Verkstan

Något läcker?

140 inlägg 68029 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193212
Snalen skrev:Fick du någon klarhet i exakt vad som läckte. Jag har samma traktor och det väller ut vattenblandad olja mellan motor och växellåda.


Nej, hade två läckor. Dels in i cylindrarna. Det är borta nu efter foderbyte och "kylarcement". Så inget vatten i motoroljan längre

Men läckan mellan motor och växelåda är kvar, om än inte direkt väller ut, men ut kommer det. Men, det läcker endast när jag kör kraftuttaget. Det sker i mitt fall ganska sällan (vinschen) så problemet är inte så stort längre. Det jag inte riktigt begriper är hur vattnet kommer in i växellådsoljan utan att komma in i motoroljan?

Detta sagt utifrån jag tror att det är vatten, och inget annat, som är i oljan som trycks ut mellan motor/vx-låda. Det är färgat som kaffe med mjölk

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

machonisti  
#193214 Motorn är tätad runt vevaxeln med axeltätning. Sedan kommer kopplingen och sist växellåda med axeltätning. Skilda oljor i motor och växellåda.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

Snalen  
#193216 Tack för ditt svar. Det är nog som machinisti skriver separata system motor resp. växellåda. Eftersom min olja rinner ut just mellan dessa är det väl den packningen som är kass. Regnvatten tar väl sig in där då. Antar att jag måste dela hela traktorn för att kontrollera felet. Min olja rinner ut bara jag startar.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193219
Snalen skrev:Tack för ditt svar. Det är nog som machinisti skriver separata system motor resp. växellåda. Eftersom min olja rinner ut just mellan dessa är det väl den packningen som är kass. Regnvatten tar väl sig in där då. Antar att jag måste dela hela traktorn för att kontrollera felet. Min olja rinner ut bara jag startar.


Jovisst är det separata system, annars skulle jag ju fortfarande ha vatten i min motorolja. Kanske det är regnvatten som kommer in som du säger :???:

Om du bestämmer dig för att dela din traktor så är jag väldigt intresserad av att följa det. Du kanske kan göra en tråd om det? Jag har en verkstadshandbok till 10/42/10/60 om det skulle vara till hjälp (på engelska förvisso)

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

Snalen  
#193229 Japp, det kommer ta hågra veckor innan jag har tid att riva traktorn. Skulle kunna försöka filma och lägga lite klipp på tuben. Hör av mig om jag behöver handboken. Tack.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).