Gallring

Gallra själv - leveransvirke

81 inlägg 65043 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#192943
ryssen skrev:Ett tips är att ha med extra svärd och kedja,så kan man skruva loss sågen montera svärd och kedja och såga loss de fastklämda

Att såga loss kan vara enda sättet brukar leda till att såga i svärdet som sitter fast. Större orsak att såga loss är att en kan fortsätta hugga på annat ställe för som OAS forrest nämnt brukar träden ge sig efter nån timme.
Är traktorn med i skogen kan den med fördel användas som hjälpmedel. Då kan det vara extra viktigt att skruva bort sågen hamnar lätt i kläm när stammar rullar.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

wiktor  
#193002
machonisti skrev:Det finns tillfällen då man tvingas svälja stoltheten, istället för att köpa en till. Det blir för dyrt att ha skogen full med fastkilade sågar.





yxa??

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

axwell  
#193010
wiktor skrev: machonisti skrev:Det finns tillfällen då man tvingas svälja stoltheten, istället för att köpa en till. Det blir för dyrt att ha skogen full med fastkilade sågar.






yxa??


Ja yxa plus bågsåg kan komma till användning om det är för långt att hämta reservsågen No.1.
Oftast räcker det ju med ett rejält brytjärn.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193029 Jag har lastaren (kranen) med till skogen. Den är fäst på traktorn så utan vagn kan man köra nära och skuffa omkull träd som vill åt fel håll. Jag har svetsat en "gaffel" på utskjutet så den får bra tag om trädstammen.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#193032 Ett sätt jag brukar använda när jag chansat och inte hämtat brytjärnet är att binda ett snöre i handtaget och sätta stammen i gungning med en slana. Lyckas jag fälla trädet så OK men åtminstone så släpper svärdet under gungningen och då knycker jag bort den.
Snöret är till för att hinna knycka bort den under svängningen utan hinner åtminstone inte jag.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

Lajodi  
#196656 Hej all kunniga här på formumet!

Jag har ca 8 ha som är mogen för en 1:a gallring. 30-40 år blanding av tall och björk med en dgv om ca 18-22 cm. Håller på att resonera lite om hur man bäst skulle göra för att jobba med det själv istället för att leja bort allt. Orsaken är (som många andra här tycker) att det ger egen tillfredställelse och blir gjort som man själv vill.

Hur gör ni med kvistningen/apteringen? Är det vettigt att tro att man kan jobba med en gallringsrulle och motorsåg? En investering i en traktorprocessor kanske är på plats...

Sen till försäljningen; i detta fall blir det ju mest björk som gallras; borde väl finnas ett värde för vedhandlare?

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

halvproffs  
#196658 Jag är så okunnig så jag vet inte vad dgv är!? Man brukar tala om bdh- brösthöjdsdiameter. Har själv aldrig jobbat med gallringsrulle för det verkar jobbigt att släpa runt en på sån.
Är beståndet tätt så kan man ju tänka sig att det är lite kvist på björkarna? och därmed inte så mycket jobb med kvistningen. Tallen kan ju även vara piskad av björkarna och därmed av sämre kvalite så det kanske är björken som skall sparas till stor del!? 8ha är ganska mycket att manuellgallra.
Har du en vettig traktor för en processor och tillräckligt med skog är nog det ett bra alternativ.
Inga problem att bli av med björken, bäst betald även av bolagen.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

Lajodi  
#196664 Hej och tack för svar! Dgv är grundyte vägd diameter.... Men värdet jag skrev ovan 18-22 cm är ett genomsnitt för hela det skiftet; stora delar är klenare, runt 10-12 cm.

Visst är 8ha mycket att ta ensam, men det kan ju ske över flera år. Totalt har jag ca 60 ha att pilla med, och inom 10 år kommer ytterligare 12 ha av detta att behöva gallras. Och iom det så är det nog självklart att någon sorts processor är lämplig...

Man skulle haft någon smidig variant monterad på en skogsvagn. Behöver bara klara klena stammar, för äldre avverkningar tycker jag passar bäst att leja bort.

Och helt riktigt så har björken hämmat en del tall och kommer att få stå kvar på dom delarna!

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#196665 En normal självverksam skogsägare klarar ca 1 ha per vinter. Då krävs en viss vana annars sjunker nog ha storleken.

En hejare kan väl klara 3 ha av motsvarande gallringsskog som månskenskogsbrukare.

Kör du mer är du en superhejare. Börjar vara svårt att kombinera löntagararbete med skogsarbete redan före 3 ha.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

Lajodi  
#196667 OK, tänkte kanske att man skulle klara 3 ha per vinter med traktor och processor. Men jag kan varket titulera mig hejare eller speciellt van, så jag får väl ta ned antagandet. Och då ser projektet kanske lite mindre vettigt ut.

Men man måste ju prova för att lära sig sin begränsning! Någon som har någon erfarenhet av Draget Maskins stegmatare?

http://www.blocket.se/osby/Stegmatare_t ... ?ca=11&w=3

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#196670 Med traktor och processor så??????

Beror väl på maskinvana.

Jag var nog inne på motorsåg. 3 ha ger rätt mycket virke, beror på diameter men det rör sig i trakterna 100 fub. Alldeles tillräckligt att plocka för hand.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Storken  
#196681 Nja, den maskinen vet jag inte riktigt...
Då hade jag nog hellre tittat på en Hypro 300, den kan nog vara ganska bra till din körning
då den klarar upp till 30 cm och är fasen så mycket snabbare än en stegmatare.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

foton  
#196685 Jag kör med Naarva Stegmatare på en 3,7 ton grävare den klipper träd upptill 30 cm. Den går att använda till det mesta lägga virket på rätt ställe, klippa grot i röjningar mm.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Fredrik B  
#196699
Blivande snickare skrev:Vågar man ringa efter hjälp när man har alla tre sågar fastkörda? :lol:


Hade hellre tagit fram yxan... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

sveakatten  
#196702 Är det någon som vet vilka som brukar betala bäst för virket i gränsen mellan Dalarna och Örebro?
Jag sålde leveransvirke i fjol till Moälven och fick 541kr m3to för blandat gran och tall timmer.
Vad jag förstår måste det vara dåligt? Det var ju endast en liten skvätt men ändå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).