Motorsåg och handhållet

Nya regler för sågkedjor

12 inlägg 7426 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya regler för sågkedjor

värmSkog  
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nya regler för sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193367 Det är inget att diskutera! Dåliga kedjor ska kasseras! Minsta fel så av med dem och i bingen!

Nerslitna sidolänkar/drivlänkar, fel filat, kass nitar, sprickor, alla felaktiga kedjor ska bort!
De ska inte ut från verkstan!

Finns inget som motiverar risken o köra med skrot!

Däremot mycket som talar emot detta!
Ökad skaderisk, minskad effektivitet, mer frustration, dåliga skär, ökat slitage, ökad bränsle förbrukning etc...

Avatar Fallback

Re: Nya regler för sågkedjor

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193370
Mange skrev:Det är inget att diskutera! Dåliga kedjor ska kasseras!


Det är det väl, alla som läser här vet väl inte hur en dålig kedja ser ut?

Jag tror i.a.f att det kan bli en bra och nyttig diskussion.

Användarvisningsbild

Re: Nya regler för sågkedjor

totte  
#193399 Jo, att dåliga kedjor skall kasseras är ju helt klart, frågan här är ju inte om det utan om när, en i övrigt oskadad kedja är för sliten att köra vidare med. Och uppenbarligen råder lite delade meningar mellan olika aktörer hur det skall mätas.

Användarvisningsbild

Re: Nya regler för sågkedjor

värmSkog  
#193404 Mange ska dom slängas i bingen? Det betyder sängen här :lol:

Ja en diskussion är alltid intressant. Det som förvånar mig är att dom tillåter en kedja som är farligare gentimot tidigare regler, menar annars brukar ju alla andra regler förändras så det ska bli säkrare men inte denna gång tydligen

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya regler för sågkedjor

hokatorpet  
#193426 Trött på Säker skog eller Säker svensk.
Har vi inget egenansvar i detta land, lagar och regler och kurser för allt.
Många fler människor dör eller skadas i trafiken varje år. Många fler en skogsarbetare som utför sitt arbete.
Detta trots att dom har utbildning till förbannelse och dess utom står det en trafikpolis bakom varje buske.
När kedjan på såget är nerfilat till max kommer man att märka det, antingen skär den inte eller får man en tand i ögat,pannan eller på någon annan kroppsdel om man har otur.
Ja och då har man lärt sig att inte vara dumsnål.

Avatar Fallback

Re: Nya regler för sågkedjor

Palakangas  
#194282 Sett till antalet trafikanter efter vägarna och hur många manuella skogsarbetare som finns så är nog de sistnämnda överrepresenterade i olycks/dödsstatistiken.

Användarvisningsbild

Re: Nya regler för sågkedjor

towes  
#194286 Regler hit och regler dit...

Jag sågar periodvis friskt i familjeskogen på fritidsbasis. Bedömer mig någorlunda erfaren men har ännu inte fått tummen loss att skaffa "körkortet". Jag antar att jag inte är ensam om detta.

En sak är säker: Arbetsmiljöverket hade kunnat skriva vad som helst i sina föreskrifter utan att det hade hjälpt mig. Jag visste inte ens att det fanns föreskrifter för sågkedjor.

Tack och lov har man överlevt... :smile: Sunt förnuft räcker tydligen ganska långt.

Poängen är information till de som behöver. Det hade "verket" kunnat ägna sig mer åt än att vända papper. De når ju inte ut! Säker Skog däremot når ju ut med bra information till folk som vill ta körkort. Resten får väl förlita sig på det sunda (tills någon pappersvändare råkar få markkontakt :wink: )...

Användarvisningsbild

Re: Nya regler för sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194303 Regler o lagar finns till för att det är inte alltid sunt förnuft syns till..

Avatar Fallback

Re: Nya regler för sågkedjor

Husqy346  
#194304 Jag filar oftast ner mina kedjor dit där min markeringen är på skärtanden sedan kastar jag kedjan. Dock har jag varit med om ett kedjebrott i vedmaskinen, och jag kan säga som så att jag var tacksam över att man hade skyddskåpa över sågsvärdet.

Användarvisningsbild

Re: Nya regler för sågkedjor

towes  
#194306
Mange skrev:Regler o lagar finns till för att det är inte alltid sunt förnuft syns till..

Riktigt, jag är helt enig. Men där det sunda förnuftet saknas tvivlar jag på att det finns initiativförmåga att söka efter vad som står i regler och lagar.

Antagligen inget jätteproblem i praktiken. Och har man tummen mitt i näven så lämnar man väl in kedjan på slipning där man köpte sågen och får förhoppningsvis en lektion på köpet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nya regler för sågkedjor

H-kan  
#195705 Jag går hellre på Säker skog här när det gäller kedjorna. Gick deras körkortskurs och utan den hade jag inte varit ute i skogen. Eller så hade jag varit ute och betett mig som en idiot, och kanske inte varit alls.

Ni som har hållit på i många år har ju lång erfarenhet och ni vet vad som funkar för er. Men det har inte jag.

Sen vete katten om det är en så svår konst att fila som det verkar på artikeln. Fil och filmall och inte fuska. Vad kan hända map säkerheten om man håller någon grad hit eller dit fel?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).