Traktorer och processorer

Niab Traktorprocessor

108 inlägg 63838 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#155716 Jodå för tusan.
Parkerat bakom vänster bakhjul.
Trots detta var "ryssen" uppe och vände :wink:
Vinschen är RUSKIGT stark.
Lite för stark för sitt eget bästa :roll:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Torgny  
#155773
Naders skrev:Jodå för tusan.
Parkerat bakom vänster bakhjul.
Trots detta var "ryssen" uppe och vände :wink:
Vinschen är RUSKIGT stark.
Lite för stark för sitt eget bästa :roll:


har varit ute för det jag också att det hänt när man kört fast i någon stubbe men aldrig annars
men ska jag dra ett stort träd så ställer jag kvisthuvudet under vajer med fullt ut skjut o tryckt mot marken o då välter inte traktorn , nackdelen är att man måste flytta det innan man kan dra fram trädet helt

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#155817 Instämmer helt med föregående talare.
Jo, som du säger Torgny så får jag också göra som du vid stora träd.

Så något är helt klart galet med din apparat "skogsau1964".
Blir till att felsöka.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med det då hydrualik inte är min starka sida. :???:

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

valmet-patu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160027 Får det se ut så här om man kör niab?

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Torgny  
#160033
valmet-patu skrev:Får det se ut så här om man kör niab?


förstår inte vad du menar men träden ligger åt fel håll för en niab om du inte kör över träden

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

valmet-patu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160195 Hm, jag tror jag förstår. Träden kan alltså korsa vägen, bara roten ligger åt rätt håll. Är det svårt att få ner upphängda träd om dom står för nära för att winscha? Att börja böka med björkar som hängt sej är ju både farligt och tröttande, samtidigt som det tar en massa tid.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160256 står du bara rätt är det inga problem=) för står de för vinklade för att greppa så knuffar du först annars drar man till sig stammen och greppar sen följer träden niaben då den är tillräckligt stark i både sväng och lyft.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#160297
valmet-patu skrev:Hm, jag tror jag förstår. Träden kan alltså korsa vägen, bara roten ligger åt rätt håll. Är det svårt att få ner upphängda träd om dom står för nära för att winscha? Att börja böka med björkar som hängt sej är ju både farligt och tröttande, samtidigt som det tar en massa tid.

Ja de kan korsa vägen.
Dock blir resultatet att du får backa in i beståndet om du inte vill köra över rotstockarna.
Jag har själv börjat med att fälla trädet åt vänster sett i körriktningen, sedan skär jag av rotingen varefter jag drar den åt sidan, resten av trädet tar jag med Niaben när jag väl kommer så långt.
Om träden hänger sej är det bara att vinscha ner dem.
Står de dock för nära och trädet inte lutar så mycket blir resultatet att man "skjuter iväg" roten istället och resultatet kan bli motsatt, dvs att du får trädet över maskin istället. :roll: Inte fullt så bra.
Lutar de bara lite så går det att lyfta kvisthuvudet högt, köra ut kvistarmen för att sedan trycka nedåt.
Inte för mycket bara då maskinen inte är gjord för denna behandling. :lol:

Man får se till att gallra så hårt att det inte är några problem med fastfällningar.
Utan att göra kalhyggen :wink:

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Torgny  
#160387 ett tips när det är skogtrångt gör fällskäret lite under rikningskäret så är trädet lättare att dra ner utan att det kommer över traktorn
men sedan fäller jag alltid en gata med trädet längst bort först då finns det ju plats att få ner även vägträdet i backen

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

skogsau1964  
#164654 Da ble det kraft i vinsjen, feilen er fixet ! Målte trykket, og vinsjen ga seg på 100kp. Forhandler ringte ( omsider ) til fabrikken og la frem problemet. Og jada, de forstod godt hva som var feil. På ventilblokka på vinsjen er det tre slanger tilkoblet, på den tynneste står det "drain". Produsenten var klar over at på noen maskiner var det montert ansats med for stor åpning, 5mm istedetfor 2mm. Så jeg fikk ny i posten, monterte og prøvekjørte i dag. Fant ei bustegran på over 1m3, vinsjet inn uten problemer ! Ny opplevelse, jeg behøvde ikke å dele buska i to deler. Nå har jeg hatt maskinen i nesten ett år, og klagd på vinsjen ved flere anledninger - ( jeg er for tolmodig ). Skuffet over at produsenten ikke følger opp slike tabber, men nå går alt så meget bedre :smile:

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#164671 Det var roligt att höra att det gick att lösa.
Hade själv problem med att wiren var trög att dra ut .
Detta löstes genom att byta block och montera någon extra slang.
Vet inte om det var någon konstruktionsmiss från början då den funkade bra som ny.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#193359 Så har äntligen Niaben monterats i tre-punkten och de ståtliga stammarna ligger på backen....
Dock fick jag inledningsvis bekymmer med längdmätningen som började strula efter en halv dag.
Problemet uppenbarade sig så att displayen visade ca 300cm då jag enbart matat igenom ca 70cm.
Nu är problemet löst men det krävdes att jag fick byta hela mäthjulet.
Felet låg i att det kommit in kondens inuti mäthjulet och lite korrosion har uppstått i lödningarna. Detta pga att maskinen stått stilla alldeles för länge så att packningen på "plastpluggen" torkat och luft kommit in.
Nu fanns det dock möjlighet att byta hela hjulet mot ett bättre begagnat som ÅF hade liggandes på hyllan så det hela löste sej under en eftermiddag. Kostnaden för hela operationen blev att jag fick betala reparationen av "mitt" hjul....
På det nygamla hjulet har plastpluggen blivit ersatt av en metallpligg med tätningsbrickor så det verkar som problemet uppstått innan.

Dock har jag nu kommit igång på allvar med gallringen och det verkar som maskinen är byggd för andra-gallringar med lite timmer och kubb samt massaved som resultat.
För maskinen "spottar" ur sig virke och det är med ett leende på läpparna som man tittar förnöjt på högarna för att sedan flytta fram några meter och fortsätta bilda högar :P
Då kan man undra: vad slår känslan då man står i höstkylan med dess värmande solsken i ansiktet med ljudet av traktorn som står och går samt det plötsliga ljudet av kapsvärdet som skär av bit efter bit????
Ett få förunnat nöje enligt mej :lol:

Eller är man sinnessjuk tro :roll:

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

totte  
#193361
Naders skrev:Ett få förunnat nöje enligt mej :lol:

Eller är man sinnessjuk tro :roll:


Troligtvis en lycklig kombination! :D

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Torgny  
#193575 Ett få förunnat nöje enligt mej

Eller är man sinnessjuk tro


nej då vet hur det känns :grin:

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224393 Den äldre svarta niab-processorn är den lättare än dom nyare b och c varianterna?`
Kräver den lika mycket effekt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar