Bioenergi

Elda flis i vedspis

13 inlägg 15665 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elda flis i vedspis

kungsis  
#193623 Har planer på att skaffa en mindre flistugg och köra upp grenar. Borde både gå fortare och kräva mindre energi vid upparbetningen än att göra "vanlig" ved av grenarna. Dock är jag lite fundersam inför att elda med det i spisen. Antar och tror att det inte bara är att häva in, då det borde bli för kompakt. I stället funderar jag på om det skulle funka med någon låda, med en massa hål i, på ben. Någon som har erfarenheter eller tankar att dela med sig av?

M.v.h
Kungsis



   TS
Avatar Fallback

Re: Elda flis i vedspis

Elfving  
#193630 Om du tänker på en klassisk vedspis, modell köksspis så finns det många nackdelar med flis där. Du kommer att söla ner som tusan vid varje inlägg i köket (inte bra för husfriden). Dessutom är tillgänglig eldstadsvolym liten vilket medför att eventuella speciallösningar för att elda flis sannolikt gör eldstaden ännu mindre. Testa först att elda grenarna kapade till vedformat i en säsong och utvärdera sedan att bära in och elda samma mängd flis på samma ställe inför kommande säsonger...

Avatar Fallback

Re: Elda flis i vedspis

kungsis  
#193632 Tack för åsikten Elfving :smile: .
Jo det är en vanlig vedspis jag funderar på om det skulle vara möjligt att på ett bra sätt elda med flis. Sågat ved har jag väl iof sysslat med sedan jag föddes (är 42år gammal), så lite koll på arbetet med att såga upp grenar till ved har jag väl. Det är tids och energikrävade och borde gå att minska med flistugg. Frågan är ju, som du mycket riktigt påpekat, om det innebär nackdelar som är avgörande och därför ger ett för dåligt resultat. Skulle gärna prova praktiskt och redovisa, men tyvärr är ju investeringkostnaden för en flistugg så pass hög att jag gärna vill ha lite råd innan.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elda flis i vedspis

machonisti  
#193645 ?

Användarvisningsbild

Re: Elda flis i vedspis

Mäki  
#193686 Det går inte att elda flis utan att ha tillskotts luft i form av en fläkt som blåser på det.

Avatar Fallback

Re: Elda flis i vedspis

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193728 Har eldat linpellets som paketerades i gamla mjölkförpackningar.
pannan var i och för sig i full fart, och det var bra drag i skorstenen, men det gick väldigt bra.

Avatar Fallback

Re: Elda flis i vedspis

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194081 Det finns en finsk flishugg som arbetar med en konisk skruv istället för vanliga knivar. Kommer inte ihåg nu vad den heter och har inte tid att leta för tillfället, men det finns säkert någon här som kan säga vilken hugg jag menar. Flisen efter den blir såpass grov att den kan torkas i hög utan att mögla sägs det. Inbillar mig att den flisen skulle kunna eldas direkt i en spis. Bara en tanke....

Avatar Fallback

Re: Elda flis i vedspis

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194256 Ja just den flis eller vedmaskinen har jag letat efter kan någon finna den och fixa bild, adress eller dylikt.
hade en idé om att göra kolved med en sådan klyv.

Avatar Fallback

Re: Elda flis i vedspis

kungsis  
#194407
Ernst skrev:Det finns en finsk flishugg som arbetar med en konisk skruv istället för vanliga knivar. Kommer inte ihåg nu vad den heter och har inte tid att leta för tillfället, men det finns säkert någon här som kan säga vilken hugg jag menar. Flisen efter den blir såpass grov att den kan torkas i hög utan att mögla sägs det. Inbillar mig att den flisen skulle kunna eldas direkt i en spis. Bara en tanke....


:smile: :smile: :smile: . Låter ju riktigt bra. Tack för tipset. Hade själv planer på att flisa i stor/vedsäck, ställa dom på pall och täcka med plåt under vintern.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Elda flis i vedspis

nordtravare  
#194606 Jag har sett en hög flis från kopo storflishugg det var flisad björk på sommaren med kvist ochh blad ,dom sa att den skulle jufta igenom men den såg helt tät ut med allt löv o småkvist .Kanske kvistat fungeraar .Har sett en som eldade stor flis i gammla pasat pannan, han gjotde ett rör med massor av hål så luften fördelade sig bättre men slutade senoch återgick till ved.

Användarvisningsbild

Re: Elda flis i vedspis

Bax  
#194662 Flishugg med skruv är väl Laimet.

Förre ägaren till min gård hade en palmiastoker som stack in i pannan.
På botten hade han en kopp med rosterhål ståendes på korta ben.
Flisen föll från stokerröret ner i koppen.
Han hade problem med att pannan "slog" sa han, jag antar att det bildades mycket gengas som antände i stora puffar. Liknande tror jag kommer hända i en kökspanna.
Dra inte in flis i köket, det blir för bösigt, och stor risk att dra in mögel.

Jag såg en gång på Tuben nåt hembygge som kapade kvist och ris i decimeterlånga bitar, kanske nåt sånt vore en idé?

Användarvisningsbild

Re: Elda flis i vedspis

machonisti  
#194665 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dxefpmE_UZA[/youtube]
Laimet tillverkad i Litila ca 70 km norr om åbo Finland.

Avatar Fallback

Re: Elda flis i vedspis

Blivande snickare  
#194804
machonisti skrev:Laimet tillverkad i Litila ca 70 km norr om åbo Finland.

Nästan rätt, Laitila heter platsen där dom har tillverkningen. Finns åxå en fabrik där som tar emot tallkubb.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).