Gallring

2a gallra efter beståndsgående skördare

55 inlägg 40135 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193989 Jamenvafint bodaedet. Du är jätteduktig och alla dina kunder är väldig nöjda. Vad har det med vad jag skrev om gallringsbehov och gallringsnetto att göra? Det är väl rätt troligt att kunder till gallringsentrprenör vill ha det gallrat...

Malwa
Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

sojoh  
#194002 Om man nu tänker förstagallra med beståndsgående skördare och avser att göra likadant nästa gång - vad använder man för skotare och vilket avstånd mellan stickvägar är lämpligt? Eller kan man skota utan stickvägar? 100 % tall, 25 år, korta avstånd

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

nalle34  
#194003 inget ting men tråden spårade ur lite den handlade ju om gallra efter beståndsgående skördare och problemet. Har inte räknat på dom olika allternativen så vet INTE vad sklidnaden i gallrings netto blir. Har du räknat mangan häller vet svaret? För mig är ju det viktiaste att jobbet blir bra och jag får bra kvalite på skogen. Sen brukar jag bestäma tidpunkten och ingen annan. För det är ju jag som ansvarar för MIN skog och ingen annan. mvh

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mäki  
#194008
sojoh skrev:Om man nu tänker förstagallra med beståndsgående skördare och avser att göra likadant nästa gång - vad använder man för skotare och vilket avstånd mellan stickvägar är lämpligt? Eller kan man skota utan stickvägar? 100 % tall, 25 år, korta avstånd


Om du tänker köra hela vägen med beståndsgående så passar det utmärkt att köra
7+14+14+7=42 eller 5+10+10+5=30
Det tidigare alternativet funkar också att köra med större skördare senare för det är bara
att lägga en ny väg mitt i mellan dom andra och du har plötsligt 21m mellan vägarna.

För lönsamhetens skull så borde det köras med en normal gallringsskotare för om du använder typ Vimek eller liknande så ryker nog lönsamheten.

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

bodaedet  
#194013
Mangan skrev:Jamenvafint bodaedet. Du är jätteduktig och alla dina kunder är väldig nöjda. Vad har det med vad jag skrev om gallringsbehov och gallringsnetto att göra? Det är väl rätt troligt att kunder till gallringsentrprenör vill ha det gallrat...


Absolut ingenting min käre Mangan, bara svamlar och vill framhäva min förträflighet. Vad har ditt bankuttag med gallringsbehov och gallringsnetto att göra?
Senast redigerad av bodaedet ons 14 nov 2012, 07:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194034 ursäkta lite OT-inlägg. Lite funderingar och svammel från min sida.
Bankuttaget handlar kanske om att se skogsinnehavet lite som ett alternativ till ha pengarna på banken,men man kanske måste lägga till aspekter som självgallring(jämföra med inflation?för det virket minskar ju i värde)
Vänta med gallring/senare galllring/högt uttag/hög stickvägsandel skapar större risk för vindfälle/snöbrott men högre netto på kort sikt ,vilket kanske kan jämföras med ett sparande med högre risk?(fast å andra sidan får man ju lägre tillväxt om man gallrar hårt skulle jag tro,vilket borde innebära sämre ränta,men grövre virke fortare å andra sidan)
Samt vid gallringsfritt, ingen möjligheten att styra tillväxten till dom bästa stammarna(vet inte vad man ska jämföra det med)
Räntan på skogsinnehavet måste väll vara tillväxten..får man skogen att producera maximalt med lönsamt virke så får man ju högsta räntan...

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Skogsforskare  
#195007 Räntan på skogsinnehavet är värdetillväxten, som består av både volymtillväxten och förändringen i virkesutfall (timmerandel, sågtimmerkvalité, sjunkande avverkningskostnad vid stigande medeldimension, osv). Värdetillväxten är nästan alltid högre än volymtillväxten i procent räknat, eftersom värdet hela tiden stiger, tills man börjar få röta eller stor risk för skador.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195039
bodaedet skrev:
Mangan skrev:Jamenvafint bodaedet. Du är jätteduktig och alla dina kunder är väldig nöjda. Vad har det med vad jag skrev om gallringsbehov och gallringsnetto att göra? Det är väl rätt troligt att kunder till gallringsentrprenör vill ha det gallrat...


Absolut ingenting min käre Mangan, bara svamlar och vill framhäva min förträflighet.

Då kan man undra varför du citerade det jag skrev i så fall.

Vad har ditt bankuttag med gallringsbehov och gallringsnetto att göra?


Det visar att bara för att man får ett netto, så är det inte nödvändigtvis en bra affär. En del tycks ju tro att skogsägaren borde vara glad så länge han får några kronor över efter en gallring.

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

bodaedet  
#195072 Undra får man, men jag tycker nog jag svarade på din fråga. (Bara svamlar och vill framhäva min förträfflighet)
En del kanske tycker så men inte jag, jag tycker att skogsägaren får göra precis som han vill. Vill han gallra 48 gånger på en omloppstid så får han det. Vill han gallra 1 gång och ta ett jätteuttag så får han det (bra för mig då tjänar jag mest) Vill han inte gallra alls så får han det. (Då tjänar jag inget)
Har aldrig sagt att om man får netto så är det en bra affär, men det är en bättre affär än att få en kostnad, enbart altså. För en del kanske det är så att de vill få in lite pengar på en gallring istället för att vänta på slutavverkning. Vad får en skogsägare i netto på dina alternativ? Inte för att jag vill framställa gallringens fördelar för att få jobb, utan för att jag är genuint intresserad av allt ang skog och frågor ang. det.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195084 Lämnar min syn på 1a gallring,att den bör ge ca samma netto som en röjning,sen får ni komma med det som verkar passa bäst vid 2a gallringen,jag är inte för monstergator mellan träden.
Vad var det för vägavstånd och vägbredd i skogarna som avverkats de sista 50 åren,bara undrar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).