Skördare

Valmet 931 provkörning

90 inlägg 27276 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

skogsjan695xl  
#193651 Det är inte maskinerna pruduktiviteten ligger i. Det är förarn, är det en duktig förare i en röd så producerar den lika mycket som en duktig förare i en grön, gul blå, ja vilken maskin som helst i stora drag. Sen är ju inställningarna A och O

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Jimmy Jonasson  
#193656 Jo nog är det maskinerna också. På firman jag jobbar nu har vi två duktiga killar i en 580D med dubbla pumpar som när den gick sönder lånade vår 590C med enkelpump, båda med LogMax 6000, och dom körde inte alls lika mkt med den gamle. Den orkar inte på samma sätt såklart.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193665
Jimmy Jonasson skrev:Han menar såklart <0,5l/m3 :wink: Jaså, jag har bara en pump i min gamla 590c, men behöver du två pumpar så ska du inte skämmas över det ;)



Självklart per m3fub och inte timme. Gick bra med 1470D också med enkelpump, men då fick man tänka produktion hela dagen också. :)

Det hänger mycket på föraren, men maskinen är viktig också, ger inte den förutsättningarna så spelar det ingen roll hur duktig föraren är...
Röd har jag inte kört ej heller Ecolog. Men Blått och de lirar inte i samma liga som grönt i varje fall.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193670 Jimmy Jansson : Komatsu har så du kan välja att den går bakåt med "fotknappen" nedtryckt och framåt när du släpper.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

rocky  
#193677 Har man maskinen rätt inställd och bra arbetsmetoder så spelar det ingen roll om man har en två eller fler pumpar. Fel inställningar och arbetsmetoder gör ju inte maskin bättre o avsett antal pumpar eller vad det är man har. Vet dom som igger på 100+fub i timmen och 800+fub på 11 timmars pass med olika maskin märken och "original" modeller och naturligtvis bra skog. Bara man har bra förutsättningar så kan man producera.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

skogsjan695xl  
#193681
zeaflower skrev:Jimmy Jansson : Komatsu har så du kan välja att den går bakåt med "fotknappen" nedtryckt och framåt när du släpper.


Hur fixar man det? Eller är det bara på de nyaste, den vi har är en tidig Komatsu. Det är ju iof samma dataprogram i de nya som våran.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193693 Skogsjan: om ny har nyare mjukvara i den så ligger det i datorn fast du har säkert bara inte provat:)

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193694 Skogsjan: om ny har nyare mjukvara i den så ligger det i datorn fast du har säkert bara inte provat:)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

skogsjan695xl  
#193705
zeaflower skrev:Skogsjan: om ny har nyare mjukvara i den så ligger det i datorn fast du har säkert bara inte provat:)


Det ska vara den nyaste programvaran men det är nog helt enkelt så att jag inte har kollat runt i datorn efter just den grejen.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Jimmy Jonasson  
#193719
zeaflower skrev:Jimmy Jansson : Komatsu har så du kan välja att den går bakåt med "fotknappen" nedtryckt och framåt när du släpper.


Jaså, fan vad gött! Annars kan man ge sig fan på att när man ska framåt går den bakåt och tvärtom! Det är faktiskt en smidig liten finess :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193767 Skogsjan; du behöver inte kolla runt. Funktionen ligger alltid aktiv, trycker du till byter du håll. Håller du in byter du håll tills du släpper. Kanske dåligt förklarat men du förstår säkert:)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

skogsjan695xl  
#193774
zeaflower skrev:Skogsjan; du behöver inte kolla runt. Funktionen ligger alltid aktiv, trycker du till byter du håll. Håller du in byter du håll tills du släpper. Kanske dåligt förklarat men du förstår säkert:)


Då är jag helt med. Det har jag iof märkt förut att det fungerar så. Bara den där knappen är så hård att trycka på när man kör utan skor. Nån som bytt den knappen till en sån liten pedal, typ som brukar vara till krantilt på skotare.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193789 Skogsjan: skruva isär knappen o se om de går att byta fjäder till en mjukare eller skruva på en större platta på den så de inte gör ont.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

kjetilroeste  
#193798 Fikk montert en micropedal på min 901tx for et år siden. Synes også den originale knappen er for tung. Med micropedal funker det smooth :)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193971 Tycker det är suveränt med backpedal. Lever väl kvar eftersom man e uppväxt med skogsjan/cat.
Vi monterade även en brytare jämte gaspedalen på första 1470n så du fick samma funktion. Dock lite bökigare att få till det på E gaspedalen. :S

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).