väl egentligen "bara" att byta själva spakarna till koordinatspaksreglage, eller?

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28306 Inte om de är en ventilpaket som finns med 2 spak, då går de säkert att köpa o byta.
Att snida ihop ett själv får man var noggrann för annars blir de för glappt i lederna.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28345
pla1 skrev:Lånar tråden lite:
Om man har ett fungerande ventilpaket (7-spak), och vill bgga om till mek. 2-spak, så borde det väl inte vara några större problem.
Det är väl egentligen "bara" att byta själva spakarna till koordinatspaksreglage, eller?


Hej,

Sliderna med chockar sitter i helt annan följd så har du inte ett byggbart block är det helt kört. Dessutom rätt dyrt med spakar så nytt är ett bättre alt.

MVH
MN

Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28360 Någon som provat att sätta vajerreglage till hydraulpaktet, typ som till en vanlig lastare? Har kollat lite, det är ganska dyrt. Dock vore det skönta att slippa lyfta hela tunga klumpen.

Avatar Fallback

Re: var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

Edner  
#262161 Lyfter en gammal tråd då jag går i liknande funderingar.
Jag har ett 6spak ventilpaket.
Om jag skulle montera 2 sådanahär reglage med knappar på varje spak så får jag ju 6 funktioner.

http://www.oie.se/Produkter/spakreglage ... 00-2798607

Får hitta några kraftiga solenoider till dom 2 funktionerna man skulle köra med knapparna.
Lämpligtvis kör man grip och utskjut på knappar då dessa funktioner inte kräver något finlir.

Då skulle jag montera det tunga ventilbordet fast i huggarvagnen och endast sätta in reglagen i traktorn när grejorna ska användas.

Hur skulle detta fungera?
Någon som provat?
Har någon tipps på solenoider?

Mitt ventilpaket kommer från någon lastbil och några av funktionerna har varit luftstyrda och andra elstyrda.
Jag satte helt enkelt spakar på andra sidan sliderna när jag byggde om det till manuellt.
Finns någon tråd här på skogsforum om detta som jag gjorde för några år sedan.

Men saken är att på andra sidan sitter pneumatisk och elektrisk utrustning kvar.
Undrar om detta går att använda till dom knappstyrda funktionerna?

Detta löser man nog på ena eller andra sättet.

Det jag undrar mest över är hur bra dom mekaniska virereglagen skulle fungera?
Spakarna i mitt ventilbord är ganska tröga.
Verkar vara onödigt hårda fjädrar i det.

Detta känns inte som någon fördel om en vire ska ta över regleringen.

Kanske går att göra någonting åt om det skulle vara ett problem?

Nu pratar jag över min kunskap, men dessa kordinatspakar har ju egna returfjädrar i sig.
Kan man då inte plocka bort returfjädrarna i ventilpaketet så att det löper lätt och fint?
Spaken borde ju dra tillbaka sliderna till utgångsläge ändå?

Avatar Fallback

Re: var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

Grundlurad  
#262353 Hej
Jag skulle då hellre behålla 4 spakar med rakt fram-bakåt funktion och byta ut 2 till knappfunktion,har provkört ett som du beskriver och det kändes tungt i sidled(OBS detta var länge sedan!dom är säkert mycket bättre nuförtiden)
Det skulle som sagt vara roligt att höra från någon som har ett

Avatar Fallback

Re: var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

Edner  
#262898 Ok.
Saken är den att mitt ventilpaket är fruktansvärt tungt att hantera.
Så en stor fördel med denna lösning med 2 kordinatspakar skulle vara att jag kan montera ventilpaketet stumt på vagnen och aldrig mer behöva röra det.

Om spakarna skulle bli tunga att manövrera, så funderar jag fortfarande på om man måste ha returfjädrarna kvar i ventilpaketet eller om det är någonting som man kan montera bort?
Då borde det gå lätt att manövrera.

Kordinatspakarna har ju egna returfjädrar.
Borde räcka med enbart dom eller?

Avatar Fallback

Re: var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262907 Den kordinatspaken ja har till kran/vagnsdrift har inga egna returfjädrar (oie) så dom kan du nog inte ta bort i paketet.
Iom dom inte är ett under i precision undrar jag hur bra de skulle funka

Användarvisningsbild
Camwood  
#262917
gnisten83 skrev:Inte om de är en ventilpaket som finns med 2 spak, då går de säkert att köpa o byta.
Att snida ihop ett själv får man var noggrann för annars blir de för glappt i lederna.

Att spakarna glappar är ju en del av charmen. :grin: Våran SMV Drivax från 67. har så mycket glapp i 6 spakarna att man måste ha en stor portion tålamod när man spakar. Glappet efter efter 40 år är 1/2 cm och i topp på vissa spakar ca 5 cm och i kombinerat med kranens glapp så är det en upplevelse av betydelse att krana Drivaxen. :grin: En gång när ja satt o lastade av ett lass vid vägen kom en granne förbi och ville provspaka. Han har kört mycket skotare. Han blev helt knäckt när han försökte få kranen dit han vill. Han har aldrig provat igen. :???:

Avatar Fallback

Re: var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

Edner  
#262929
gnisten83 skrev:Den kordinatspaken ja har till kran/vagnsdrift har inga egna returfjädrar (oie) så dom kan du nog inte ta bort i paketet.
Iom dom inte är ett under i precision undrar jag hur bra de skulle funka


Vilken kordinatspak är det du har?
Finns ju några att välja mellan.
Framgår inte något vidare vad skillnaden mellan dom olika spakarna på oie är.

Angående fjädrarna, så är jag ganska säker på att jag läste på något av reglagen att det skulle vara returfjädrar i, men jag kan ha fel.
Jag hade fel en gång 1982, men det var kanske inte så konstigt.
Jag var ju bara 5 år då :)

Men om man tycker att fjädrarna i ventilpaketet är för hårda.
Kan man byta till mjukare?
Hur är det uppbyggt?

Jag förstår att ett vajerreglage inte kan vara något under av precision, men hur dåligt är det.
Jag har inte jättehöga krav då detta är privat/hobby.

Finns det andra reglage än dom oie säljer till sansade priser som kanske är bättre?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).