Skogsmiljö och Trädlära

Diametertillväxt

22 inlägg 15844 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Diametertillväxt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192500 Håller på med en förstagallring, skogen är 40-50 år och bra bonitet för att vara norrland.
Beståndet är inte röjt i sin ungdom utan bara underväxtröjt. Träden är 16-17 m höga, Gy 31 och det står ca 2100 stammar per hektar.

Ser då jag studerar stubbarna att diameterutvecklingen har varit god de första 30 åren men sedan har träden endast vuxit på längden. Försöker nu ta ner Gy till 22 och antal stammar till 1200 st. Dock funderar jag om detta är det optimala för att få igång diametertillväxten.

Vad ska man tänka på? ska man gödsla eller ska jag gallra på annat vis?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Diametertillväxt

machonisti  
#192503 Gran? tall? längden är det ju inget fel på men diametern, har du några ungefärliga uppgifter?

Användarvisningsbild

Re: Diametertillväxt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192524 Tall/björk/gran 40/30/30, nu inriktar jag gallringen på att ta ut mycket björk och det barr som har dålig kvalitet. Det blir ca 50% björk och 50% barr som tas ut.

Det har ju stått för tätt och är eftersatt. Angående diameter så ligger de sparade stammarna på 15-18 cm i brösthöjd, alltså knappt ett timmer av första stocken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diametertillväxt

machonisti  
#192529 Allt verkar bäddat för en skaplig tallskog, tror inte du behöver bekymra dig för diametertillväxt på tall. Granarna kan ju vara lite känsliga för plötslig ljusexponering och lägga av. Hur är granen i barken slät eller grov. Tillväxtpigga granars bark brukar vara slät och lite brun grön äldre granar som hämmats länge och som inte brukar komma igång så lätt har grov bark och gråaktig i färgen.

Jag tycker det verkar som du har fullständig koll på din gallring.

Avatar Fallback

Re: Diametertillväxt

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193515 Diametertillväxt är det bara att ställa ut träden med 5 meter. Volym tillväxt i beståndet det är det intressanta.
Jag skulle lämna ca 1400 stammar för att inom 10-15 år återkomma och sikta på 1100 stammar beroende på att det brukar bli en del snöbrott, vindfällen,och anndra avgångar. Sen kan man diskutera om man ska ha tillväxten på så många stammar, men det beror på om du ska slutaverka om 30-40 år eller låta skogen mogna. Gallrar man manuellt så är man mer flexibel än om en skördare ska in då man är låst i det vanliga lönsamhets snacket.
Ett träd som är 30 cm med 4 mm årsringar växer mycket mer i volym än ett träd som är 20 cm med samma tillväxt på årsringen.

Gödsla gör man väl nästan bara i bestånd som väntar på slutaverkning. De säger att man ska se effekt i 10 år men jag tittar på bönderna och de gödslar varje år, så långtidseffekten tror jag innte på. De bästa vore nog att gödsla typ var 3 år och i rätt mängd inte som nu när det mesta tar en annan väg än till träden.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Diametertillväxt

Skogsforskare  
#193537 Vanlig skogsgödsling ger effekt i ca 8-10 år, och det hänger bland annat ihop med att träden ska hinna byta ut alla de gamla barren till nya större med högre kvävehalt samt bygga ut kronan. Sen byts de gödslade barren ut igen till nya "ogödslade" samtidigt som kronan återgår till samma storlek som innan. Under hela denna tid ger den större kronan ökad diametertillväxt.

Diametertillväxt hos barrträd beror till största delen på att de dimensionerar stammen i förhållande till den mekaniska belastning som den utsätts för av vind och snö. Träd som står väldigt tätt står dels i lä av varandra och stöttar samtidigt varandra genom att kronorna kolliderar när de svajar i vinden. Om man då gallrar hårt ökar belastning väldigt mycket och träden riskerar att gå av innan de hunnit bygga om stammen. De försöker bygga på stammen ordentligt nedtill och om man gallrat extremt hårt kan effekten rentav bli att träden helt avstår från att växa på höjden några år, helt enkelt för att inte brytas av.

Om du sänker stamantalet i såpass hög skog (som dessutom är ogallrad sen tidigare) från 2100 till 1200 st/ha så riskerar du att drabbas av ganska mycket skador.

Vilken höjd ligger grönkrongränsen på, dvs hur långa kronor har träden?

Avatar Fallback

Re: Diametertillväxt

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193586 Vad är skillnaden om jag lägger ut 600 kg skogscan på en gång eller 200 kg vid tre tillfällen.
Tycker du att det saknar betydelse?


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Diametertillväxt

Skogsforskare  
#193591 Nej, det skulle antagligen ge mindre effekt.

Avatar Fallback

Re: Diametertillväxt

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193597 Blev lite nyfiken på vad det var som zorran fick svar på ovan.

Avatar Fallback

Re: Diametertillväxt

Skogsforskare  
#193602
zorran skrev:Vad är skillnaden om jag lägger ut 600 kg skogscan på en gång eller 200 kg vid tre tillfällen.
Tycker du att det saknar betydelse?


Nej, det saknar inte betydelse, på så vis att det förmodligen skulle ge mindre effekt. 600 kg gödselmedel per ha motsvarar ungefär 150 kg kväve/ha, vilket är normalgivan vid skogsgödsling. Om man istället gödslar med 50 kg kväve per ha får man en väldigt liten effekt och även om man upprepar den vart tredje år så blir den sammanlagda effekten förmodligen mindre än om man hade gödslat med hela dosen på en gång, utöver att det naturligtvis blir dyrare.

Den stora skillnaden mot jordbruket är att grödorna i jordbruket omsätter hela bladmassan (och oftast hela växten) på en säsong och utnyttjar hela kvävegivan under denna enda säsong. Skogsträd fungerar helt annorlunda, beroende på att det primärt är barren/bladen och kronan som man påverkar med gödslingen, medan stammens tillväxt är sekundär och en reaktion på det som hänt med kronan.

Dessutom är det så att en hel del av det kväve vi sprider i skogen tas upp av andra växter än träden, och om man då sprider väldigt små mängder så finns risken att träden får ganska lite.

Användarvisningsbild

Re: Diametertillväxt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193607
Skogsforskare skrev:Om du sänker stamantalet i såpass hög skog (som dessutom är ogallrad sen tidigare) från 2100 till 1200 st/ha så riskerar du att drabbas av ganska mycket skador.

Vilken höjd ligger grönkrongränsen på, dvs hur långa kronor har träden?

Det är ju svårt att gallra så hårt som jag hade tänkt. Det blir mest att man tar överståndare av björk samt barrträd som är undertryckta, sjuka, lutande och träd som absolut står för tätt. Tror att jag hamnar på ca 1300 träd/ha i kvarvarande besånd.

Grönkronan på tall är 1/3 av trädhöjden och 1/2 på granarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diametertillväxt

Skogsforskare  
#193610 På tallarna är kronorna i minsta laget, men på granarna tycks läget vara bättre.

Avatar Fallback

Re: Diametertillväxt

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193616 Tackar du är en tillgång (Skogsforskare) jag lärde mig något nytt.
Fler frågor om man gödslar flera gånger ska man vänta 7,8.9.10 år mellan givan?


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Diametertillväxt

Skogsforskare  
#193652 Ja, mam bör vänta 8-10 år, men det finns stor osäkerhet idag om de långsiktiga effekterna av upprepad gödsling av skog eftersom det finns väldigt få fältförsök där man testat detta. Den dominerande uppfattningen är att gödslingseffekten avtar och blir allt mindre för varje ny gödsling, men det finns studier som säger motsatsen också, alltså att man i princip gödslar fram en högre bonitet.

Användarvisningsbild

Re: Diametertillväxt

machonisti  
#193731
zorran skrev:Tackar du är en tillgång (Skogsforskare) jag lärde mig något nytt.
Fler frågor om man gödslar flera gånger ska man vänta 7,8.9.10 år mellan givan?


Zorran en som tror på virkespriserna.


Sant zorran har inte heller tänkt på detta sätt.
Tack skogsforskare!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).