Skogsröjning

Utländska arbetslag och svenska röjentreprenörer

43 inlägg 18720 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19578 Nu missförstår du mig. Jag är helt för lika villkor för alla. Jag ser inget positvit med att Ericsson lägger ner sina fabriker och flyttar dom till kina osv, ser heller inget positivt i att utländska skogsarbetare dumpar lönerna i Sverige med hjälp av oschyssta medel.

Det jag däremot regarera på är att samma persson som gnäller på att en billig polack tar hans jobb, utan att lyfta ett finger går och köper en produkt från något billighetsland som i princip konkurrera ut svenska arbetare med oschyssta medel (ex slavlöner, oreglerade arbetstider barnarbete osv).

Jag har själv köpt flertalet produkter från kina, så jag lider själv av denna dubbelmoral. Men jag anser att vi måste börja diskuter vart globaliseringen tar oss! Detta är så mycket större än att bara röra en branch, det kräver större agerande från oss konsumeter plus att våra politiker måste få upp ögona...

Obs detta är inget angrepp på någon enskild forumsmedlem utan bara min personliga uppfattning om hur det ser ut i samhället idag.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19581
Tulles skrev:Om vi skulle sätta det i system i Sverige att andra länder kunde flytta till Sverige för att arbeta på de ländernas villkor och löner kan vi lägga ner IT, byggnadsbranschen och skogsindustrin.


Det som istället händer med IT-branschen är inte att arbetarna kommer hit, utan att arbeten läggs ner och flyttas till andra länder.

Byggbranschen är ju suverän för facket, byggnaderna kan inte flytta till Indien, och man försöker mota utländska entreprenörer från Sverige.

Det facket har störst problem med är inte att det är polacker/litauer utan att de inte är anställda utan enmansföretagare. Precis som jag. Är detta verkligen ett problem, att utländska företag kommer och gör jobb i Sverige?

Är man företagare så finns det ingen minimilön, arbetstidsregler,
arbetarskydd etc.

Avatar Fallback
träis  
#19627
träis skrev:
Mangan skrev:
Tulles skrev:Om vi skulle sätta det i system i Sverige att andra länder kunde flytta till Sverige för att arbeta på de ländernas villkor och löner kan vi lägga ner IT, byggnadsbranschen och skogsindustrin.


Det som istället händer med IT-branschen är inte att arbetarna kommer hit, utan att arbeten läggs ner och flyttas till andra länder.

Byggbranschen är ju suverän för facket, byggnaderna kan inte flytta till Indien, och man försöker mota utländska entreprenörer från Sverige.

Det facket har störst problem med är inte att det är polacker/litauer utan att de inte är anställda utan enmansföretagare. Precis som jag. Är detta verkligen ett problem, att utländska företag kommer och gör jobb i Sverige?

Är man företagare så finns det ingen minimilön, arbetstidsregler,
arbetarskydd etc.



Med samma skattevilkor och försäkrings kostnader så ska vi nog kunna konkurera med utländska företag med snabbare.bättre kvalite och lokal kännedom om utförande av arbeterna.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19673
Mangan skrev:
och man försöker mota utländska entreprenörer från Sverige.


Visst var det enskilda arbetare som betedde sig så i Vaxholm, men från facket var det krav på kollektivavtal som gällde.

Mangan skrev:Det facket har störst problem med är inte att det är polacker/litauer utan att de inte är anställda utan enmansföretagare.


Visst är det ett problem för facket, som inte har en chans att kontrollera vilka avtal företagaren jobbar under.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19696
Ernst skrev:Visst är det ett problem för facket, som inte har en chans att kontrollera vilka avtal företagaren jobbar under.


Det är inte deras uppgifte heller. Eller borde inte vara, men vissa fakcfärbuind har en tendens att vilaj styra och ställa som de tycker.

Om det inte handlar om arbetstagare, så vad gör facket där?

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19790
Mangan skrev:
Ernst skrev:Visst är det ett problem för facket, som inte har en chans att kontrollera vilka avtal företagaren jobbar under.


Det är inte deras uppgifte heller. Eller borde inte vara, men vissa fakcfärbuind har en tendens att vilaj styra och ställa som de tycker.
Om det inte handlar om arbetstagare, så vad gör facket där?


Både du och jag vet att det är ett fåtal, om ens någon, som kommer hit som egen företagare och själv letat upp det enskilda jobbet. Det finns mellanhänder. Facket anser att det handlar om arbetstagare men att man kringgått det genom en f-skattesedel. Om inte facket, eller någon annan, lägger sig i, så dröjer det inte länge förrän även svenska egenföretagare i skogen måste närma sig de 65 kronor som polackerna har i timmen. I det läget får alla svenska entreprenörer med anställda slå igen.

Detta är min övertygelse som jag står fast vid, men jag har därmed inte sagt att jag inte respekterar din Mangan.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19831 Hur går det med Skogsjobben TULLES har det blivit fart på ett nu. Ge oss en rapport!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19833
Ernst skrev:
Mangan skrev:
Ernst skrev:Visst är det ett problem för facket, som inte har en chans att kontrollera vilka avtal företagaren jobbar under.


Det är inte deras uppgifte heller. Eller borde inte vara, men vissa fakcfärbuind har en tendens att vilaj styra och ställa som de tycker.
Om det inte handlar om arbetstagare, så vad gör facket där?


Både du och jag vet att det är ett fåtal, om ens någon, som kommer hit som egen företagare och själv letat upp det enskilda jobbet. Det finns mellanhänder.

Det är inget konstigt med det, jag får också uppdrag med mellanhand som tar procent av arvodet.

Facket anser att det handlar om arbetstagare men att man kringgått det genom en f-skattesedel. Om inte facket, eller någon annan, lägger sig i, så dröjer det inte länge förrän även svenska egenföretagare i skogen måste närma sig de 65 kronor som polackerna har i timmen.


Nu är det ju inte facket som avgör om en polack är polsk företagare eller anställd av ett polskt företag.

Jag har ingen större lust att betalt överpriser till svenska entreprenörer i onödan. Kasnke 20% mer till svenska/lokala entreprenörer som man får bra kontakt med är rimligt för min del.

I det läget får alla svenska entreprenörer med anställda slå igen.


Precis som alla de svenska entreprenörer som tillvekrar varor har fått slå igen, när det gjorts billigare utomlands.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#20293 Hej,
Här kommer ytterligare en länk till SR ang utländsk arbetskraft i skogen.

http://www.sr.se/kronoberg/nyheter/arti ... el=1896897

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27817 En av mina anställda jobbade åt en som hade polacker och Estländare och han hade inget att klaga på, de jobbar bra och är självgående, inget gnäll som tyvärr är vanligt bland de unga svenskar som provar på röjaryrket.
Men hur löser de svenska företag det med facket om de har polacker som har egna företag? Här är facket på de skogsföretag som har enmansföretag som underentreprenörer.
Vi måste anställa dem oavsett om de själva vill köra som egenföretagare eller inte.

De jag har som anställda skulle helst vara egna företagare och sälja sin tjänst till mig, men det får de inte för facket!
I alla andra brancher går det bra men inte inom skogen, facket pekar på paragraf 2 i skogsavtalet som är från den tiden när man körde med häst och skriker rätt ut att det är anställningslika förhållanden och sätter stopp för företaget 😡

Regeringen vill att fler ska starta eget och facket slår ner dem :roll:

Edit: de polacker och estländare som han jobbade med var alltså anställda och hade samma lön som svenskarna, det finns faktiskt såna företag också. Inte alla erbjuder skamligt låga 65kr/timme...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27865 Palms, även skattereglerna sätter stopp för de som vill sluta sin anställnign och ta samma jobb som företagarare. Man måste tex ha fler än en kund, och det ä'r svårt att få uppdrag hos den man var anställd hos att verka som man var självständig.

Denna regering har sagt något om att det skallräcka med en uppdragsgiavre, men vet inte om det har gått igenom än.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27870 Ok, men skogs facket motsätter sig all form av enmansföretag, oavsett om man tidigare varit anställd hos kunden eller inte.
Hur gör de skumma firmorna som denna tråd egentligen handlar om? Deras underentreprenörer (svårt ord det där :lol: ) är ju ensamföretagare med bara en kund. Undrar om de ens har egna sågar, bränsle, bostad osv.
Fixas det med avtal och uppdragsgivare som inte existerar?

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28385 Själv skulle jag kunna tänka mig att anställa polacker dock inte via något polskt bemanningsföretag.... Mest eftersom man själv då kan sätta lönenivåerna och inte behöva oroa sig för facket med mera samt slippa mellanhänder som säkert sitter och håvar in sig väldigt mycket pengar...

Men skulle självklart föredra svensk arbetskraft men det är otroligt svårt att få tag på det, då man tjänar nästan mer på att städa, jobba som butiksbiträde, med mera med mera....

Dom svenskar (mest unga ca 20år) som väl prövar på det har för det mesta inte lika hög arbetsmoral som man själv önskat sig och orkar knappt jobba 40h i veckan....

det har däremot polackerna som man ser jobba överallt i skogarna här i sverige.... även här i västerbotten finns det otroligt mycket polacker skulle tippa på några hundra åtminstonde. men dom behövs ju eftersom det inte finns några andra i princip som röjjer i skogarna här omkring :S

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).