Motorsåg och handhållet

Smart lösning för öving av säker kapning

16 inlägg 8307 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Smart lösning för öving av säker kapning

Hema  
#192295
Bild
Fann denna grejer på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=c4EWEMo3Wic&feature=related
en Spänningssimulator. Vore väl perfekt för övning vid motorsågskörkort eller likn.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

towes  
#192297 Genialt.

Måste vara utmärkt för kursen Motorsågskörkort klass C - Trädfällning avancerad. Där ska bl.a. teknik för kapning av träd i spänn ingå. Perfekt för att handgripligen lära ut "säkra sidan" och vikten av att stå och såga rätt. Har man sett konsekvensen i "lab-miljö" så lär man vara på sin vakt även när det gäller i verkligheten.

Tyvärr kommer väl prislappen på den kursen stiga med en liknande manick, men det kan det ju vara värt...

Har inte gått kursen, kanske har man något enkelt sätt att åstadkomma rejält spänn redan idag?

Avatar Fallback

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

åberg  
#192298 Vinsch? Jag har inte C-kortet än.

Användarvisningsbild

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

Kjell S - II edition  
#192320 Ja, stroppa ena ändan o spänn upp med vinch i andra - same, same but different.

Användarvisningsbild

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

totte  
#192335
Kjell S - II edition skrev:Ja, stroppa ena ändan o spänn upp med vinch i andra - same, same but different.


Den stora skillnaden är ju att den där riggen hindrar det från att sprätta iväg på ett farligt sätt när man gör fel.

Användarvisningsbild

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

Kjell S - II edition  
#192336 En stropp till då....

Sen behöver man nog inte spänna upp det hela till absurdum för att åskådliggöra farligheten. Räcker med att påvisa spänningarna.

Användarvisningsbild

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

machonisti  
#192338 Sätta spänn på stroppar?

Användarvisningsbild

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

Kjell S - II edition  
#192339 stropparna håller + en vinch..Nämndes tidigare

Användarvisningsbild

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

bodaedet  
#192365 Stropparna behövs inte sättas i spänn, de är nog spända ändå.... :P

Avatar Fallback

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

volvo_buster  
#192412
bodaedet skrev:Stropparna behövs inte sättas i spänn, de är nog spända ändå.... :P


Ack så sant.....blinkar de så fiser dom! Så spända är de däringa stropparna ;) :D

Avatar Fallback

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

Hema  
#192415 Den ekonomiska vinsten är väl att man slipper fälla en massa trän och få dem i spänn för att eleverna ska ha riktiga träd att öva på och att man slipper stå i ev. dålig terräng. Sedan när man är klar är det bara att skicka resterna till flisning :)

Jag blev himla sugen på den där mobila lyftställningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

MNskog  
#192418 Ser ut att vara tysk ingenjörskonst av bästa sort. Håller säkert i flera hundra år.

Avatar Fallback

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192421
Hema skrev:Den ekonomiska vinsten är väl att man slipper fälla en massa trän och få dem i spänn för att eleverna ska ha riktiga träd att öva på och att man slipper stå i ev. dålig terräng. Sedan när man är klar är det bara att skicka resterna till flisning :)

Jag blev himla sugen på den där mobila lyftställningen.

Och vad är verkligheten då!!!

Användarvisningsbild

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

totte  
#192455 Verkligheten är det som man skall konfronteras med när man först har lärt sig de elementära grunderna under ordnade förhållanden. Verkligheten är också det som tar livet av en om man gör fel.

Avatar Fallback

Re: Smart lösning för öving av säker kapning

Hema  
#192457
Och vad är verkligheten då!!!

knaggen vill du förklara dig lite bättre vad du menar?

Detta ska såklart ses som ett hjälpmedel där man har större säkerhet och att man kan ha det under kontrollerade former. Minimera olycksrisken och skapa förståelse. Men att återskapa all fall man möter i skogen är väl omöjligt, men klart bättre än inget. (Om du frågar mig).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).