Föryngring

Skapa egen jätteskog genom egna kottar

15 inlägg 14886 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skapa egen jätteskog genom egna kottar

nalle34  
#192599 Om man tar från sin egen skog kottar som man vet växer snabbt och blir stora träden. borde man ju få fram en egen liten dunge med jätte träd. Tänkte försöka ta kottar från några hybridlärkar som växer mycket bättre än dom andra träden som jag planterade.

I bland blir man mörkrädd vad forskarna klonar fram. På min mark planterades för 7 år sen hybridlärk med ca. 2 meters lucka. En av hybridlärken är ca. 13cm i brösthöjd och ca.7-8m hög!! Se bilden i mitt album har lagt en tumstock så ni ser att jag talar saning. Tyvärr så höll jag kamran snett så det ser ut som trädet växer snett! Dålig bild kvalite men tittar ni så ser ni med lite fantasi raderna med hybridlärk på till höger och vänster och bakom lärken i bilden.

Marken är G28. skogsbilder/search.php?search_id=egosearch

Rätt sanslöst va hybridlärken har redan kottar vid 7 års ålder. Titta på bilden så ser du dom. Vet inte hur tidigt normalt lärk har kottar. Ska man plocka ner kottarna nu från lärken och låta dom torka svalt ca. 10 pluss grader. En del påstår man ska ochså utsätta kottar för minus grader ochså efter torkning. Sen sätta ut fröna i jord och låta plantorna växa till sig innan man sätter ut dom. Korekt någon med erfarenhet som vet. Vore kul att skapa en liten jätte skog av sina bästa träd.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192604 Eftersom kottarna kommer från en hybridlärk kommer du bli besviken.
Fröna som kommer från en hybridlärk är antingen europeisk eller japansk. Hybridlärken kan inte pollinera sig själv till nya hybrider.

Avatar Fallback

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192619 Rätt länk till bilderna för oss andra: skogsbilder/search.php?user_id=15473

Avatar Fallback

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

nalle34  
#192628 Så du menar det går inte få fram plantor av hybridlärk från mina kottar? Utan det blir något annat europeisk häller japansk lärk? Hur gör plant skolorna för få fram hybridlärk plantor då? Någon som vet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

Vedproducent  
#192686
Runtorparen skrev:Eftersom kottarna kommer från en hybridlärk kommer du bli besviken.
Fröna som kommer från en hybridlärk är antingen europeisk eller japansk. Hybridlärken kan inte pollinera sig själv till nya hybrider.

Vet inte var du fått dina uppgifter ifrån. Däremot vet jag att du har fel och att det anläggs fröplantager på plantskolor av hybridlärk. Således går det alldeles utmärkt att själv ta frö från sina hybridlärkar och sen odla fram sina hybridlärkar.

Avatar Fallback

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

qw12  
#192707 Lite om lärkplantager i Sverige. Se sidan 2:
http://www.skogforsk.se/upload/Dokument ... 993-08.pdf

Avatar Fallback

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192708 Principen för att ta fram en hybrid är denna:

Man förökar två linjer genom inavel så länge det går (sterilitet infaller). Sedan korsar man dessa båda linjer och avkomman är en hybrid.

Om man sedan korsar två hybrider så blir avkomman en bastard.

Detta är principen har jag fått lära mig en gång i tiden och gäller i och för sig för djur men borde vara detsamma med växter. Om hybridlärk verkligen är en hybrid vet jag inte; kanske man använt uttrycket för att det låter bra vid marknadsförningen.

Avatar Fallback

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192710 frö plantagen för just hybrid lärkarna är speciella då de bygger på att moder klonen är en japansk lärk och fader klonen är europeisk. åker du till en frö plantage så ser du att på många av träden är det "påsar" satta runt skotten. detta är för att säkerställa att pollineringen kommer från rätt träd.

sen finns det lärk hybrider. då är moder klonen sibirisk och fader klonen japansk.
att de anläggs fröplantager på plantskola får du gärna nämna en med hybridlärk.
det finns svenska fröplantager maglehem är ett bra exempel.

Avatar Fallback

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

Chainsaw Charlie  
#192715
Runtorparen skrev:Eftersom kottarna kommer från en hybridlärk kommer du bli besviken.
Fröna som kommer från en hybridlärk är antingen europeisk eller japansk. Hybridlärken kan inte pollinera sig själv till nya hybrider.


Det jag har fått lära mig är att hybridlärken är steril och inte föryngrar sig alls. Menar du att den kan föryngra sig och att avkomlingarna antingen är europeisk eller japansk lärk?

Användarvisningsbild

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

Vedproducent  
#192721
Runtorparen skrev:frö plantagen för just hybrid lärkarna är speciella då de bygger på att moder klonen är en japansk lärk och fader klonen är europeisk. åker du till en frö plantage så ser du att på många av träden är det "påsar" satta runt skotten. detta är för att säkerställa att pollineringen kommer från rätt träd.

sen finns det lärk hybrider. då är moder klonen sibirisk och fader klonen japansk.
att de anläggs fröplantager på plantskola får du gärna nämna en med hybridlärk.
det finns svenska fröplantager maglehem är ett bra exempel.

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... age46.html

Här är lite som kan klarlägga det hela. Det framkommer att det inte alltid blir hybrider av alla frö från fröplantager. Dock inte på något sätt så att det inte går men begär resultat från plantskolan om antalet hybrider.

Avatar Fallback

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

Chainsaw Charlie  
#192733
Vedproducent skrev:
Runtorparen skrev:frö plantagen för just hybrid lärkarna är speciella då de bygger på att moder klonen är en japansk lärk och fader klonen är europeisk. åker du till en frö plantage så ser du att på många av träden är det "påsar" satta runt skotten. detta är för att säkerställa att pollineringen kommer från rätt träd.

sen finns det lärk hybrider. då är moder klonen sibirisk och fader klonen japansk.
att de anläggs fröplantager på plantskola får du gärna nämna en med hybridlärk.
det finns svenska fröplantager maglehem är ett bra exempel.

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... age46.html

Här är lite som kan klarlägga det hela. Det framkommer att det inte alltid blir hybrider av alla frö från fröplantager. Dock inte på något sätt så att det inte går men begär resultat från plantskolan om antalet hybrider.


Det befäster bara vad Runtorparen skrev. Träden som växer i fröplantagerna är japanska och europeiska lärkar. Fröna efter dem blir hybridlärkar. Men ibland pollineras tydligen den japanska moderklonen av japanskt pollen och blir då renrasig japansk lärk som skickas med i hybridpartiet.

Avatar Fallback

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192735 har själv sett bestånd där hybridlärk fröat av sig och enligt han på skogsstyrelsen som va ansvarig så va inga av självföryngringen hybrider. men det förekom både japansk och europeisk lärk.

Användarvisningsbild

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

Vedproducent  
#192738
Runtorparen skrev:har själv sett bestånd där hybridlärk fröat av sig och enligt han på skogsstyrelsen som va ansvarig så va inga av självföryngringen hybrider. men det förekom både japansk och europeisk lärk.

Ja jag får erkänna att jag måste ändra min åsikt. Du har nog rätt Runtorparen. Det var inte så glasklart som jag först trodde med dessa fröplantager men man lär så länge man lever heter det ju.

Användarvisningsbild

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192968 Två lätta kom ihåg.
Bättre tillväxt = Europé
Rakare stam = Japan
De två vanligast provienserna är Maglehem med mycket tillväxt och mycket krök och Hollbeak med lägre tillväxt men rakare stammar. Skiljer ca 5 % mellan dessa. Båda ligger 10-15 % bättre än japan men ca 10-15 % under europé. Japanen är i det närmaste resistent mot lärkkräfta vilket europén inte är. Hollbeaken är så gammal att den knappt ger mer frö och nya plantager är mer lika Maglehem. Det finns däremot ny planterade plantager i södra Sverige med förädlad japan. Sibirisk lärk är inte resistent mor lärkkräfta.

Avatar Fallback

Re: Skapa egen jätteskog genom egna kottar

nalle34  
#192990 Så har man i dag varit på kurs och träffade bland annat svenska skogs plantors respentant för förädling. Enligt honom så är hybridlärk stril. Men det finns i visa plantor man köper som är inte rigtigt hybridlärk utan har mer häller mindre europisk häller japansk lärk i sig. Dom kan ge frö som INTE är steril. Man får öppna kottarna och se om dom har frön.

Stämmer rätt bra för gående talare med det du skriver. Dom kommer växa ganska bra dom fröna som jag lyckas få gro till plantor men troligt vis inte rigtigt lika bra som hybridlärk.

Har provins maglehem på mina plantor

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).