Uppvärmning

Värmepump VS Elda biobränslen

55 inlägg 34472 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

snubblaren  
#196341 Ja huset

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196616
snubblaren skrev:Borde inte det bästa vara att kombinera en luftvärmepump och sedan ha en kamin när det blir riktigt kallt?


Jo, det ligger en hel del i detta påstående. Luftvärmepumparnas verkningsgrad ökar med ökad lufttemperatur. För fasta biobränslen (ved, flis och pellets) gäller motsatsen, d.v.s. ju kallare det blir, ju bättre blir verkningsgraden. Så rent driftsekonomiskt borde det bli bäst att kombinera både fastbränsle med.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196618 Hur pass långsiktiga är egentligen energiråden och energikalkylerna? På mig verkar det som många energiråd baseras på dagens kalkyler, trots att en ny vedpanna eller markvärmepump bör hålla i åtminstone 20 års drift.


Vad tror vi om energipriser, energibeskattning och verkningsgrad om 10-15 år?

Själv tror jag att värmepumparna nog kan bli klart energieffektivare i framtiden, men det känns svårare att öka verkningsgraden något nämnvärt med fastbränsle anläggningar, som redan ligger runt 90% på nya pannor.

Beträffande energibeskattning, så får ju danskarna en vedskatt, som fördubblar vedpriset viewtopic.php?f=112&t=15032 kommer detta även i Sverige?

Nätavgifter och elpris, hur påverkas detta i framtiden?

Möjligheter att lagra solenergi i framtiden?

Vad tror vi?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

opekka  
#196677 Jag tror på system som kan använda olika bränslen, i mitt fall el och/eller ved.

Jag har en bergvärmepump som surrat på i tio år. Den matar en mindre ackumulatortank för golvvärmen plus att vatten till elektrisk vv-beredare förvärms. Värmepumpen är betald, genom besparingen under de tio år som gått.

Kalkylen för tio år sedan sa att det skulle ta 15-18 år att tjäna in bergvärmepumpen, men det räckte med tio är eftersom elpriserna gått upp.

Funderar nu på komplettera med vedpanna och ytterligare en större ackumulatortank som får mata befintlig ackumulatortank via solslingan som redan finns i "gamla" ack-tanken.

Till detta funderar jag på elsolceller.

Detta borde ge ett system där man kan elda när det är kallast (= elen som dyrast) samt ta det lugnare med eldning när solen skiner och temperaturen stiger och då låta värmepumpen snurra, delvis med el från solcellerna.

Vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

axwell  
#196744
opekka skrev:Vad tror ni?

Förstår inte vitsen med accumulatortank efter bergvärmepumpen så länge som du inte har andra värmekällor.
Värmepumpar i allmänhet har ju svårt för att ge högre vattentemperaturer än 55 grader med bra ekonomi.

Värmepumpen har väl en egen vattencistern på runt 100 liter?

Att däremot utnyttja acctankens elpatron sedan du ordnat med någon lämplig elproduktion, tror jag på.
Fördelen med en så enkel konstruktion är att elpatronen fungerar även om det inte är 50 hz, 25 eller 250 Volt, lik- eller växelspänning.

Styrningen/manövreringen måste däremot vara av högsta säkerhetsklass.

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

opekka  
#196779 Den Nibe värmepump jag har, har ingen egen tank. Därav separat ack-tank. Separat och därmed större tank borde också ge färre start-stopp, vilket sliter mer än kontinuerlig drift.

Elsolcellerna tänkte jag koppla till elnätet, vilket ska vara möjligt med särskild elmätare.
Senast redigerad av opekka tis 04 dec 2012, 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

machonisti  
#196840
axwell skrev:
opekka skrev:Vad tror ni?

Förstår inte vitsen med accumulatortank efter bergvärmepumpen så länge som du inte har andra värmekällor.
Värmepumpar i allmänhet har ju svårt för att ge högre vattentemperaturer än 55 grader med bra ekonomi.

Värmepumpen har väl en egen vattencistern på runt 100 liter?

Att däremot utnyttja acctankens elpatron sedan du ordnat med någon lämplig elproduktion, tror jag på.
Fördelen med en så enkel konstruktion är att elpatronen fungerar även om det inte är 50 hz, 25 eller 250 Volt, lik- eller växelspänning.

Styrningen/manövreringen måste däremot vara av högsta säkerhetsklass.


En orsak kan vara att minska antalet starter av pumpen. Start av elmotor förbrukar mycket el vilket minskar COP talet. Antar att det är elementärt men ändå????

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

axwell  
#196902
machonisti skrev:En orsak kan vara att minska antalet starter av pumpen. Start av elmotor förbrukar mycket el vilket minskar COP talet. Antar att det är elementärt men ändå????


Elementärt käre Watt.....menar machonisti!

Allting är relativt, jag har 270(100+170) liter i min värmepump som tillhör de mer effektsvaga.
Den volymen skulle jag inte kalla accumulatortank, ändå en lämplig mängd vatten för att kunna få långa gångtider.
Hysteresen bestämmer jag själv så att det inte blir fler start/stopp än nödvändigt.

Originalregleringen(på soptippen) däremot tog för stor hänsyn till utetemperaturen, då blev många stopp vid plusgrader ute.
Den "smarta" microprocessorn var nog tänkt för ett oisolerat hus.

Hur bra man än försöker isolera acktankarna så blir det förluster, därför finns det en gräns för vilken vattenvolym som är optimal.

Annat är det med en vedpanna som kan ge hög effekt, tankarna värms, pannan exploderar inte, förlusterna får man ta istf att lägga in 2 klampar per timme.

Det rörliga grundvattnet hinner inte omsättas om pumpen går kontinuerligt, mot slutet av körcykeln blir COP-värdet sämre.

Bättre om den går ca en timme och vilar ungefär lika länge, utslaget över hela eldningssäsongen.

Jodå jag vet att en elmotor kan dra både 4 och 8 ggr sin märkström under någon tiondelssekund, beroende på typ av drift.

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

machonisti  
#196912 axwell utgående från ditt svar är din fråga angående acc tank helt befogad!!!!

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Hälge  
#196994 En annan artikel som jämför värmepump (geoenergi) relativt bioenergi.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sk ... 539459.svd Artikeln är positiv till biobränsle.

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197018
Hälge skrev:En annan artikel som jämför värmepump (geoenergi) relativt bioenergi.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sk ... 539459.svd Artikeln är positiv till biobränsle.



I princip håller jag med, el är egentligen en alldeles för ädel energikälla att ha till något så simpelt som uppvärming. Dock så är det ju så att minst 3/4 av värmen som en jordvärmepump producerar är ju inte elvärme, utan jord/bergvärme. Byter jag då från direktverkande el till värmepump så har jag ju sänkt den totala förbrukningen rejält. Byter jag däremot från panna till värmepump så höjer jag ju förbrukningen totalt. Det beror ju enbart på vad man har för utgångsläge alltså.

Tror inte det är så vanligt att byta till värmepump om man har ved/pellets? Tror det är vanligare om man har direktverkande el eller oljepanna? Men jag kan ju ha fel.

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Skogstomte  
#197022
machonisti skrev:En orsak kan vara att minska antalet starter av pumpen. Start av elmotor förbrukar mycket el vilket minskar COP talet. Antar att det är elementärt men ändå????


Nej, det är inte det som är anledningen. Startströmmen är mycket kortvarig och påverkar i stort sett inte förbrukningen alls. Däremot så klarar kompressorn bara ett visst antal starter innan den rasar. Därför sätter man ibland en ackumulatortank (eller det brukar kallas systemförstorare på värmepumpsspråk) i serie med värmesystemet så att man får färre start/stopp -cykler.

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

jonathanA  
#197107 Näastan alla nya värmepumpar har ju bytt från kolvpumpar till scroll-pumpar som skall ha en betydligt längre livsläng pga. smart konstruktion med minimalt slitage!
v_comp_il01.gif

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

machonisti  
#197112
Skogstomte skrev:
machonisti skrev:En orsak kan vara att minska antalet starter av pumpen. Start av elmotor förbrukar mycket el vilket minskar COP talet. Antar att det är elementärt men ändå????


Nej, det är inte det som är anledningen. Startströmmen är mycket kortvarig och påverkar i stort sett inte förbrukningen alls. Däremot så klarar kompressorn bara ett visst antal starter innan den rasar. Därför sätter man ibland en ackumulatortank (eller det brukar kallas systemförstorare på värmepumpsspråk) i serie med värmesystemet så att man får färre start/stopp -cykler.

Tack för repliken, fenomenet återfinns hos oljebrännare och även i våra bilar. Start och stopp skall minimeras.

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

machonisti  
#197115
jonathanA skrev:Näastan alla nya värmepumpar har ju bytt från kolvpumpar till scroll-pumpar som skall ha en betydligt längre livsläng pga. smart konstruktion med minimalt slitage!
v_comp_il01.gif

Jo det stämmer, men är det inte så att mindre pumpar kör med kolvkompressor. Och framtidens energisnåla hus leder till att mindre enheter behövs. Det kanske till och med gör borrhålet onödigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).