Gallring

Gallra själv - leveransvirke

81 inlägg 65046 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191591 Det viktigaste är väl att kunna se in i framtiden. När kommer det snö och hur mycket ? Hur utvecklas priserna ? Sedan är det bara att anpassa sej. Man hugger på hög och kör ut lämpligt före snön kommer.

Enkelt :-).

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#191602
zorran skrev:

Nu är det så att jag gör två tidiga gallringar för att va T18, 35/50 år små uttag lämnar 1000 stammar ha sen får det stå 100 år. Det händer ganska mycket i skogen om man kan vänta ut skogen och inte slaviskt averka när skogen är 80 år. Har ett 150-årigt liknande bestånd T20 900 stammar ha medeldiameter 30 cm. Har även gödslat det beståndet för 5år sedan som ett test för att se hur det svarar på kvävet. Alla säger sopa ner allt och börja om. men jag tänker att så länge det växer så kan det stå ett tag till.
Om det är ekonomiskt rätt det kan diskuteras men det funkar för mig.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Kul med forskning på eget kapital, då får man ingen bidragsvinklingsfaktor.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191622 Kört fram 7 m3f idag, 350kr x 7 = 2450 kr, helt ok dagsförtjänst :)
Räknar med att omkostnaderna (bensin+olja) är 20 kr/m3.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#192509 Till alla helgons ära inleddes sågsäsongen idag. Lika galen som vanligt blev det att köra sig totalt slut första dagen, undras just hur det känns imorgon när det blev att tanka 5 gånger på ovan kropp. Men minst halva sista tanken är kvar, det blev så mörkt.

Första dagens saldo är inte en ljuv berättelse. Visst blev det en hel del virke men ochså malörer. Redde upp ett antal vindfällen sågade fast motorsågen två gånger 😡

Stammar hängde sig i kvistar osv. Det gick inte alls så bra som jag minns att jag är :lol:

I annan tråd har jag skrutit om att jag inte sågar i sten, men.... :|

Tar ny fart imorgon nån gång skall det väl reda upp sig, fastän jag haltar lite efter en liten eskapad i ett dike #:-s

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192528 Haha, känner igen mig i det :)
All snö har försvunnit här så jag fortsätter med gallringen. Börjar bli ganska bra på att fälla nu, fällskär med instick är ju ett bra knep, använder brytjärn på de grövsta björkarna som kan vara 40 cm i roten. Yviga grenar gör att de hänger sig ibland. Brukar låta dem vara nån timme och sedan faller de oftast av sig själva.

Då jag började för fyra veckor sen körde jag mest med lillsågen (stihl180) men har blivit lite starkare i armarna så nu är det den större (stihl260) som gäller. Satt ny kedja på sågen imorse den går så underbart fint :))

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#192698 Knävärk i morse, seg i kroppen framförallt korsryggen är trött.

Åker till skogen mitt på förmiddagen minst två timmar senare än planerat.

Dagssaldo 2 tankar i stihl ms 200.

Känsla: ungefär som när baloo säger "Jösses" då mowgli går åt honom.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Bengt.Svensson  
#192841
machonisti skrev:Första dagens saldo är inte en ljuv berättelse. Visst blev det en hel del virke men ochså malörer. Redde upp ett antal vindfällen sågade fast motorsågen två gånger 😡

Stammar hängde sig i kvistar osv. Det gick inte alls så bra som jag minns att jag är :lol:

I annan tråd har jag skrutit om att jag inte sågar i sten, men.... :|


Det är ju därför man alltid har minst två sågar med sig i skogen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#192857 Jag hade med tre när två satt fast då måste koncentration infinna sig :-bd

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Blivande snickare  
#192867 Vågar man ringa efter hjälp när man har alla tre sågar fastkörda? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#192870 Det finns tillfällen då man tvingas svälja stoltheten, istället för att köpa en till. Det blir för dyrt att ha skogen full med fastkilade sågar.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Blivande snickare  
#192871 :D

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

foton  
#192904 På tal om att köra fast, köpte nyss en Stihl MS 192 som används till kvistning. Den har ett extra smalt svärd och är väldigt bra att kvista med, man kan nästa ta kvistarna hur som helst utan att det nyper.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192916 Tunna svärd är ju smidiga att handskas med men ju tunnare svärd man har destu lättare är det att sätta fast sågen vid kapning. En annan fördel med grövre svärd är att då passar brytjärnet direkt i sågspåret.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

ryssen  
#192930 Ett tips är att ha med extra svärd och kedja,så kan man skruva loss sågen montera svärd och kedja och såga loss de fastklämda

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192936
ryssen skrev:Ett tips är att ha med extra svärd och kedja,så kan man skruva loss sågen montera svärd och kedja och såga loss de fastklämda

Funkar bara på sågar med utanpåliggande kedja (om man inte vill montera bort kopplingen förstås)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).