Före och efter jobbet

Oförargligt fysiskt ont

69 inlägg 27169 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oförargligt fysiskt ont

Fredrik Reuter  
#196410 Vad tror ni om att dela era erfarenheter när det gäller att få oförargligt riktigt ont?
Förhoppningsvis kan det bli en rolig tråd (skadeglädje ska ju vara sann) samt en tråd att lära sig hur man undviker ont i vardagen.

I denna tråd skriver vi alltså om relativt harmlösa saker (gärna från skogen) som kan göra fruktansvärt ont. Allvarligare saker med skador kan vi ta i den redan startade tråden om Värsta Arbetsupplevelsen.

Hur uppkom idéen?
Stod och plockade ved i vedhögen, tar en i högen som gör att några från toppen rasar (i slow motion), varav en med kortändan på smalbenet. Att det kan göra så ont! :lol:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Oförargligt fysiskt ont

plutten  
#196419 Höll på och hugga med arbron, så var det en stor tall som jag hamnade att fälla med motorsågen. Den lutade bort från mig så jag tyckte att det är lugnt. Hade just sågat nästan igenom stammen och ska ta brytjärnet när det från ingenstans kommer en jävla vindpust och vinkar tallen rakt mot traktorn. Tiden från när jag ser den börja falla mot traktorn tills den slår sönder taket och splittrar bakrutan, glömmer jag aldrig, trodde hjärtat skulle stanna. Men det är underligt vad ett nytt tak och ny bakruta kan åstadkomma, nu leker livet igen, dessutom betalade försäkringen en del..

Avatar Fallback

Re: Oförargligt fysiskt ont

rikard_e  
#196424 Usch, just dom där sekundrarna känns som minuter.

Jag kvistade en gran när jag högg för ett år sen.
Trädet hade lagt sig över ett hål i marken som jag fick gå ner i, när jag skulle upp lyfte jag benet för fort utan att kedjan hade stannat och sågade hål i fickan, i fickan låg dagen ranson av fishermans friends som flög iväg likt hagelkulor ifrån en bössa, såg förbannat roligt ut just då. Jag upptäkte att en sågtand hade passerat sågskyddet på något sätt och stuckit hål på huden, ingen större smärta.

Men nu har jag blivit skadad av att alltid använda kastskyddet så fort jag flyttar mig det minsta.

Avatar Fallback

Re: Oförargligt fysiskt ont

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196439 Stoppade handen i svärdet på Hakki pilken, mot kedjan alltså. Hade handskar som trasades sönder och som tur var hade jag inte filat kedjan på en bra stund så det slog bara undan handen. Men ont gjorde det.

Avatar Fallback

Re: Oförargligt fysiskt ont

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196443 Jag kan, jag kan!

När man drar igång röjsågen, och vet att den alltid startar på fjärde rycket om man inte tar i. Avslappnad som man är, så släpper man handtaget på startsnöret fjärde gången, men följer med lite med handen och får en j-a smäll när handtaget kommer farande tillbaka och klämmer tummen mellan motorn och handtaget....

Detta har hänt mig flera gånger. Hur dum får man bli? :D

Användarvisningsbild

Re: Oförargligt fysiskt ont

totte  
#196456 Vinkelslip med stålborste :(( X( :oops:

Användarvisningsbild

Re: Oförargligt fysiskt ont

Mäki  
#196462 Hade en ring på fingret när jag skulle start polarens bil direkt på startmotorn med ett järn. :geek:

Det jag inte tänkte på var att järnet blev strömförande :???:

Kombinationen strömförande järn plus ring är inte så lyckat när karossen är minus.
När ringen tog i karossen så blev den röd direkt och brände ett ordentligt sår i
fingret som resulterade i en vatten blåsa runt fingret i någon veckas tid :((

Avatar Fallback

Re: Oförargligt fysiskt ont

Blivande snickare  
#196547 Låg nyss i å dega i soffan när jag plötsligt fick sendrag i vänster smalben :lol: .
Nä, skämt å sido, har faktisk en lite :oops: historia.
Vid landsvägen utanför vårt hus rinner en bäck å vägen kurvar ju förstås i runt den. I somras hade det vuxit mycket sly i branten mellan vägen å vattendraget å inget hade lust att gå där med röjsågen.
Fick en briljant ide å röja med röjningskniven (vesurin) istället :smile: .
Hade kommit ungefär halvvägs på sträckan när jag halkar på en sten å slår vesurin i knät... :oops:
Tog ont som fan å jag rev upp byxbenet direkt för å se på såret. Otroligt nog var där inget sår men en klar spikrak vit linje rakt över knäskålen, kom undan med blotta förskräckelsen med andra ord.
Med särad stolthet :oops: linkade jag hundra meter hem å några dagar senare gjorde jag klart arbetet å nu är sikten i kurven bra mycket bättre 8)

Avatar Fallback

Re: Oförargligt fysiskt ont

80-90  
#196691 hade fällt en gran som jag kvistade det jag inte såg var att en liten björk hade följt med å stog i spänn sågade av den utan å tänka mej för .. Trodde näsbenet gick av jisses va jag blödde

Avatar Fallback

Re: Oförargligt fysiskt ont

Skogshuggaren83  
#196697 Skulle sticka in förlängnings sladden i vägguttaget tryckte på med tummen,
tummen hoppade ur led och låg snett bakåt. Jäkligt ont men gick att "dra" tilrätta.
Ej första gången den hoppar ur led.

Användarvisningsbild

Re: Oförargligt fysiskt ont

machonisti  
#196704 Börjar bli min tur!

Asp långkrökt lång dbr 30 cm inte värst kvistig. Fällde eländet tog några steg snett bakåt. Såg på när den kanade bakåt eftersom den läggde mot ett annat träd. Beundrade processen eftersom jag aldrig tidigare sett ett träd komma så långt bakåt.

När den smällde i backen rullade den mellan två större stenar. Långkröken gjorde att rotändan flyttade sig nästan 2 m i sidled där jag stod.

Fick en skyfflare och landade en bit bort. Blåmärket på låret var stort som en fotboll .

Avatar Fallback

Re: Oförargligt fysiskt ont

Blivande snickare  
#196708 :shock: :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Oförargligt fysiskt ont

rikard_e  
#196728 Tur att det gick som det gick ändå!


Har svetsat två dagar i rad, kom på idag vid 14 tiden att det kanske inte är fullt så bra att köra svetsen på max när man står utan långärmat. Upplever smärtan just nu :wink:

Användarvisningsbild

Re: Oförargligt fysiskt ont

machonisti  
#196736 Brännhet upplevelse!!

Avatar Fallback

Re: Oförargligt fysiskt ont

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196763
totte skrev:Vinkelslip med stålborste :(( X( :oops:


Så´n fick tag i skjortan, mitt fram på magpartiet. Skjortan blev tight åt alla håll och jag fick krum hållning......inget annat hände :grin:

En annan lite märklig grej hände när jag sågade klent björksly längs ett stängsel, klockan var sen och jag skulle åka och lönejobba nattskift.
Bara några slybuskar till.....jag tog inte på några handskar......sågade under och vid sidan av stängseltråden, föste undan avsågat med högerhanden.
Rätt vad det var så nafsade kedjan två jack i höger lillfinger. Jag tyckte det var märkligt och tänkte att "så går det när man har bråttom".
Någon dag senare när jag startade sågen så betedde den sig konstigt, kedjan stannade aldrig.
Konstaterade att en fjäder i kopplingen hade gått av. Det hände alltså precis i den ögonblicket jag föste undan sly med högerarmen. Kedjan borde ha stannat men gjorde det inte........jag borde ha haft handskar på, men hade det inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).