Bioenergi

Nödved

48 inlägg 18423 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nödved

axwell  
#192629
nordtravare skrev:nnat alternativ är att hugga tjälad björk ,förvara frusen och slänga med .den brinner bra men får inte tina .Den innehåller lättflyktiga ämnen som gör att det brinner bra men den fodrar mer luft.


Ännu bättre med tjälad fjällbjörk, innehåller aldrig mer än 40 % vätska, öppnare celler än vanlig glasbjörk.

Om det var möjligt att få till 600-800 grader i eldstaden så skulle värmeenergiutbytet bara minska med 3 %, det förutsätter att den blandas med torr ved eller annat bränsle(Yngve Ryds "Eld" med litt. hänvisning).

Vitsen med det ser jag som marginell, mer än att det brinner länge.

Avatar Fallback

Re: Nödved

nordtravare  
#192651 Men det är enligt min mening bättre än blöt ved .I år finns ingen bra torrgran och björk som legat med bark 1-2 år brinner knappt.Det var ju "nödved"han ville ha.

Användarvisningsbild

Re: Nödved

machonisti  
#192677 Smyg in i grannens vedlider :P

Avatar Fallback

Re: Nödved

vedförsäljan  
#192690 gran ved med ett år på sej torkar rätt fått om man iallafall har det inne 3 dar

Avatar Fallback

Re: Nödved

brum brum  
#192716 groggvirke 50 50 :grin:
blanda upp me lite torr ved så brinner det lite bättre o du får nytta av de sura
vedpanna kamin eller vedspis?

Avatar Fallback

Re: Nödved

axwell  
#192718
nordtravare skrev:Det var ju "nödved"han ville ha.

Det har du rätt i.

Alternativ 2, självklart, ta bort så mycket som möjligt av barken, klyv den extra fint, stapla veden korslagd(som när man bygger hörn i stapeln), ett täckande tak av styv skiva.
Förvara små depåer av ved inne då eldstaden är uppvärmd, elda med öppen ytterdörr ett bra tag för att få bättre drag och senare torrare luft inne.
Inför natten när ingen vill sköta elden längre kan en nysågad björkklabbe vara det sista vedträet.

Avatar Fallback

Re: Nödved

foton  
#192720 Man måste vara försiktig med öppen ytterdörr, risk för soteld.

Avatar Fallback

Re: Nödved

axwell  
#192725
foton skrev:Man måste vara försiktig med öppen ytterdörr, risk för soteld.

Risken för soteld är nog större om man har för vana att elda mer än enstaka otorkade vedträn.
Helst bara torr granved, ingen pyreldning, på sikt är då risken som minst.

Användarvisningsbild

Re: Nödved

Vedproducent  
#192730 Torka inne eller elda med blöt ved är ungefär lika ineffektivt. Innetorkning drar 0,7 kw per lite vatten som ska bort och det hjälper inte att det står intill vedspisen som vissa tror. Det är den extra energimängd du måste tillföra om du ska bibehålla temperaturen. Men det är väl bättre för omgivningen och minskar risken för soteld mm. Men energi drar det oavsett.

Avatar Fallback

Re: Nödved

Brickan  
#192740
Vedproducent skrev:Torka inne eller elda med blöt ved är ungefär lika ineffektivt. Innetorkning drar 0,7 kw per lite vatten som ska bort och det hjälper inte att det står intill vedspisen som vissa tror. Det är den extra energimängd du måste tillföra om du ska bibehålla temperaturen. Men det är väl bättre för omgivningen och minskar risken för soteld mm. Men energi drar det oavsett.
Gör det? Det kostar att koka vatten i pannan när man eldar. Du höjer temperaturen från förrådstemp till >100°. Det köper jag, men kostar det energi att vatten avges till inneluften utan annan temperaturhöjning än från förrådstemperatur till rumstemperatur?

Användarvisningsbild

Re: Nödved

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192743 När vatten avdunstar går det åt något som kallar ångbildningsvärme. Det är det som gör att det t.ex. blir kallt på handen när vatten avdunstar (märks ännu tydligare med eter :geek: )

Vattnets ångbildningsvärme är 2260 kJ/kg (hittas lätt på t.ex. Wikipedia). Eftersom en Wh är 3600 Ws, vilket är samma som 3600 J, vilket är 3,6 kJ, så får man kWh genom att dela kJ med 3600. Resultatet blir 0,63 kWh/kg (något mindre än vad Vedproducent skrev tidigare) :ugeek: :ugeek:

Men eftersom siffran från Wikipedia gäller vid kokpukten och ångbildningsvärmen ökar med sjunkande temperatur så har nog Vedproducent rätt :grin:
Senast redigerad av th sön 04 nov 2012, 23:09, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Nödved

Tosca  
#192745 Du kan behöva sota skorstenen oftare än normalt om du ska elda fuktig ved, det brukar bildas extra mycket tjära i den då.

Användarvisningsbild

Re: Nödved

värmSkog  
#192748 Ja de märkte jag för ett par årsedan när jag fick kapa direkt ur vältan och elda med. Hade ut sotaren ett antal fler gånger det året än normalt! Sotarn undra VAFAN jag eldade med :lol:

Avatar Fallback

Re: Nödved

axwell  
#192749
Vedproducent skrev:Torka inne eller elda med blöt ved är ungefär lika ineffektivt. Innetorkning drar 0,7 kw per lite vatten som ska bort och det hjälper inte att det står intill vedspisen som vissa tror. Det är den extra energimängd du måste tillföra om du ska bibehålla temperaturen. Men det är väl bättre för omgivningen och minskar risken för soteld mm. Men energi drar det oavsett.


Som jag själv blivit påmind om; vi kommenterar nödved.
Att det omsätts energi (var kw kommer in i bilden fattar jag inte) vid vedtorkning får man ta, viktigare är att få fart på brasan nästa gång stugan besöks.
Därför tar man inte in större mängder än att det räcker för några timmars eldning och att man lämnar stugan med förtorkad ved.
Om eldstaden omsätter 2kg ved/h och veden torkar 15 procentenheter så blir energiomvandlingen 0,3*0,7=0,21 kilowattimmar för den vedmängden.

En droppe i havet mot att inte få till någon brasa överhuvudtaget.

Användarvisningsbild

Re: Nödved

Vedproducent  
#192772
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Torka inne eller elda med blöt ved är ungefär lika ineffektivt. Innetorkning drar 0,7 kw per lite vatten som ska bort och det hjälper inte att det står intill vedspisen som vissa tror. Det är den extra energimängd du måste tillföra om du ska bibehålla temperaturen. Men det är väl bättre för omgivningen och minskar risken för soteld mm. Men energi drar det oavsett.


Som jag själv blivit påmind om; vi kommenterar nödved.
Att det omsätts energi (var kw kommer in i bilden fattar jag inte) vid vedtorkning får man ta, viktigare är att få fart på brasan nästa gång stugan besöks.
Därför tar man inte in större mängder än att det räcker för några timmars eldning och att man lämnar stugan med förtorkad ved.
Om eldstaden omsätter 2kg ved/h och veden torkar 15 procentenheter så blir energiomvandlingen 0,3*0,7=0,21 kilowattimmar för den vedmängden.

En droppe i havet mot att inte få till någon brasa överhuvudtaget.

Ja tråden handlade ju som du skrev om nödved och inte tändved. Bra då att veta att det går åt energi att torka den inomhus. Det finns nog behov av att få veta det när jag läser inläggen här. Torkar du rå ved till någorlunda torr ved inomhus åtgår cirka 20 % energi direkt till det eller då kanske drygt 100 kr/m3 stjälpt beroende på vad du värderar/köper veden för. Det kan ju i sig göra att man ser sig om efter torr ved på annat håll tills den egna veden torkat och det är inte en droppe i havet. Men jag lägger inga synpunkter på tändveden specifikt för det var nödved tråden handlade om som du själv påtalade. Om du inte fattar var kw kommer in i bilden så är det oftast det man talar om när du köper energi och kan då jämföras med el tex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).