Skotare

Hägglunds utvecklar skotare

5 inlägg 4791 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hägglunds utvecklar skotare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193984 Hägglunds som gjort bv 206 (som en del säkert sett eller kört) utvecklar en skotare.
Dem hävdar att man ska kunna dubbla hastigheten med minimala markskador.
Dem tror på 20% produktions ökning.
Låter ju bra...
Tror ni på det? Jag gör det inte men det är ju kul med nya ideer!

http://www.lantbruk.com/skog/militar-te ... kogsmaskin
Står lite mer i pappersupplagan.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hägglunds utvecklar skotare

MNskog  
#193990 Det kan vara bra med en tillverkare som kommer med andra erfarenheter och vill utveckla produkten.

De etablerade vill bara "förfina" sitt koncept med sina uppgraderingar. (.3.4.5.12.18 osv eller A B C D E och hela alfabetet)

Användarvisningsbild

Re: Hägglunds utvecklar skotare

finskpinne  
#194074 Ja dom är ju nog inte dom första som provar nåt liknande. Finns ju bl.a. Timbear och Logbear som är små skotare med band. Sedan finns ju Pro Silva som har en lite större gallringsskotare med band underrede. Men det negativa med banddrift är ju om du ska köra där det är stenigt, man är ju inte så smidig då med banddrift. Sedan tror jag nog att driftskostnaderna är högre med en bandmaskin än en hjulmaskin.

Men tanken är ju bra och om dom lyckas få fram en fungerande maskin i praktiken så är det ju bra, för det finns ju behov av maskiner som kan ta sig fram på marker med dålig bärighet.

Användarvisningsbild

Re: Hägglunds utvecklar skotare

Mäki  
#194076 I denna tråd diskuterar vi detta redan

viewtopic.php?f=112&t=14871&start=0

Användarvisningsbild

Re: Hägglunds utvecklar skotare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194142 ok, missade den tråden.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).