Motorsåg och handhållet

stihl fs 490

20 inlägg 16386 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl fs 490

Sågis88  
#184970 tja, nån som har kört modellen en längre tid?, vi fick våra nya den 31/8.
Vi hadde en på prov i 2 vecker och den kändes bra.
Vi har kört mä hva 355 i 4 år.
ska bli intressant att se vad som går sönder först på dessa, vi kommer köra dom minst 2 år.

//sågis



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl fs 490

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184984 Återkom gärna med rapport, funderar på att förnya lite.

Avatar Fallback

Re: stihl fs 490

fs480  
#185144 Har kört 490 sedan maj. För några veckor sedan gick drivaxeln sönder nere vid vinkelväxeln. Stihl byter ut drivaxeln på nya 490. Den som gick sönder var gjort ihålig, nu byts den till kompakt. Funkar bra, nöjd.

Avatar Fallback

Re: stihl fs 490

Sågis88  
#185182 ok, då får vi se hur länge dä håller.
M-tronic systemet funkar jätte bra tycker jag, skönt o slippa justera förgasare^^

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl fs 490

Nonkan  
#185206 Det ständiga jagandet på låg vikt och ett bra vikt/effekt-förhållande kan ställa till det lite ibland. Låg vikt säljer mer än robusthet, annars hade vi bara sålt monsterröjsågarna 560 C-EMK/165R...

Husqvarna har haft samma hållbarhetsproblem med kopplingshusen på 355/555.

Ofta handlar det om ett användarfel, men det är svårt att utbilda tillräckligt, så då måste maskinerna byggas med överkapacitet. Sådana här problem verkar svåra att få bukt med, och personligen tror jag det har en del att göra med att de som provkör åt tillverkarna är för "bra" på att köra precis som man ska. Det vore nog vettigt att släppa ut lite provkörningssågar till ett polskt röjarlag som går på ackord..

Avatar Fallback

Re: stihl fs 490

fs480  
#185239 Jag tycker Stihl 490 med deras miljöbensin drar lite bensin. Ett röjargäng som kör Hqv klagar på att deras sågar drar alldeles för mycket bränsle. Ett annan stor röjarentreprenör gick över till Stihls röjare och bränslekostnaden per säsong blev betydligt mindre. Personligen är jag väldigt nöjd med Stihls grejer. Har jobbat i skogen sedan 1985 och dom sista åren har jag kört Stihl. Har lite erfarenhet ialla fall.

Avatar Fallback

Re: stihl fs 490

Sågis88  
#185665 min 355 drog ur en tank på 50 minuter, stihlen går ca en timme o 10 min o 252:an tog slut på 35 min:P

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl fs 490

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185670
Sågis88 skrev:min 355 drog ur en tank på 50 minuter, stihlen går ca en timme o 10 min o 252:an tog slut på 35 min:P

25min sen är soppan slut i min fs 480 men då fick den nästan en hel hästkraft extra.

Avatar Fallback

Re: stihl fs 490

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186738 Beställde en 490 med handtagsvärme idag. Det var kallt idag och precis så mycket regn att handskarna blev blöta. Räknar med att röja i två månader till om det inte ramlar in jobb till skotaren.

Användarvisningsbild

Re: stihl fs 490

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186750 HT-värme FTW!

Avatar Fallback

Re: stihl fs 490

Sågis88  
#192828 dåså, nu har 2 månader gått o inget krångel än så länge.... ända som hänt va att riggröret krökte sig strax åvanför växeln, men detta gick att bocka tebaks mellan 2 trän :)
Vinkelväxeln skriker utta fan men inget o göra åt (finns inget smörjställe)

Luftfiltret har ingen av oss bytt eller rengjort än, detta ska visst göras först när motoreffekten sjunker märkbart o dä har ingen upplevt än.

+ Sågar mjukare än 355.

Kastar mindre.

Större tanknings hål = lättare att tanka mä flaskan som vi har på selen.

Handtags värmen går att ha på i längreintervaller utan att man bränner sig.

- X-fit selen va bara skit! har bytt te min gammla husqvarna balance XT (hur mycket jag än drog åt i midjan så kunde jag få imellan en knytnäve. vilket resulterade i ont som fan i korsryggen.

något klen i underröjning och hyggesrensning.

saknar vridet som finns i 355.

längre än 355 krånligt vid lasting genom sidovingen på hiluxen.

väldigt bred i styret.

MEN i totalbetyg från mig så är sågen JÄVLIT bra!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl fs 490

kingcab  
#192849
Slurfi skrev:Återkom gärna med rapport, funderar på att förnya lite.

hej jag kan bara säga det att dom håller inte vi har bytt 16 vinkelväxlar och lika mång drivaxlar och 4 förgasare medans 480 bara går & går

Användarvisningsbild

Re: stihl fs 490

Houthakker  
#192856 Har alltid kört Stihl, just nu 550, fungerar upperligt!

Avatar Fallback

Re: stihl fs 490

Sågis88  
#193740 nu i fredas rasade vinkelväxeln eller axeln, den sluta o driva hur som helst.
men dom skulle tat på garantin redan i morrn. 12/11

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl fs 490

fs480  
#193916 Dom byter ut drivaxeln. Den är ihålig och byter den mot en homogen. Tydligen haft samma fel på Husqvarna också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).