tor 08 nov 2012, 22:45#193318
Tjena alla myrtrampare och intresserade!
Har haft rätt så många uppdrag att trampa och skapa vintervägar på marker med dålig bärighet, A&O är att börja tidigt. Som någon sa, trampa ner gräs och dylikt, och min erfarenhet är att låter man det komma snö innan man börjar trampa så for man ofta dålig vinterväg. Vi använder oss av en Honda TRX 650 utrustad med plog samt en Polaris XPS 550, även den med plog. Man skall ej heller vara rädd för att trampa för brett, kan aldrig bli för brett. Kan man trampa 20m brett så skall man, ju bredare desto bättre. En vintervägs kropp ser ungefär ut som skrovet på en båt, det lutar ungefär med 45grader in ifrån vardera sida. trampar man för smalt, ja då kan vintervägen tippa i t.ex. en kurva.
Vi har som standard att så fort det kommer snö på vintervägen så styr vi bort den med plogen på fyrhjulingen, kylan skall göra jobbet! Att man ska ha tungt fordon eller inte kan ja inte uttala mig om, enda jag kan säga att de vintervägar vi trampar tar de ofta ut väghyveln på och jämnar till, inte sällan att avverkningslaget har avlägg och kojplats ute på myren där vi har vintervägen, och som ni alla vet så är en fyrhjuling inte speciellt tung.
En bra vinterväg som inte endast skotarn kan nyttja utan som virkesbilen också kan använda kan snabbt spara stora summor då virke är dyrt att transportera med skotare.
Hoppas ni fick lite mer kött på benen iallafall. Ha det!