Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ger lång boggie bättre bärighet?

43 inlägg 33210 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ger lång boggie bättre bärighet?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196502 Har sett i andra trådar att lång boggie ger bättre bärighet. Stämmer verkligen detta? Det förutsätter ju att man för det första har band, dessutom måste banden vara mkt spända, ohälsosamt spända tror jag, för att ge bärighet. Vid "normal" spänning står ju maskin iallafall på däckets anligg. En lång boggie träter/bryter mer i underlaget när man svänger och river därför sönder det bärande ytskicktet. Rätt eller fel??



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Kse  
#196505 Att fördela vikten över en större yta borde ju ge bättre bärighet?
Att banden måste vara ohälsosamt spända för att göra nytta håller jag inte med om, hårt spända band ger kanske bättre bärighet än löst spända men lösa band ger ju fortfarande bättre bärighet än inga alls.

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Smålandshuggarn  
#196507 Ska de bära, ska de va band!

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196515 Har bandspänning på min skotare (Teg 904) och dom banden är som fiolsträngar. Även utan det så med längre boggi så får du längre band och det bär bättre. Banden blir ju sträckt då man sjunker.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Tosca  
#196537 Sen ska man betänka att banden bär på stubbar, rotben och stenar, jämfört med en naken boggie som varje hjul kan gå djupare i varje grop så gör det stor skillnad.
Välkapade stubbar är alltid ett plus, då kan man välja att köra över istället för omkring dem.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

i skogen  
#196689 Ja vi som har erfarenhet av snöskoter vet ju vilken som bär upp i lössnö bäst, för mig har aldrig en kortbandare flytit bättre på snön än en långbandare.
Banden på en skotare ska vara sträckta annars slirar det inne i banden.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Hema  
#425079 Den skulle nog bli mer svårsvängd och även bli större påfrestningar på leder och lager.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

magnus samuelsson  
#425100 Blir bättre stabilitet
Klarar ojämnheter bättre och det borde bli bättre bärighet

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425112 Verkar som alla kör tigercat här :wink: Ville bara belysa att det inte bara är fördelar som ofta framhålls i reklamen med enkla beräkningar om ökad bärighet. Finns ju nackdelar också...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Kse  
#425171
Maldas skrev:Verkar som alla kör tigercat här :wink: Ville bara belysa att det inte bara är fördelar som ofta framhålls i reklamen med enkla beräkningar om ökad bärighet. Finns ju nackdelar också...

Och nackdelarna är.....?

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

jelu777  
#425172 Inga nackdelar så länge man inte svänger.

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Camwood  
#425207 Den Tigercat vi har haft på gården(1075tro ja den heter)förklarade föraren att dom har haft problem med sprickor i boggiearmarna . Tigercat har för dom som inte vet långa boggies. Men så lastade ju dom som kineser lastar på cyklar typ!

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425224
Camwood skrev:Den Tigercat vi har haft på gården(1075tro ja den heter)förklarade föraren att dom har haft problem med sprickor i boggiearmarna . Tigercat har för dom som inte vet långa boggies. Men så lastade ju dom som kineser lastar på cyklar typ!

Och hur tusan lastar kineser cyklar!? [emoji54] [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425235
images.jpg

Kanske så här ;)

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425238
DanK skrev:
images.jpg

Kanske så här ;)

[emoji1]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).