Bioenergi

Erfarenheter av stockinmatningsbord?

8 inlägg 9443 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter av stockinmatningsbord?

H3nkk4  
#194781 Planerar att svetsa mej ett sk. stegmatarbord som matar en stock i taget. Det finns ju ett annat alternativ också och det är ju matarborden som fungerar med kedjedrift, skall man bygga ett sådant blir det fort mycket svårare, om man skall bygga ordentligt.

Ett sådant stegmatarbord som jag tänker på är den allra enklaste av dessa med 2 st. frammatare. Det finns ju ett lite mer invecklat bord med 4 st. frammatare och detta har ju säkert någon praktisk förklaring.

Jag tänkte svetsa i 15mm ståltjocklek och fick en offert på en plåt med måtten 150x300. priset för den plåten var 433€ exkl. moms. En plåt räcker ju gott och väl till en stegmatare. Har en metallverkstad att skära ut matarna.

Så nu är frågam om det är någon här som har erfarenhet av de enköare stegmatarborden samt de med dubbel uppsättning matare?
stegmatare2-utan-rulle-stor.jpg
i-RDk53h4-L.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av stockinmatningsbord?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194783 Fina ritningar, tänk även på att bordet ska bära ett helt vedlass så
det blir en hel del kilo och det kräver kanske lite grövre stödben & fötter?
Det bör även vara enkelt att hålla rent under, det blir mkt skräp med tiden.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av stockinmatningsbord?

H3nkk4  
#194785
Slurfi skrev:Fina ritningar, tänk även på att bordet ska bära ett helt vedlass så
det blir en hel del kilo och det kräver kanske lite grövre stödben & fötter?
Det bör även vara enkelt att hålla rent under, det blir mkt skräp med tiden.


Det var bra du sa det där med skräp under. Blir en hel del kvistar mm. under.

Jo det är fina ritninga. Googlade fram dem :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av stockinmatningsbord?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194791 Jo, jag upptäckte det nu i år.
Förmodligen gjuter jag en platta under bara jag kan bestämma mig för var den ska stå.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av stockinmatningsbord?

vedhandlaren  
#195571 Jag har provat både steg stare och kedjebord, och kan rekommenderar kedjebord

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av stockinmatningsbord?

björved  
#195687 du bör ha 4 frammatare annars ramlar stocken imellan om den är för kort

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av stockinmatningsbord?

lsr  
#747086
H3nkk4 skrev:Planerar att svetsa mej ett sk. stegmatarbord som matar en stock i taget. Det finns ju ett annat alternativ också och det är ju matarborden som fungerar med kedjedrift, skall man bygga ett sådant blir det fort mycket svårare, om man skall bygga ordentligt.

Ett sådant stegmatarbord som jag tänker på är den allra enklaste av dessa med 2 st. frammatare. Det finns ju ett lite mer invecklat bord med 4 st. frammatare och detta har ju säkert någon praktisk förklaring.

Jag tänkte svetsa i 15mm ståltjocklek och fick en offert på en plåt med måtten 150x300. priset för den plåten var 433€ exkl. moms. En plåt räcker ju gott och väl till en stegmatare. Har en metallverkstad att skära ut matarna.

Så nu är frågam om det är någon här som har erfarenhet av de enköare stegmatarborden samt de med dubbel uppsättning matare?
stegmatare2-utan-rulle-stor.jpg
i-RDk53h4-L.jpg


Hur gick det med stegmatarbordet, blev det så att du byggde ett?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av stockinmatningsbord?

lsr  
#799316
vedhandlaren skrev:Jag har provat både steg stare och kedjebord, och kan rekommenderar kedjebord


Att köra först med ett kedjebord som matar en stegmatare hur tycker du att det fungerar?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).