Skogsröjning

Lönt att röja här?

25 inlägg 22606 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lönt att röja här?

towes  
#193102 Här kommer ännu en fråga om allmänhetens uppfattning i röjskogen.

Förutsättning: Ett drygt 10 ha område som planterats med gran för ca 20 år sedan.

Området består till ca en tredjedel av sammanhängande fastmark med marktyp frisk. Här ser granskogen ut ungefär som den ska. Markvegetationsklassen är mark utan fältskikt och tillväxten har varit god. Här behövs endast en lätt underröjning i begränsad omfattning innan gallring.

Resterande del av området är den verkliga utmaningen och det tråden handlar om. Här är blött, granplantorna har bitvis tagit sig dåligt och granen består av "fläckvis täckning". Blöta områden avlöser varann och det finns ingen riktig struktur. Självsådda tallar och björkuppslag finns lite varstans. Kort och gott en salig röra. Delar av området har dessutom markförhållanden som gör att en skördare eller skotare sannolikt kommer få svårt att få den bärighet den behöver.

Se några bilder nedan, ber om ursäkt för kvaliteten, det var blött även denna dagen bilderna togs.

25_1.jpg

25_2.jpg

25_3.jpg

25_4.jpg


Frågan är kanske provocerande: "Är det lönt att röja?". Naturligtvis säger många säkert och jag håller med. Men i denna röra är det svårt att bestämma sig för hur. Faktum är att det lövröjdes för drygt 10 år sedan, men efter det har ytterligare avgång skett, älgen har gjort ännu mer i sin framfart och det har dessutom kommit ytterligare underväxt av alla slag.

Jag befarar att det kommer bli väldigt dyrt att släppa in en röjare som går över allt minutiöst. Inte minst i förhållande till vad som kan bli av detta bestånd. Samtidigt är kanske risken stor att det aldrig kan bli annat än skit om inget alls görs. Står alltså som åsnan mellan hötapparna.

Vad säger ni? Hur hade ni tänkt?
- Kan granen ta dominans över övrigt utan att få hjälp?
- Kan man spara något genom att vänta eller är det "pang på", något som kanske borde gjorts för flera år sedan?
- Kan man spara kraft och pengar genom att "snabbröja" bort det som bara stör huvudstammar i de minst dåliga partierna och låta resten bero till ev underröjning?

Hoppas ni gillar utmaningen.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

Mäki  
#193104 Jadu där har du något att bita i.

Klart röjning kan hjälpa men dom granarna ser inte ut att må bra.

Hur gamla är granarna?

Om det inte är möjligt att få dikat området så ser jag ingen annan utväg
än att få in ett trädslag som börjar suga upp vattnet annars så kommer det inte att lyckas.

När ni röjde bort lövet så blev väl ett misstag gjort för det skulle gjort bra med löv som suger vatten.

Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

towes  
#193116 Granarna är 0-20 år, övervägande åt det äldre talet. Du ser mest äldre i de två sista bilderna, de två första innehåller mycket självföryngrat i förgrunden som är yngre.

I vår del av Sverige råder dikningsförbud. Och visst togs för mycket björk bort i lövröjningen. Detta trots att en hel del ändå lämnades. Men det borde sparats mer. Efterklok är väl vad man kan kallas just nu... :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

Mäki  
#193125 Jag tyckte dom såg gamla ut och för att dom skall ta sig så tar det väldigt lång tid.

Att röja ur ännu mera tror jag inte är så lyckat med tanke på att det blir bara våtare.

Jag ser bara två lösningar endera låta det växa sakta av sig själv och städa bort något träd som
stör toppen på någon gran eller röj hårt och plantera in någon typ av skärm som växer snabbt och suger mycket vatten.

Men som marken är nu så producerar den inte maximalt. Om nu det är tanken.

Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

viktor57  
#193126 En stilla fråga angående dikningen. Anlägga nytt dike råder det förbud på, men finns det inget befintligt som inte fungerar till fullo?

För mig ser det klart ut som det är/har varit för blött.

Har samma problem på ett ställe, men jag hade ett dike som på sina håll rasat ihop samt växt igen. Röjde upp diket, och måste nog säga att skogen hämtat sig avsevärt.

Det i kombination med en röjning skulle jag tro hade förbättrat förhållandet.

Tror inte det är "kört" för din avdelningen.

M.v.h

Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193132 Röj åtminstånde de torra bitarna så kan du fundera sen på hur du gör med resten. Bilderna kanske inte ger en riktigt bra bild om hur eländigt det är men det ser ju inte så farligt ut, ganska normalt tillochmed!

Är ni förresten säkra på att det skulle bli torrare om det var mer björkar där? Ett par hundratusen björkar som suger upp vatten kanske gör att det blir blötare i närområdet?
Det är en seriös undran, jag har tänkt på detta ibland för den torraste skogsmarken är ju på kalhyggen...

Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193136 Det dinns något som heter skyddsdikning, tillfällig markavvattning, kräver anmälan till skogsstyrelsen 6 v innan åtgärd. Om det inte stoppas av skogsstyrelsen så skulle jag därefter röja upp gator för diken och låta grävare dika upp grunda diken för att få bort ytvattnet. Året efter skulle jag röja igenom hela området. Kanske röja lite hårdare, ta bort alla småträd som inte verkar friska och alla som har defekter.

Avatar Fallback

Re: Lönt att röja här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193138 Skyddsdikning är väl bara vid avverkning, nu är det för sent?

Svårt att se hur det ser ut, men jag tycker som Palms, inte så jätteilla ser det ut att vara.

Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193141
Mangan skrev:Skyddsdikning är väl bara vid avverkning, nu är det för sent?

Det är aldrig för sent. Jag tycker att det ser ut att vara hög tid.

Skyddsdikning räknas inte som markavvattning och kräver därför inte något tillstånd. Däremot är skyddsdikning anmälningspliktigt till Skogsstyrelsen (skall ske senast 6 veckor innan åtgärd) och kan kräva samråd med Skogsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Lönt att röja här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193145 Anledning till att det inte räknas som markavvattning är att det skall tillfälligt skydda mot försumpning vid avverkning. Om det var sumpigt innan, så funkar det inte. Man får inte varaktigt höja markens produktionsförmåga.

Jag ser inte hur dikning skulle kunna kallas skyddsdikning i det här fallet.

Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193151 Äh vadå... Kan hålla med om att det borde ju gjort direkt efter avverkningen men blev inte utfört. Nu riskerar ju hela området att omvandlas till en sumpskog.

Det är inte vi som skall tolka lagen utan skogsstyrelsens tjänstemän, man kan ju inte göra annat än att tala om för dem vilka åtgärder man vill göra genom att anmäla det som en skyddsdikning, även om det är lite sent påkommet :)

Då man ser hur skogsbolagen far fram med skogliga åtgärder så inser man att skogsstyrelsens tjänstemän har ganska stort utrymme för att tolka lagen.
.

Avatar Fallback

Re: Lönt att röja här?

axwell  
#193171
OAS-forests skrev:Äh vadå... Kan hålla med om att det borde ju gjort direkt efter avverkningen men blev inte utfört. Nu riskerar ju hela området att omvandlas till en sumpskog.

Det är ju så skogsstyrelsen vill att vi skall missköta skogarna, vi kan ju tom. få ersättning för att försumpa.

Skyddsdikning, har jag för mig, skall om man följer anvisningarna göras så ytligt och smalt att de inte går att se var det gjordes, efter några år.
En tillfällig åtgärd efter avverkning, som skall anmälas minst sex veckor före.

Avatar Fallback

Re: Lönt att röja här?

Brickan  
#193186 Sen kan man ju skicka in till länsstyrelsen om att avvattna om det nu är markavvattning som krävs. Det är väl något som kräver tillstånd inte ett absolut stopp.

Avatar Fallback

Re: Lönt att röja här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193188 Kräver dispens, om man skall vara petig. Förbjudet i södra Sverige. :-)

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/mi ... index.aspx

Avatar Fallback

Re: Lönt att röja här?

surjämten  
#193200 Vilket intressant litet område att med röjsåg på egen hand botanisera i !
Har röjt liknande i höst. Röjde försiktigt o räknar med att återvända dit om kanske fem år. Röjde bort konkurrerande träd o "marksly" i första hand. Bestämde mig för att gynna björk där det var blött o barrträd när man kom mot torrare partier. Fortfarande lite för många stammar kvar, men luftigare att promenera igenom. Lycka till !!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).