Trädfällning (arborist)

Arborist, fällning via klättring

37 inlägg 23600 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Arborist, fällning via klättring

Huskyman  
#192701 Hej Daggi.


Jag kör med webbing slings för riggning av grenar etc. tycker det funkar bättre än rep...
Antingen köper du webbing sling per meter och knyter ihop med en water knot eller så köper du färdiga slings t.ex. här : http://www.forest-life.se/nyheter/slinga

(Såg dig på Arborist Site förresten! Jag heter Guran där.... :smile: )

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Arborist, fällning via klättring

Daggi  
#192709 Hei

Hehe, ja... Jeg bruker div forum for å finne ut av ting og tang.
Lærer mye av å lese om diverse i dissa foruma:)

Takk for tips :)

Användarvisningsbild

Re: Arborist, fällning via klättring

Huskyman  
#192713 Hur var din klätterutbildning du gick i September? Var den bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Arborist, fällning via klättring

Daggi  
#192722 Den var helt grei. Ikke noe avanserte greier. Var en rask gjennomgang av det mest grunnleggandes som en bruker når en klatrer og gjennomgang av div utstyr og vinsjer.

Jeg hadde prøvd det meste av det jeg fikk teste ut der nede, siden jeg hadde hatt utstyret noen uker før kurset, men jeg syntest det var lærerikt for da fikk jeg se at det jeg hadde gjordt frem til kurset var sånn ca riktig:D

Ble pratet om alt fra klatreteknikker, jobber, hvordan få oppdrag etc... Alt mulig.

Så jeg syntest det var et bra kurs, men det var bare 2 dager da, så det er mye en ikke kan lære på så kort tid.
Blir mye klatre litteratur,youtube, klatring og felling av tre for å lære :) jeg må si at dette er steikje gøy altso :)

Användarvisningsbild

Re: Arborist, fällning via klättring

Huskyman  
#192820 Låter bra. Jag har bokat upp mig på en veckas utbildning i slutet feb.
Ser bra ut. Hoppas det är värt pengarna! :smile:
http://www.naturakademi.com/tradpro

   TS
Avatar Fallback

Re: Arborist, fällning via klättring

Daggi  
#192967 Disse kursene såg jo veldig bra og lærerike ut.
Spennendes, håper det blir bra :)

Jobber du som klatrer/trefeller/Arborist?

Når du skal klatre og felle et tre, er dere alltid 2 stk eller gjør du det aleine?
Da tenker jeg på f.eks en gran som er lett å felle og som en ikke nødvendigvis trenger bakkemann.

Finst det noe "lovgivning/regler" i Sverige/Norge som en må følge når det gjelder å klatre og felle tre?

Ser på nettet at i andre land så har de div regler, men jeg har ikke funnet noe spesielt i Norge ihvertfall....


Pris på oppdrag:
Si du har en gran som er 15-20 m høy, du tar den åleine, bruker 3-4 timer på å fjerne greiner og kutte opp stammen i deler.

Hvilken pris bør en legge seg på?


Jeg er i den fasen nå at jeg har fått div oppdrag men sliter litt med å prissette tjenestene mine.
Enkle tre bruker jeg fastpris og større tre der jeg ikke greier å avgjøre hvor lang tid jeg bruker så tar jeg timespris.

Så jeg prøver meg frem for tiden ang priser... :)

Användarvisningsbild

Re: Arborist, fällning via klättring

Kjell S - II edition  
#192999 ... klättrar aldrig ensam.

Avatar Fallback

Re: Arborist, fällning via klättring

Daggi  
#193011 Ok, ja skjønner at det beste er å være 2 og bakkemann skal kunne utføre redning av kaltrer vist han er skadet.

Men er en ny så er det jo ikke bare å hyre inn en mann og kjøre på...
Der er jo ikke så enkelt...

Användarvisningsbild

Re: Arborist, fällning via klättring

Kjell S - II edition  
#193013 Jag samarbetar med andra firmor, klättrare. Det blir smidigt så i alla lägen.
Kunniga och bra att bara kunna fakturera varandra.
Var och en har sina försäkringar mm.
Bara positivt.

Användarvisningsbild

Re: Arborist, fällning via klättring

Huskyman  
#193024 Som sagt; klättra aldrig ensam. Även om du kan kapa bitar av stammen och bara droppa bitarna utan riggning.
Skall du dessutom rigga grenar och bitar av stammen så behöver du ju absolut en "groundie".
Och se till att du och din groundie har bra kommunikation så inga missförstånd uppstår när du hänger i trädkronan och sågar.....
När det gäller priser så kan jag bara föreslå att du tittar på vad andra tar betalt för liknande tjänster. Om du är ny i branschen så kan det vara svårt att ta lika mycket betalt som konkurrensen dock.... :mrgreen:
Hör av dig hur det går för dig!

   TS
Avatar Fallback

Re: Arborist, fällning via klättring

Daggi  
#193038 Hei

Jeg har en bakkemann, men ingen som kan stille hele tiden.

Jeg har brukt bakkemann der jeg må til med nedfiring, men har til nå klatret alene på tre som jeg kan ta ned uten nedfiring.

Jeg ser absolutt poenget med å ha en ekstra mann med meg, vært klar over det lenge og spekulert på hvordan jeg skal gjøre det...

Ja priser er noe som jeg må finne ut at av..men mange her med meg som har trær som har vokst og blitt alt for store, og så tenker de på orkanen som var her i fjor, så mange er villig til å bruke litt peng på å få ned tre :)

Avatar Fallback

Re: Arborist, fällning via klättring

Daggi  
#193792 Noen flere spm...

Hva utstyr har dere som driver med trefelling og treklatring.

Tenker da på klatre utstyr men også om dere har eks flishugger, pickup, nedfirings utstyr, traktor, vinsj, bensin vinsj etc...

Hva bør en trefeller/arborist ha av utstyr for å kunne drive effektivt?

Jeg ser for meg at hadde jeg hatt en motordreven fliskutter som draest etter bil, kanskje en liten motordreven vinsj for å lette arbeidet med større stammer, tilhenger for å frakte vekk flis avfall, etc...så hadde det blitt mye enklere å ta på seg jobber der en kan kreve mer penger og gjøre hele jobben med trefelling og opprydding.

Avatar Fallback

Re: Arborist, fällning via klättring

Homo abies  
#202358 Man bör var minst två räddningskunniga klättrare på en arbetsplats....

Användarvisningsbild

Re: Arborist, fällning via klättring

Kjell S - II edition  
#202371
Homo abies skrev:Man bör var minst två räddningskunniga klättrare på en arbetsplats....


Det blir inte många enskilda företagare kvar då i den här branchen...

Räcker med en som kan sitt jobb.

Användarvisningsbild

Re: Arborist, fällning via klättring

Huskyman  
#202374
Kjell S - II edition skrev:
Homo abies skrev:Man bör var minst två räddningskunniga klättrare på en arbetsplats....


Det blir inte många enskilda företagare kvar då i den här branchen...

Räcker med en som kan sitt jobb.

Nej, men det ligger en poäng i att ha en "wingmate" som också kan klättra. Om jag skadar mig och inte kan ta mig ner för egen maskin så känns det bra att ha en till klättrare på plats. Som gärna har lite koll på HLR dessutom......

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).