Motorsåg och handhållet

Klyva björkstockar med kilar

19 inlägg 25448 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klyva björkstockar med kilar

Andand  
#194213 Hej alla!

Vill börja med att förklara att jag är novis på de flesta fronter inom detta ämne så tänkte söka hjälp av erfarna, alltså er.

Läget är såhär att mina svärföräldrar anlitat en snubbe för att ta ner två stora björkar vid sommarstugan jag hjälper dem renovera. De bad honom kapa upp dem i meterslängder för att "det blir ju bra med ved" blev rätt trött när jag kom dit och fick se hela gården full i metersstockar som är upp till 70 cm i diameter.
Särskilt eftersom de inte har någon som helst möjlighet att klyva dem, det är ju sånt svärsonen löser......

Så undrar därför, kan jag klyva dem med slägga och kil så att de blir lite behändigare att hantera med motorsåg?

Om ja, hur gör man? Sågar ett spår med motorsågen och kilar i det sen?
Kila längs med eller i änden?

Kan tilläggas att detta gjordes i början på året så de har legat till sig och blivit rejält hårda med.

Tacksam för alla svar, men innan "anlita någon som vet vad han gör" svaret kommerså skulle jag väldigt gärna prova att göra det själv om det är möjligt alls.

Tack igen/Andreas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klyva björkstockar med kilar

foton  
#194217 Det finns spec. kilar för ändamålet, en riktig klyvyxa en sådan som man kan slå på med slägga. Du borde ha någon som visar dig hur man lägger upp kubben, det går lättare att klyva på vissa sätt, som är knepigt att förklara i text.

Avatar Fallback

Re: Klyva björkstockar med kilar

Torgny  
#194221 blir ju lättare att klyva om du kapar av dom i den längd som går in i pannan
annars tycker jag det är lättast att kapa ett spår genom barken vid ena änden så du får fast kilen innan du börjar slåmen välj ställe så du inte behöver klyva kvistar

Avatar Fallback

Re: Klyva björkstockar med kilar

Phantom  
#194224 Som Torgny säger så skulle jag kapa dom i den längd dom ska vara. Blir mycket enklare att hantera och klyva.

Avatar Fallback

Re: Klyva björkstockar med kilar

Andand  
#194225 Torgny, det vore ju drömmen, men eftersom jag är stolt ägare av en rätt så kass motorsåg med ca 35 cm svärd så vet jag inte hur jag ska mäkta med att korta av dem.

Men annars så låter det vettigt det du säger med att slippa kvistarna!

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva björkstockar med kilar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194227 Sedan hyr du en bensindriven klyv och klyver allt på en fm.
Björk som vuxit fritt är otroligt sega att klyva.
Arbete som inte kan göras med maskiner är inte värt att göra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Klyva björkstockar med kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194230 35cm klarar du nog 95% med eller alla. Du kan ju såga ena sidan först o sen andra.
Har du bara grejerna i ordning o tar det nätt kan det nog gå.

Avatar Fallback

Re: Klyva björkstockar med kilar

Andand  
#194239 Ja jag får försöka mig på att kapa ner dem i längd först då kanske. Men ska ge mig fan på att klyva iaf en stock om det så ska kosta mig 16 liter svett, är ruggigt envis på det sättet, korkad är också ett bra sätt att beskriva det på :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva björkstockar med kilar

Boarpan  
#194255 Jag stog inför ett liknande dilemma då jag tog ner ett par stora björkar på brorsans tomt. Sågade snitt på 35cm sedan tog jag en släggklyvyxa och bankade in sedan slog jag med släggan på den.
Om du är ny på använda motorsåg så börja med att slipa kedjan. Den skall slipas minst 4gånger på en dag.

Användarvisningsbild

Re: Klyva björkstockar med kilar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194263 Finns en gammal tråd om klyvkilar viewtopic.php?f=12&t=5057

Annars är det betydligt enklare att med handkraft klyva 2 st 50 cm långa bitar än en 100 cm lång bit.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Klyva björkstockar med kilar

Mäki  
#194265
Boarpan skrev:Jag stog inför ett liknande dilemma då jag tog ner ett par stora björkar på brorsans tomt. Sågade snitt på 35cm sedan tog jag en släggklyvyxa och bankade in sedan slog jag med släggan på den.
Om du är ny på använda motorsåg så börja med att slipa kedjan. Den skall slipas minst 4gånger på en dag.


Det där var ett bra svar men jag skulle säga du går ett steg längre och
köper dig en ny kedja till att börja med så du vet att den verkligen skär.
Sedan skall du se till att hålla den vass och det är inte så lätt om veden har legat
på marken och fått sand i barken.

Att försöka klyva dom i meterslängder blir nog övermäktigt men i 30cm och med
en ordentlig klyvyxa som det är meningen att du skall kunna slå på med slägga
så då kan det funka.
PS vanliga yxor så rekomenderas det icke att slå på med slägga.
Lycka till.
#:-s

Avatar Fallback

Re: Klyva björkstockar med kilar

Andand  
#194290 Tack alla, jag tar detta till mig och kapar ner dem i längd först, och köper en ny kedja :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva björkstockar med kilar

Nolltax AB  
#194311 Slå fast kilen med en handslägga först. Avsevärt lättare än att söka träffa med storsläggan.
Å kosta på dig vriden kil. Dom klyver lättare å fastnar inte lika hårt....

-Va?! Haru slagit fast klyvyxan med storsläggan å får inte loss den??
-Nähä, vad gör vi nu? Jag fryser....

Avatar Fallback

Re: Klyva björkstockar med kilar

Andand  
#194926 Tack för alla svar. Införskaffade en ny kedja till sågen och kapade upp stockarna i längd. Sen fick klyvyxan leva upp till sitt namn. En jävligt öm rygg senare är det klart :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva björkstockar med kilar

Mäki  
#194929 Grattis :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).