Bioenergi

Ersätta diesel med DME?

9 inlägg 7631 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ersätta diesel med DME?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97119 Tja, det är nog bruttosiffror som det snackas om. Frågan är ju hur mycket energi som behöver stoppas in i kedjan från växande skog till färdigt bränsle?

När det gäller etanol av vete, så lär det gå ungefär jämnt ut om jag förstått det rätt. Alltså att man stoppar in nästan lika mycket energi i odling + transporter som man sedan får ut i form av etanol.
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersätta diesel med DME?

masterchief  
#97256 Fick brev från Preem angående att de skulle gå ifrån rapsdiesel och istället blanda i diesel producerad av tall i deras 5% soppa.

Avatar Fallback

Re: Ersätta diesel med DME?

norrskog  
#186453 Gammal tråd jag vet men det är fortfarande aktuellt verkar det som. PS INTE JAG SOM SKIVIT DENNA TEXT.

För några dagar den 13/11 för att vara exakt hade DN ett stort reportage (ej på nätet) om olika biobränslen och råvarorna för dessas framställning. Energiskog för produktion av DME är det effektivaste sättet att använda åkermarken. Då skulle vi kunna bli självförsörjande och 5 procent av åkermarken skulle finnas kvar till livsmedel. Men är ett avskaffande av oljeimporten för bilkörning det bästa för ett globalt klimatmål?

Jag har räknat om DN:s siffror så att olika bränslen uttrycks i procent av ytavkastningen för etanol gjord på majs (index=100). Då är DME (dimetyleter) gjord på svartlut eller energiskog 79 procent bättre. Etanol från sockerrör är 71 procent bättre. DME utan svartlut 52 procent bättre, etanol från sockerbetor 38 procent bättre. Däremot ger etanol från vete bara 86 procent jämfört med etanol från majs. Och RME (rapsmetylester) ger bara 52 procent.

Om åkermarken i Sverige (27 000 km2) skulle användas för veteodling för etanol skulle 170 procent större areal behövas medan det skulle bli 5 procent kvar om man istället odlade eneriskog och gjorde DME via svartlut. Det förutsätter dock att alla bilar utrustas med dieselmotorer. Är detta intressant?

Det är ingen hejd på eskapismen i DN-reportaget. Professor Christian Azar på Chalmers för ett resonemang om att "dagens fossila bensin och diesel till stor del skulle kunna ersättas med olika slags skogsbränslen, energiskog inräknat". Det är dock skogsindustrin inte särskilt intresserad av. Det återstår flera års teknisk utveckling för att göra sådan teknik lönsam. Då är det bättre att bränna råvaran för värme och elektricitet. Man kan också använda den till virke för trähus som ersätter den koldioxidgenererande cementproduktionen.

Jordbruksminister Eskil Erlandsson har en mera ödmjuk inställning. Han menar att fram till 2020 kommer EU att producera 10-15 procent av drivmedlen i form av biodrivmedel och om Sverige (med 3 % idag) skall upp dit måste vi lita till import.

Även om vissa kritiska röster gör sig hörda är redigeringen sådan att läsaren får intrycket att biobränslen producerade i Sverige är nära förestående att bli en betydande drivmedelskälla. Erlandsson säger t ex i ett utryckt citat att på sikt fungerar cellulosa från skogens träd som framtidens oljekälla. (finns inte i brödtexten). Det är inte att undra på att miljörörelsen och ärkebiskopen effektivt kan jaga regeringen med krav på inhemska klimatpolitiska mål. När kommer ett anti-chauvinistiskt reportage istället? Det kan ju uppenbarligen inte vara så att det skulle vara vettigt att odla drivmedel i Sverige i stor skala och ersätta bilmotorerna med DME-dieslar. En bråkdel av dessa enorma kostnader skulle istället kunna ge större effekter genom åtgärder utomlands.

Avatar Fallback

Re: Ersätta diesel med DME?

Kosack  
#186846 Låter i mina öron helt rimligt det som står ovan, dock så vill folk tro att vi kan köra på som tidigare med precis allt och att vi räddar miljön bara vi köper ekomjöl, sorterar en förpackning samt köper en bil som går att köra på ett biobränsle. Sanningen är nog tyvärr inte så enkel utan om miljöhot och peakoil stämmer så behövs väldigt stora uppoffringar(standard sänkningar i många fall) och det är de allra flesta inte beredda att göra. Vore dock intressant att veta vem som skrivit ovanstående och vad denne har för agenda?

Avatar Fallback

Re: Ersätta diesel med DME?

norrskog  
#191776 Den svenska importen av palmolja kan uppskattas till ca 44 000 ton årligen. skulle det gå att ersätta denna palmolja med vår egen tallolja? Och hur många tallar skulle det krävas för att få fram ett ton olja här i sverige då? Eller finns det andra trädslag som vi skulle kunna ha i vårt svenska klimat för att kunna minska importen och istället kanske kunna expotera för att på sätt öka landets inkomster?

Avatar Fallback

Re: Ersätta diesel med DME?

norrskog  
#194418 Hittade denna uträkning när jag sökte på etanolbilar. Kan dessa siffror verkligen stämma eller har killen rätt? Om han har rätt så låter det iallafall ganska rimligt men han kan ju lika gärna ha fel och då blir det ju totalt galet. nu har jag babblat klart och här klistra jag in vad jag hittade




Om diesel väger 0.8 kg/l så blir det 250 000 000 liter diesel av 2 000 000 m3 "flis".

http://www.stensbroflis.com/branslekalkyl.htm
viewtopic.php?f=6&t=12534

225 :-/m3 -> 450 000 000 / 250 000 000 = 1.8 kr/l

Det skulle i så fall bli totalt 3.1 kr/liter. Här har man räknat på totalkostnaden:

http://ec.europa.eu/eu_law/state_aids/c ... -08-sv.pdf

Jag antar att priserna är i euro och det blir i så fall ca 9 kr/l NextBtl dieseln. Med den höjda produktionskostnaden blir det kanske närmare 10 kr/l. Rätt ok ändå med tanke på nuvarande pris på diesel i Sverige, och hur priskurvan ser ut..

Avatar Fallback

Re: Ersätta diesel med DME?

Nolltax AB  
#194753 Man fäller sig en tall.
Hälften blir plank. Helt ok.
Resten blir så kallad förnyelsebar energi.

Ner for en tall. Ut å tryck ned en planta.
Åsså står vi å betraktar denna planta i 50 år i väntan på att energin förnyad blivit har.

Avatar Fallback

Re: Ersätta diesel med DME?

norrskog  
#194802 Tyvärr har du en stor poäng i vad du skriver Nolltax AB. Och det är ju detta allt handlar om här i denna kategorin när det gäller bioenergi. Hur vi snabbt måte finna andra trädslag än tall som ger samma peng eller gärna mer under samma tidsepåk. Det var ett helsikes hallå för några år sen om genteknik. Idag är det heltyst om detta. Vad har genmanipolerats för att öka biomassan? Har man tagit geneer från salix och ek för att på två till fyra år får upp stammar som är grova som toarullar och är 5-8 meter höga och skulle kunna planteras under var enda kraftledningsgata? svaret är nä men drömmen hade väl varit detta för var enda skogsägare i sverige. idag partar det istället om nanoteknik. Men vad hjälper denna tekniken svensk bioenergi som ska göra jorden oljefri?

Avatar Fallback

Re: Ersätta diesel med DME?

norrskog  
#194928 googlade lite och detta är skrivet 2008. så på fyra år har det iallafall inte skett nått åt det hållet jag vill vi ska komma

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... ensk-skog/

Känns ju som forskarna inte ens tänker försöka finna nya vägar eller träd i detta fall för att öka just biomassan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).