Engstrand skrev:Har en kompis som kör 911.3,den upplever han som lite klen i kranen,så 901 kranen lär ju vara ännu klenare. Iofs. har man väl inte långkran på dem.
Annars går 350 aggregatet av bara tusan som de låter!
tullan skrev:901án kan man få levererad med sp451 agg oxå vilket blir den bästa kombinationen, klarar både gallring och slutavv utmärkt. Då får man den med långkran oxå vilket enligt mig iaf nästan är ett måste i gallring. Har provat en 901.3 med långkran och 451 på och kan lova att det går riktigt riktigt bra!
Själv valde vi en 911.3 med långkran och 350.1 och den går kanon. Har kört gallring på 0,04 till fröträd på runt 0,50 så man blir rätt allround.
matsimon skrev:I företaget jag jobbar finns en 911.3 6-hjuling med 350 och långkran. 901.3 jag kör har nya 350.1 och access kranen. Visst är 911:an lite vassare men skillnaden är inte så stor! Däremot skiljer bränsleförbrukningen omotiverat mycket mellan maskinerna, uppemot 6-8liter timmen! Jag upplever 901:an som mycket allround. smidig i gallring men fullt kompetent för slutavvaerkning. Senaste 350.1 är ett klart snäpp uppåt gentemot tidigare 350. Vi körde med ett förserieaggregat i ca 6-7000timmar. Gick mycket bra till en början, men senare mycket problem med kabelbrott, sprickor, läckande cylindertätningar mm. Sedan har vi haft ett 350 till låns i väntan på detta. Dom flesta barnsjukdomarna verkar bortbygda, tex matarvalsslangar som man inte behöver riva halva aggregatet för att byta. Mer plats för kranspetsslangarna så dom inte skavs sönder. Det verkar lovande! Vi har också varit inne på Sp och logmax när första 350:n krånglade som värst, Båda har rykte om sig att vara enkelt uppbygda, robusta och driftsäkra. Dom har dock inte mätning av samma höga klass. Dessutom är det värre klipp i 350:n. Hoppsan, jag halkade visst in på aggregat istället för maskin....
matsimon skrev:Jaha?! Jag tror det är ovanligt med långkran på 901:an. Beror på vad man kör för metod och så. Vi kör stickvägar och mellanzon, så man klarar sig bra med den kortare vippen. Accessen borde fler Valmetförare prova. Det är en riktig höjdare! Valmet skördarna är ju smidiga i grunden, men med Accessen blir den gudomlig!
Hudiksvall? Är det Swelog i Ljusdal ni handlar hos då?
Engstrand skrev:Kör man 20 meter så klarar man ju sig med den korta kranen åxå med lite instick här å där.
Hur styr man accessen? Sitter en vippa nånstanns lr.?