Skördare

Fix och trix med en Ösa Supereva

5 inlägg 5914 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fix och trix med en Ösa Supereva

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192334 Som på alla gammla skördare finns det alltid något att skruva med :grin:
Problem nr 1 midjelåset som är av orginalmodell tycker jag är lite klent och inte riktigt orkar hålla emot när man lägger ut kranen fullt. Det jag har läst mig till i hydraulikschemat
är att låset får tryck ifrån bomcylindrarna kan det stämma :?: om så är fallet är det då fullt tryck eller sitter det någon ställbar trykregulator någonstans?
eller är det så att orginallåset inte ska fungera med ett 746b aggregat?
Problem nr 2 min rotator läcker under fästplattan inte i själva "snurrdelen" utan i botten om ni förstår?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fix och trix med en Ösa Supereva

Thunborg  
#192344 Midjelåset undviker jag att svara på 😡 blir bara arg :roll: men rotatorn , det sitter utgångar under som är pluggade :surp: säkert en av de som läcker :wink:

Avatar Fallback

Re: Fix och trix med en Ösa Supereva

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192348 Tack för svar ang rotatorn.Ja det blir väll till att lossa och se efter hoppas det inte är någon spricka...

   TS
Avatar Fallback

Re: Fix och trix med en Ösa Supereva

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192467 Du har helt rätt beträffande låset,trycket fås från huvudarmlyftcylindern och,jodå det är en alldeles för klen konstruktion.

Dessutom brukar husen spricka,tror jag skjutit sönder 2 hus under 250-707 tiden :lol:

Kan finnas en chockventil monterad mellan lyftcylinder och midjelås,det var några som eftermonterade sådana just för att ev. få bättre hållbarhet på huset.

Annars så blir både belägg och skivor "glaserade" med åren,testa att lossa beläggen och rufsa upp dom och skivorna med lite sandpapper.

En annan typ av lås vore att föredra,det där är väl eg. konstruerat för skotare.....

Avatar Fallback

Re: Fix och trix med en Ösa Supereva

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192469 Roligt med svar :grin: ja det var som jag mistänkte med låset då,känns som att det blir ett väldigt moment på skivan vid kranarbete med en skördarkran.Men jag ska lossa "oket" o pröva att matta ner ytorna lite.Bäst vore förstås med ett kolvlås eller vad det heter.
Blir det stor skildnad i stabilitet om man skulle få tag i några 600 band :?:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar