Hema skrev:Skulle man bli dåligt bemött av försäkringsbolaget är det väl Plus direkt. Dålig PR vill ingen ha.
Såsom jag har förstått det är blusen till för att man ska synas och hittas vid ev. olycka. Lika bra o utrusta blusen med visselpipa och uppblåsbar flytfunktion (man kan ju gå ner sig i ett träsk), när de ändå håller på. Saftblandare finns det väl plats till på hjälmen.
Nee usch de kanske läser detta inlägg och tycker det verkar rimligt.
Husqvarna tex tror sig ha godkända kläder men de är inte 100% säkra. Vem tar då smällen när olyckan skett och försäkringsbolaget inte betalar?
Johanm skrev:Hej!
Har hört att man gör ett "grövre lagbrott" om man täcker varselkläder med tex. röjsele än om man inte har varselkläder alls.
Så om jag nu tex. skulle ha en blus som uppfyller kraven för varselplagg och sätta röjselen utanpå åker jag på en större smäll än om jag inte hade varselplagg alls?!
Hur rimligt låter det?? Reflektioner?
/Johanm
Phantom skrev:Jag vet att det finns dom som håller på att "uppgradera" sina befintliga kollektioner så de blir godkända. Men har inte fått något datum när de ska släppas.
Skogma.se skrev:OBS! Ny lag gällande varselkläder vid arbete med motor- och röjsåg. Alla skall ha varselklassad överdel, då enligt EN 471. Denna jacka är godkänd för denna typ av arbeten.