Bioenergi

Vad ska jag göra med min björkved?

19 inlägg 16805 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad ska jag göra med min björkved?

fr3d  
#194083 Den klövs i början av September och har inte torkat nämnvärt. Jag har läst en del trådar här om hur ved kan mögla om den ligger fuktigt en längre tid.

Skulle jag väntat med att kubba och klyva tills våren?

Gjort är gjort i alla fall.

Jag gjorde två st staplar, men bara en av dem är med på bilden. sju kvm bottenyta; staplat runt om och kastat i mitten. C:a 2.5 m högt. Nu ligger det en press på som har två hål i uppkant som luften kan passera igenom, räcker det som ventilation? Veden ligger på en grusbädd (8x16) som syns på bilden.

Bild


Ska jag sälja veden billigt nu, eller vänta tills nästa vinter och sälja den till normalpris? Kan man sälja möglig ved?


Senast redigerad av fr3d tis 13 nov 2012, 21:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

Blivande snickare  
#194084 Du har inte möjlighet att få den under ett tak?
Eller bygga ett tak ovanpå högen?
Gjorde så här hemma med farsan, enkel batting stomme å sen bara på med lite takplåt, fungerar skitbra, inga väggar så det slipper bra å blåsa genom traven.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

valmet862  
#194087 viktigast är att det är tätt ovanpå. Lastpallar under högen så att det ventilerar under borde det va,direkt på marken är inte bra för då sugs det upp en massa fukt

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

fr3d  
#194094 Men det är kross under, så det borde inte komma någon fukt underifrån. Jag kanske kan lägga på ett plåttak istället för pressen, men att få taket att ligga kvar kan bli svårt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

Blivande snickare  
#194095 Luften borde kunna cirkulera under traven, annars drar den i sig fukt, trots att du har kross under.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

Husqy346  
#194110 Veden ska klyvas sönder så tidigt man kan och hinner på våren. om inte annat så senast midsommar om den ska hålla ca 15% till hösten . September är försent för då har det redan börjat komma dagg på kvällarna och nätterna.
Tänk inte ens tanken att täcka rå ved med pressening för det är det bästa sättet att ge mögelangrepp i veden processen är igång på 3 dagar.
bäst är att trava upp dem på tex telefonstolp eller pallar täck med tex träskivor som ligger på plankor så att det blir en luftspalt ovanför veden.
Dock kan det bli vitmögel på andträet på bitarna ändå tills våren kommer.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

Nolltax AB  
#194115 Av med pressen å på med plåt. Vräk upp stock på plåten så den ligger kvar.
Pall under är i princip ett måste. Högen måste kunna andas....

Så här års duger väl egentligen bara en virkestork om veden ska bli bra.....

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

brum brum  
#194116 kan inte se bilden men om veden är till för ved panna så kan man väl leva med lite mögel värre är det väl om man eldar i en braskamin inomhus. så om du inte vill ha påväxt så är det nog bara o lufta tillräckligt undertill plus ett tak som gäller

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

fr3d  
#194117
Husqy346 skrev:Veden ska klyvas sönder så tidigt man kan och hinner på våren. om inte annat så senast midsommar om den ska hålla ca 15% till hösten . September är försent för då har det redan börjat komma dagg på kvällarna och nätterna.
Tänk inte ens tanken att täcka rå ved med pressening för det är det bästa sättet att ge mögelangrepp i veden processen är igång på 3 dagar.
bäst är att trava upp dem på tex telefonstolp eller pallar täck med tex träskivor som ligger på plankor så att det blir en luftspalt ovanför veden.
Dock kan det bli vitmögel på andträet på bitarna ändå tills våren kommer.



I en bästa av världar, Ja. Men verkligheten var inte så nu :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

fr3d  
#194126 Tack för alla svar.

Jag hade tänkt att sälja veden för 500 kr / m3s nästa höst. Kan man sälja möglig ved?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

Nolltax AB  
#194133 Vill man sälja möglig ved?

-Nja, det där... Penicillin....

Möglet livnär sig på energin i veden.
Ju mer mögel desto mindre energi återstår.

-Du köpa mer ved vill nästa år?? 🏴‍☠️

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

Mäki  
#194134 Farsan klöv upp lite ved i fjol i Augusti som var huggen på vintern
och det var det sämsta som kunde ske.
Efter mycket om staplande i sommar så fick han den så
pass torr att den går att elda men inget att rekommendera.

När är träna fällda och med vad?

Är den manuellt i vår/sommar och dom fått ligga med löven på tills dom
blivit bruna så är det lite bättre.

Är det hugget med maskin i vår så all bark i princip är borta så kan det nog också
funka men annars så är det nog inte så lyckat.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

Fredrik B  
#200884 När är då bästa tid för att hugga och klyva björk?

Kan det rekomenderas att torka ved inne på en gammal höskulle på gjutet golv?

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

ulfgustav  
#200887 Hej

Hugg veden på vårvintern febr. - mars kapa och klyv den före påsk.
Alternativt så kan man syrfälla björken under lövsprickning kvista i augusti och därefter kapa klyva, alt. som jag gör så kör jag hem den i augusti september lägger upp långveden på underlag och kapar i början av mars månad, det fungerar bra för mig. Observera att det är i princip bara björk som går att syrfälla samt att det inte går att syrfälla i skuggiga partier eller därden fällda björken t.ex försvinner ner i högt gräs efter fällning

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

machonisti  
#200999 Har hört att det är bättre att fälla björken i augusti och låta löven torka ut träet några veckor.
Då skall björken innehålla mer väte än på våren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).