Uppvärmning

Söker åsikter om olika vedpannor

28 inlägg 36077 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

johaniskogen  
#191701 eldat 2 år i en Nibe 3300 o ja är mycket nöjd,, o som alla skriver, du ska välja en med fläkt..

nu har ja flyttat från min panna o eldar i köksspis och kakelugnar. gör fasen inget annat än att bära ved,

ja räknade med att ja eldade upp ca 20m3 ved till ca 220m3 boyta, och då a vi endast två som duschade med däremot så hade vi 20-25C inne jämt,

hade 2st 750 acc tankar med vvberedare i den ena, det va mycket bra och trots sin lilla storlek så va pannan mycket bra.

ska till våren sätta vattenburet här i huset och då kommer ja via kulvert värma huset med ännu en nibe 3300!! helt klart,

kan tillägga att det va priset som fick med att välja den från början.

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Biffen  
#193589 Jag har byt ut min 23 år gamla Arimax 35 kw mot en CtC v40 lambda, har eldat sedan september och är så länge är allt till belåtenhet, har 2m3 tank , får väl se om man är lika nöjd efter vintern.

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

339  
#193604 V40 lambda är en riktig fin panna, byggd på rätt sätt! Kan tro skillnaden är stor mot Arimaxen..

Är den lätt att tända och brinner den stabilt?

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Biffen  
#193611 lätt att tända, fullständig förbränning har dock haft ett " eldavbrott" annars helt ok.

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193628 Ett tips är vikten på pannan om den vägar under 400 kg låt bli det är vanlig plåt.

Det är stor skillnad på olika pannor 3-8 mm plåt och det är det som avgör livslägden.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

339  
#193631
zorran skrev:Ett tips är vikten på pannan om den vägar under 400 kg låt bli det är vanlig plåt.

Det är stor skillnad på olika pannor 3-8 mm plåt och det är det som avgör livslägden.



Zorran en som tror på virkespriserna.


Livslängden på en panna beror helt på att inte syresätta vattnet i systemet. Får du syresättning av vattnet rostar det sönder. Gör en rördragning så att vattnet i systemet inte avdunstar onödigt mycket. Har man öppet expansionkärl är en skvätt parafinolja bra då den hindrar vattnet att syresätta sig. En fördel är också att ha expansionskärlet så högt över översta elementet det bara går.

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193643 Öppna kärl finns inte i moderna system så syresättningen av vattnet finns inte. Men du har helt rätt i de du skriver ett jätte bra tipps för öppna system.
Slutna Expansions kärl innbyggda i huset ca 10-12 procent funkar många säger att det är för lite men de har noll koll.Har själv 3m3 v atten och 240 dm3 expansionskärl det har funkat i 10 är


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

machonisti  
#193644
zorran skrev:Öppna kärl finns inte i moderna system så syresättningen av vattnet finns inte. Men du har helt rätt i de du skriver ett jätte bra tipps för öppna system.
Slutna Expansions kärl innbyggda i huset ca 10-12 procent funkar många säger att det är för lite men de har noll koll.Har själv 3m3 v atten och 240 dm3 expansionskärl det har funkat i 10 är


Zorran en som tror på virkespriserna.

Stämmer! 12 % rätt förtryck = finemang.

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

skogshasse  
#193713 jag eldar med en arimax 35 kw mot en tank på 4500 liter och det funkar bra jag eldar ved sågspån från vedkapen och sågverket och flis som jag gör av vedbakarna

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Pe_Er_79  
#194902 Installerade nyss en CTC V40 Lambda här i huset. Har 3st tankar till den på totalt 1600 liter. Är väldigt nöjd med pannan så här långt. Upplever en enorm skillnad mot gamla pannan, en Egor V25..
Har inte monterat några givare ännu och shunt samt cirkulationspump är inte heller (elektriskt) anslutna mot pannan. Räknar med att allt kommer att lira ännu finare när allt är klart.

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Lågbonitet  
#204129 Köp calmarpannan! Min v33 går som en dröm! Grym support om man undrar något!

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Initium  
#204154 Har Calmarpannan V3. Syns ikke den er såååå bra akkurat. Har strulat noe allerhelvetes med røkgasfläkten, byttet den 3ggr. Nå er selve konstuksjonen endret på den siste, ser mye bedre ut. Litt blekkig i konstruksjonen, men så var den også rimelig da, minst 10 000kr lavere en annen tilsvarende panne.

Ville tittat ekstra nøye på BAXI. Syns også Calmarpannan V33 har litt lite vedvolym, spesielt om jeg fyrer " skrapved" som or, furu og gran.

Kjør 3x750l ack tank, og det er ikke for mye her i huset. Ønsker nok 750l til med tid og stunder...

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Lindianerna  
#776189 Vedvolym ska du prioritera högt!!
Så jäklar gott om pannan kan brinna 4-5 timmar utan att behöva lägga in mer ved.
Oftast borde det räcka med tändningen för att fylla 1500L med värme.

Har själv Baxi Ecellent 30 med 170L vedvolym!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).