Traktorn i skogen

volvo baklastare

67 inlägg 71482 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Skogshuggarn  
#195287
Morgan Nordin skrev: skruva baklastare är bara för masochister.


Masochist vet jag inte? :lol: ,,,,, men som alltid gäller det att ha "rätta grejorna" för jobbet.
En klen liten 1.0 Tons garagedomkraft och Biltema-avdragare,,,typ!, kommer man inte långt med i dessa sammanhang,,,alltså det man normalt sett hittar i ett "Svenssongarage".

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

hayabusa 08  
#195388 Denna ser kanske inte så dum ut..
En 841 till salu i Blekinge.

image.jpg


http://www.blocket.se/blekinge/Volvo_BM ... =23_12&w=2

Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Camwood  
#195635 Volvo 620 funkar bra :grin: vi har en 67 a. Här flyttar ja en bastustuga som ja timmrat. Med förlängningsgafflar av 3" björkplank :surp:
Bm 620.jpg

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

elis  
#195639 Att använda en baklastare för arbete på gården och gilla det är jämförbart med att hugga ved med en 15 kilos tretti år gammal motorsåg, och gilla det. I alla lägen, utom vid riktigt tunga lyft, gillar jag min gamla valmet jordbrukare mer än den 642 jag använder på arbetet. Aldrig "inlåst", kan öppna dörren utan att behöva forcera det förbannade stora bmfästet, behöver inte klamra mig fast med risk att dörrf..n slår igen som en råttfälla över fingrarna mm mm.
Valmeten kan jag kliva ur och lägga rundslingen på gafflarna, gå ur och kolla om jag kommer rätt till osv osv. Vid snöröjning kan jag ha skopa fram och rejält blad bak, behöver inte kliva på ett nedisat skopfäste för att komma i/ur.
Är man 55+ med lite risiga knän är valet lätt, baklastaren är en relik, en dyr och farlig relik.

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Skogstinsen  
#195649 Jag fattar inte de höga priserna på skiten!! Borde inte va mer än skrot priset.Max 8000! Det är ju som föregående skriver, vem köper en gammal livsfarlig maskin som är helt oanvänd bar utan 4wd? Det är som att betala 25000 för en 242xpg vem gör det? Nej gammal skit ska smältas ner för att födas på nytt o bli bättre!

Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

machonisti  
#195650
Skogshuggarn skrev:
Morgan Nordin skrev: skruva baklastare är bara för masochister.


Masochist vet jag inte? :lol: ,,,,, men som alltid gäller det att ha "rätta grejorna" för jobbet.
En klen liten 1.0 Tons garagedomkraft och Biltema-avdragare,,,typ!, kommer man inte långt med i dessa sammanhang,,,alltså det man normalt sett hittar i ett "Svenssongarage".


Rätta grejer för masochism hittas i svenssongaraget, kedjor rep eventuellt en skruvtving räcker långt.

Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Skogshuggarn  
#195799
Skogstinsen skrev:Jag fattar inte de höga priserna på skiten!! Borde inte va mer än skrot priset.Max 8000! Det är ju som föregående skriver, vem köper en gammal livsfarlig maskin som är helt oanvänd bar utan 4wd? Det är som att betala 25000 för en 242xpg vem gör det? Nej gammal skit ska smältas ner för att födas på nytt o bli bättre!


Kan väl tycka samma om tex gamla utrangerade Valmetjordbrukare som kursas runt för, i princip det ursprungliga nypriset, men som alltid är det ju tillgång + efterfrågan som "sätter ribban",,, :wink:

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Volundsmed  
#195998
elis skrev:Att använda en baklastare för arbete på gården och gilla det är jämförbart med att hugga ved med en 15 kilos tretti år gammal motorsåg, och gilla det. I alla lägen, utom vid riktigt tunga lyft, gillar jag min gamla valmet jordbrukare mer än den 642 jag använder på arbetet. Aldrig "inlåst", kan öppna dörren utan att behöva forcera det förbannade stora bmfästet, behöver inte klamra mig fast med risk att dörrf..n slår igen som en råttfälla över fingrarna mm mm.
Valmeten kan jag kliva ur och lägga rundslingen på gafflarna, gå ur och kolla om jag kommer rätt till osv osv. Vid snöröjning kan jag ha skopa fram och rejält blad bak, behöver inte kliva på ett nedisat skopfäste för att komma i/ur.
Är man 55+ med lite risiga knän är valet lätt, baklastaren är en relik, en dyr och farlig relik.



men om man är 18 år så passar farliga grejjer mig perfekt!

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Volundsmed  
#195999
Skogstinsen skrev:Jag fattar inte de höga priserna på skiten!! Borde inte va mer än skrot priset.Max 8000! Det är ju som föregående skriver, vem köper en gammal livsfarlig maskin som är helt oanvänd bar utan 4wd? Det är som att betala 25000 för en 242xpg vem gör det? Nej gammal skit ska smältas ner för att födas på nytt o bli bättre!



byt bort din gamla fiat då?

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Skogstinsen  
#196116 Varför byta bort den? Bättre dragare får du leta efter! Turbo o påställd pump 4wd o lastare snart ny renoverad front med 100 w xenon i grillen. Snart 10 led lampor på taket. Så den är inget gammalt skrot! :wink:

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Blivande snickare  
#196589
johannes<3rottne skrev:
Skogstinsen skrev:Jag fattar inte de höga priserna på skiten!! Borde inte va mer än skrot priset.Max 8000! Det är ju som föregående skriver, vem köper en gammal livsfarlig maskin som är helt oanvänd bar utan 4wd? Det är som att betala 25000 för en 242xpg vem gör det? Nej gammal skit ska smältas ner för att födas på nytt o bli bättre!



byt bort din gamla fiat då?

:)) :)) :))

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Volundsmed  
#196870
Skogstinsen skrev:Varför byta bort den? Bättre dragare får du leta efter! Turbo o påställd pump 4wd o lastare snart ny renoverad front med 100 w xenon i grillen. Snart 10 led lampor på taket. Så den är inget gammalt skrot! :wink:



säger som en kompis "gå de böööna med den?" 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

r11  
#197943 Ang annonser där det står att motorn är nyrenoverad på tex baklastare...kolla noga upp vem som gjort det och hur det gjorts. Har en kollega som köpte en nyrenoverad 640 m 1113a motor,det slutade med att jag fick renovera om den. Dåliga foderlägen och kass vevaxel var orsaken. Kollegan var inte så glad :sad:

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Volundsmed  
#198159 sånt blir man så besviken och depprimerad av :cry:

   TS
Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Kse  
#198162 Hade oxå funderingar på att köpa en baklastare för lite tunga lyft och snöplogning på gården.
Blev en LM 846 istället, samma pengar som för en 4wd baklastare men mycket mer maskin enligt mig.
Har haft den i drygt ett år nu och är helnöjd :grin:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xZ8kKVFX9G8&list=UUc505hVCGBGxnwhZWqU5NSg&index=7[/youtube]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).