Skogsekonomi

Köpa skog utan eget kapital

115 inlägg 146712 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

rokon  
#194881 Uvskogen det är inte alls bara fördelar med att kryssa för att man är aktiv, om du driver skogsbruket som passiv verksamhet så beskattar du vinsten till endast 30% i inkomstslaget kapital, det är en väsentlig skillnad. Var man skall sätta krysset beror på vilken egen arbetsinsats man gör har för mig att gänsen går vid 2 veckors arbete/år. Momspliktig är man i vilket fall som helst och klart man skall samla på sig förluster för balansera kommande intäkter.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Hema  
#194882 Detta var ju riktigt nyttigt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194884
rokon skrev:Uvskogen det är inte alls bara fördelar med att kryssa för att man är aktiv, om du driver skogsbruket som passiv verksamhet så beskattar du vinsten till endast 30% i inkomstslaget kapital, det är en väsentlig skillnad. Var man skall sätta krysset beror på vilken egen arbetsinsats man gör har för mig att gänsen går vid 2 veckors arbete/år. Momspliktig är man i vilket fall som helst och klart man skall samla på sig förluster för balansera kommande intäkter.


Var otydlig, du har förstås rätt. Allt beror på vilka förutsättningar man har. Vill absolut inte påstå att "aktiv" alltid är bäst!
Min utgångs punkt är att man köper en skog utan eget kapital och ALDRIG TIDIGARE DRIVIT ETT FÖRETAG, då är det enligt min erfarenhet en bra ide att satsa på Aktiv. Sen gick ju min "skogsfirma" dessutom över i att bli en konsultfirma inom IT. Kör du enskild firma så gör ingen åtskillnad på verksamheterna, allt är samma firma.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194885 Glömde: Ska du göra en vinst på en skog du köpt utan eget kapital så öär det ju vara en med väldigt mycket averkningsmogen skog, annars är det knappast ett centralt problem att hantera vinst med en nystartad firma :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

haggloader  
#194894 Det är lite oklart vad som definieras som aktiv eller passivt skogsbruk. Enligt lrf:s Skogsägarnas företagsbok kräver aktiv verksamhet minst 500-600 timmar arbete.

Enligt samma bok står det att momsredovisning är skyldig att anmälas till Skatteverket. Skogsägare räknas som företagare.

Även med aktiv näringsverksamhet kan du skatta genom räntefördelning med 30% skatt.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194905
Hema skrev:Lite off topic, men då kanske det är lika bra o starta aktiebolag? Senaste jag hörde räckte det att ha maskiner av ett värde för minst 50.000:-

Visst man ska kunna alla regler, men borde inte skattemyndigheten skicka ut info för vad som gäller för nya personer som köpt en jordbruksfastighet? Klart det är väl vanligare med folk som lägger ned än är dumma nog att starta nytt.


Är tveksam till att AB är den bästa lösningen för små (trottoar) skogsägare.
Eftersom räntefördelning ger möjlighet till hyfsat låg beskattning
med enskild firma så är det den lösningen som gäller för de flesta.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

haggloader  
#194911 Man får inte äga skog via ett AB. Undantag kan vara etablerade sågverk i viss omfattning.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194921
haggloader skrev:Man får inte äga skog via ett AB. Undantag kan vara etablerade sågverk i viss omfattning.


Menade inte att ett AB skulle äga skogen.
Att maskinerna skulle finnas i ett AB driftbolag
skulle ju vara en möjlighet men att kunna skatta
ut vinsten under 30% skatt är inte så lätt.

Dessutom är ett AB dyrare att dra runt.

Visst kan man lägga ett AB i träda i 5 år och då skatta
25% på vinsten men det känns inte heller
som en attraktiv lösning.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194966
OAS-forests skrev:Vet inte om det finns någon nackdel med att registrera sig förutom att jag generellt är emot att finnas i ännu ett register. Det skulle vara telefonförsäljare då, de slipper man ju om man inte registrerat sig.

Vad är skillnaden mellan "aktiv" respektive "passiv" skogsägare?


Det utgår i alla fall inget straff. 2008 sålde jag så pass mycket att jag nådde över gränsen för att redovisa moms varje månad. Jag ringde Skattemyndigheten och sa att det var en gångs företeelse. Då upptäckte de att jag inte var momsregistrerad vilket jag då inte hade en aning om att man måste vara. De fixade registrering för mig.

Vad gäller aktiv/passiv så får du läsa på om det. Jag är aktiv, det är ingen nackdel för mig enligt min rådgivare. Arbetsgivareavgifterna blir högre men om man använder räntefördelning så spelar det ingen roll. Annars bara fördelar.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194967
rokon skrev:Uvskogen det är inte alls bara fördelar med att kryssa för att man är aktiv, om du driver skogsbruket som passiv verksamhet så beskattar du vinsten till endast 30% i inkomstslaget kapital, det är en väsentlig skillnad. Var man skall sätta krysset beror på vilken egen arbetsinsats man gör har för mig att gänsen går vid 2 veckors arbete/år. Momspliktig är man i vilket fall som helst och klart man skall samla på sig förluster för balansera kommande intäkter.


30% med räntefördelning gäller även aktiv näringsidkare

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Hema  
#194980
Zalman skrev:
Är tveksam till att AB är den bästa lösningen för små (trottoar) skogsägare.


Trottoar? Zalman Jag har cirka halvmilen till närmsta trottoar och inget långsmalt skogsskifte, så jag vet inte vad du syftar på. :)
Senast redigerad av Hema sön 18 nov 2012, 11:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194983 "Hema" Jag tycker nog att enskild firma är bäst om du bara har skogen som företag och kanske konsultar eller gör andra jobb dessutom. Har du en vanlig anställning dessutom så är det ännu bättre. Du har nästan samma möjligheter med räntefördelning, avsättningar investeringsfond och liknande som med bolag.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Hema  
#194985 Okey. Tackar för rådet, får helt klart sätta mig in i detta.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194989
Hema skrev:
Zalman skrev:
Är tveksam till att AB är den bästa lösningen för små (trottoar) skogsägare.


Trottoar? [b]Zalman[b/] Jag har cirka halvmilen till närmsta trottoar och inget långsmalt skogsskifte, så jag vet inte vad du syftar på. :)


Kan tänka mig att ett AB är intressant om man har stora inkomster
som gör att trots att man tar ut en bra lön och räntefördelar det man kan
så blir det en rejäl vinst över som beskattas hårt.

Då kan det vara bra att spara vinsten i ett AB.

Men ni som har ett AB, varför har ni valt den företagsformen,
och hur gör ni för att skatta mindre än 30% av vinsten?

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Hema  
#194993 En fördel kan vara att man slipper riskera gå i personlig konkurs, men det verkar vara en dyrare företagsform.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).