Skogsmiljö och Trädlära

Stöd i stöddjungeln

9 inlägg 6689 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stöd i stöddjungeln

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195264 Jag har haft länsstyrelsen på besök, och nu senast skogsstyrelsen. Vill ha deras pengar, det finns ju stöd för det mesta numera.

Länsstyrelsen hade väldigt lite pengar, det var om jag restaurerade stenmurar/fägata. Vilket skulle innebära plocka ner murarna och bygga upp dem igen, i princip. Lite väl mycket jobb, och inte så bra betalt med tanke på det. Minns inte summan. De hänvisade till skogsstyrelsen, som tydligen har mer pengar.

Skogsstyrelsen har många olika stöd, jag tänkte rikta in mig på de som man kan få schablonersättning för, eftersom jag ville göra jobbet själv. Det finns för
- frihuggning naturvärdesträd
- frihuggning kulturmiljö
- rensning stenmur
- markera och rensa stigar, leder mm

Allt detta kunde vara aktuellt i mitt fall. Jag har även lite igenväxande hagar/betesmark där det står diverse gamla lövträd.

Tog dit skogsstyrelse för rådgivning. Det gick inte riktigt som jag tänkt mig. Vi gick igenom två ytor där han föreslog nyanläggning av ädellövskog (vilket jag tror var hans stora passion :-) ), och sedan gick vi igenom hagmarkerna. Där föreslog han arealstöd (upp till 7000:-/ha) för att bevara skogens mångfald. Jag har frågat upprepade gånger om schablonersättningarna eftersom jag tycker det vore smidigare, men får inget vettigt svar. Det här stödet på 7000:-/ha får man inte ta själv, utan det är för inlejt arbete. Och den man lejer in får inte vara närstående...

Som alternativ föreslog han NOKÅs-stöd, där kan man få 70% av "skäliga kostnader". Som exempel på skäliga kostnader se http://www.skogsstyrelsen.se/Global/aga ... 111129.pdf

Okej, då har jag 3 ha hagmark som håller på att växa igen och som skall rensas. Så här står det "Avverka och röj bort alla granar förutom någon/några risiga solitärgranar. Kör ut virket och det mesta av riset. Körskador skall undvikas, särskilt på terrasser och fornåkrar".

Så, här är den hjälp jag behöver av er!

1) Någon som har fått NOKÅS-stöd och kan berätta hur ni gjorde?
2) Om man anlitar en entreprenör, hur mycket tid tar ett sådant här jobb? Det är inte mycket virke, men det skall ju finliras en del.
3) Går det att köra ut ris med vajerkran alls? Köra ut okvistat eller vinscha ut? allat ligger inom 100m från väg.
4) Någon som har fått schablonersättningar för stenmursrensning eller naturvärdesträdsfrihuggning?

Alltså, jag har länge tänkt göra detta, stöd eller ej, men nu har jag tid att göra det och det gör inget om jag får lite betalt för det. Rik blir jag nog inte ändå... ;)



   TS
Avatar Fallback

Re: Stöd i stöddjungeln

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195819 De där stöden är bara till för att skapa jobb åt byråkrater. Gör det ändå om du har lust och gör det som du vill ha det. Det blir bättre då.

Avatar Fallback

Re: Stöd i stöddjungeln

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195934 har alltid tänkt som "skogsola" men det finns pengar att hämta om man är smart och orkar.Bidrag eller skattesubventionerat det är inte helt fel tänkt. Men man ska orka ta tag i det. Och där är det stora problemet att orka sätta sig in i möjligheterna. Att orka läsa igenom allt och förstå vad som är möjligt det är en utmaning som i sig själv kräver nyfikenhet och lite nytänkande av den som tänkt göra det.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Stöd i stöddjungeln

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195942 Visst är det små pengar det handlar om. Hörde en grnne som hade röjt fram en gammal kulturstig och lagt ut två spänger över något blöthål. Arbetet gjordes under sommaren som gick och för det arbetet har skogsstyrelsen meddelat att han kommer att få 2000 kr av EU.

Man blir ansvarig att se efter stigen i fyra år och göra nödvändiga insatser under den tiden. Nu har den ena spången försvunnit, alltså redan innan han fått pengar så blir han tvungen till extra insats. Det låter nästan som att han ångrade att han drog i gång det hela eftersom EU också kräver att skogsstyrelsens tjänstemän skall kontrollera att saker blivit utförda.

Avatar Fallback

Re: Stöd i stöddjungeln

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195948 Jo, alltså det är ju inte mycket pegnar. Men även lite pengar är pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stöd i stöddjungeln

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195949 Jag sökte i maj från Skogsstyrelsen för att utveckla skogsföretaget men fick svar förra veckan att pengarna var slut. Så Monika Stridsman (Generaldirektören) snackar bara. Jag var på ett föredrag med henne och det skulle bli så bra för skogsägarna.

Avatar Fallback

Re: Stöd i stöddjungeln

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195952 Jag gick en kort men svindyr kurs på Gammelkroppa (skogsbruksplanläggning) Räknade lugnt med att få tillbaka pengarna eftersom det fanns medel för "kompetensutveckling för skogsägare". Men det blev nobben på oklara grunder så jag fick stå kalaset själv.

Avatar Fallback

Re: Stöd i stöddjungeln

MNskog  
#196142
Jasi skrev:Jag sökte i maj från Skogsstyrelsen för att utveckla skogsföretaget men fick svar förra veckan att pengarna var slut. Så Monika Stridsman (Generaldirektören) snackar bara. Jag var på ett föredrag med henne och det skulle bli så bra för skogsägarna.


Skogsbolagen har fått upp ögonen för stödpengarna och söker för naturvårdsåtgärder som de ändå skulle utfört enligt FSC. Det kan vara det som gjort att pengarna så snabbt tog slut.

Avatar Fallback

Re: Stöd i stöddjungeln

åberg  
#196161
zorran skrev:Att orka läsa igenom allt och förstå vad som är möjligt det är en utmaning som i sig själv kräver nyfikenhet och lite nytänkande av den som tänkt göra det.

Låter som en beskrivning av Mangan tycker jag. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).