Traktorer och processorer

skotning med traktor å kärra

25 inlägg 15910 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skotning med traktor å kärra

Camwood  
#196558
jonathanA skrev:
Camwood skrev:550 kr tim + moms :?:

Ja plus moms! men jag kör ju i trädgårdar, småhyggen och exploateringsområden! På stora hyggen har inte en traktor att göra!

Ja 550 kr de ska man minst ha helst som du skrev 600-700 kr tim
För man måste räkna med förslitningen på maskinen och tjäna så mycket att man kan köpa en ny när den gamla har tjänat ut :grin:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: skotning med traktor å kärra

jonathanA  
#196572 Senaste jobbet tog jag 700kr/h +moms för skotningen och 350kr/h för huggarna!
Håller med dig helt "camwood"!

Avatar Fallback

Re: skotning med traktor å kärra

OlaE  
#201000 Oj, känns som om jag ligger lite lågt med timpenningen. :-)

I början när jag var ny vid vagnen låg jag ganska lågt, men nu ligger jag på ca 450-500kr i timmen plus moms.
Brukar bli lite påslag varje år, och hittills är det bara en som klagat, och hans körningar saknar jag inte, då stickväg för honom är en kostig...

Avatar Fallback

Re: skotning med traktor å kärra

mal_en  
#201009 jag har kört åt kommunen och jag kör på timme för 650+ moms och hugger för 350 +moms då kör jag med en 8 t patuvagn

Användarvisningsbild

Re: skotning med traktor å kärra

loppan  
#201031 Hade en total drivningskostnad på en slutavverkning i vintras på ca 80 kr fub.
ca 700 fub inmätt kostade 56000 vid bilväg.
Skulle gissa på 30 kr för skotningen.
Skota med traktor på fub pris blir man inte fet på.
viewtopic.php?f=1&t=12924&st=0&sk=t&sd=a&hilit=gammelskogen

Användarvisningsbild

Re: skotning med traktor å kärra

stegmaster  
#201068
loppan skrev:Hade en total drivningskostnad på en slutavverkning i vintras på ca 80

Menar du at båda skörding och skotning går på endast 80kr pr fub, eller?? :shock:
Her ligger det på det dobbla skulle jag gissa, altså ca 160,-kr(NOK) pr fub totalt.
På andra sidan har jag aldrig hört om någon som skotar med traktor/vagn efter en skördare heller, då det er nästantil omöjligt her (svårt even med skördare/skotare).

Avatar Fallback

Re: skotning med traktor å kärra

Skogsmange  
#201247 Slutavverkningsackorden ligger mellan 65 och 90 kr ungefär. Både skördning och skotning! Verkar som det är bättre i norge. Men det kanske är lite annorlunda förutsättningar.. Lite brantare..

Användarvisningsbild

Re: skotning med traktor å kärra

stegmaster  
#201278
Skogsmange skrev:Slutavverkningsackorden ligger mellan 65 och 90 kr ungefär. Både skördning och skotning! Verkar som det är bättre i norge. Men det kanske är lite annorlunda förutsättningar.. Lite brantare..

Ohoj, det var lågt. :surp:
Det var åtminstone ca 140kr fub her för 10år sen, så om inte priset har backat sen dess, så borde det ligga på ca 150-160kr idag.
Dom delar av södra Norge som gränsar mot Sverige er vel stort sett som hos er, men "den andra halvan, altså västerut" kan ha mycket svåra förhållande.
Finns ju flera företag som drivar med skylina, och liknande lösningar (som man ser på AX MAN, dock med något vettigare personal :mrgreen: )
Själv bor jag i gränsland mellan dessa motsatser.
Finns en man med skördare som hyrer en annan med skotare, "thats it".
Gissar at maks 30% av skogen går att averka med skördare.


Gjorde en film på skotaren, för en tid sidan.
Detta er finaste terrängen som finns her.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=caEFkyPQQrA[/youtube]

Avatar Fallback

Re: skotning med traktor å kärra

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201295 Hur ligger Norska virkespriser då i jämförelse?

Användarvisningsbild

Re: skotning med traktor å kärra

stegmaster  
#201522
roten skrev:Hur ligger Norska virkespriser då i jämförelse?

Hittade några priser her för 2012

Massevirke: tall ca240 kr gran ca 250kr
Sagtömmer:Gran ca 370kr , tall ca 400kr
(Alla siffer er pr m3 fastmasse, utan mva, och pris som betalas til säljare, kjöpare får nog lägga på ca 40-50 kr på dessa priser.)
Fick själv betala 285kr för tall massevirke, som kjöpare.




http://www.atskog.no/Naeringspolitikk/N ... a-fastlagt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).