Skogsvagn (Huggarvagnar)

värme problem hydrauloljan på kranen

56 inlägg 40582 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

ÅsaNisse  
#195174 Mycket skrivet och funderat om överströmmare. Fråga: Varför är överströmmaren aktiv? Svar: Någon slid i ventilpaketet står inte i neutralläge. Om alla slider står i neutral så ska det vara fricirkulation till retur utan att påverka överströmningsventilen oavsett hur den är inställd. Är det fricirkulation så bildas endast obetydlig värme med de flöden och dimensioner som beskrivits tidigare. Ett visst mottryck som ger lite värme finns i servokretsen för att hålla det i stand by läge men det är som sagt obetydligt.
Kolla sliderna så det inte är någom som står lite på kant. Efter beskrivningarna på ompackade kolvar och havererad rotator så kan det mycket väl sitta en liten gummibit eller stålflisa som jäklas.

FTG
Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

machonisti  
#195207 Finns skräp i överströmmaren bildas inget tryck ens när slid för funktion flyttas oljan går lätt förbi överströmmaren utan att bli särskilt varm eftersom den är nästan lika öppen som fricirkulation.

Hade en splittrad kolvtätning som satte fast 2 filter och ledde till överströmmaren lämnade öppen 3 ggr.

För att värma oljan bör olja under högt tryck läcka mot lågt tryck.

Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Skogstomte  
#195217 Precis så machonisti. "Oturen" är visst över :))

Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

machonisti  
#195220 *-:) *-:) *-:) *-:) *-:) *-:) *-:) *-:)


:lol:

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Skogstinsen  
#195271 Lånar tråden lite. Jo jag har en patruuna 860 kran och har ett problem. När jag kört kranen en halvtimme så slutar gripen fungera, jag kan stänga den men inte öppna. Jag har el-servo spakar.

Kan det vara så att sliden till gripen är sliten och behöver bytas? Utskjutet och stödbenen funkar skitbra, men det är ju gripen som används mest så förmodligen är det så att den är sliten.

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195290 Idag har man gjort ett försök att köra i skogen, å precis som innan så blir den varm, eller tappar orken när den blir varm.... hur kollar ja sliderna? äre bara å skruva dän locken å kolla eller hur ser dom ut invändigt? äre en miljon delar som ramlar åt alla håll eller hur ser d ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

machonisti  
#195308
nutte skrev:Idag har man gjort ett försök att köra i skogen, å precis som innan så blir den varm, eller tappar orken när den blir varm.... hur kollar ja sliderna? äre bara å skruva dän locken å kolla eller hur ser dom ut invändigt? äre en miljon delar som ramlar åt alla håll eller hur ser d ut?


en ungefärlig beskrivning av det du frågar, kan vara lite avvikande på ditt paket.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=POZt_iBIncg[/youtube]

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

ÅsaNisse  
#195310 Till machonisti:
Lite otur i alla fall. Jag har inte nämnt något om skräp i överströmmaren. Det handlar om att det eventuellt sitter i någon slid så det aktiverar överströmmaren. Den funkar nog som den ska eftersom det bygger värme där i ventilpaketet.
Nutte: Ser ditt paket ut ungefär som bilden så kan du lossa alla hattarna samtidigt och se om någon slid sticker ut mer eller mindre. Känn även om dom går ungefär lika tungt att trycka in.
Se bara till att du har hela hydraulsytemet och kranen avlastad så det inte händer någon olycka när du börjar skruva.

Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

machonisti  
#195329 Klart! Åsanisse skräpsnacket i överstömmaren beror på beskrivning av egen otur en gång. Det har inget med trådens problem att göra. :-bd

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

skogare  
#195336 kan någon lägga upp ett hydraul schema på paketet . har för mig att gamla åkerman hade en arbetstemp på 70-80 grader så 60 är ganska kallt

Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

machonisti  
#195342 En liten check nutte. Systemet har aldrig fungerat i din ägo eller?

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195351
machonisti skrev:En liten check nutte. Systemet har aldrig fungerat i din ägo eller?


Nä det har inte funkat som d ska när vi haft vagnen... den har setat på en lika dan traktor innan å är bara fastmonterad på vår rakt av me befintliga grejjer.... tidigare ägaren hävdar att den gått som bara den innan, den stod dock ett tag på lantmannenmaskin innan vi köpte den till va vi anser ett riktigt bra pris... så man funderar ju på skräp, eller torkad packning eller nått i ventilpaketet pga att den inte används under en längre period...

   TS
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195371 Men jösses! Att mäta är att veta. Skruva isär en ventil på måfå är inte rätt väg att gå. Vet inte om NH ventilen har flödeskompenserat servotryck, om inte måste du ha en manometer för inställning av detta i vilket fall som helst.

Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

machonisti  
#195391 Det är nog som Morgan Nordin skriver. Ingen lösning utan att isolera felet. Går inte att isolera fel utan mätning om inget oljud hörs.

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

axwell  
#195393
nutte skrev:å man funderar ju på skräp, eller torkad packning eller nått i ventilpaketet


Om du kan se spår efter att gängtape använts tidigare så är risken för "skräp" stor.
Nu minns jag inte om du har något bra filter, om inte, så ordna ett sådan för att problemet inte skall bli en följetong.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).