Skogsnyheter

Dikesrensning gav 50000 kr i böter

22 inlägg 16668 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning gav 50000 kr i böter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189100
Mäki skrev:Vi har lika snäva regler här i Finland.
Här där jag bor så har en förening som vill rensa ån som flyter genom landskapet försökt få tillstånd att rensa ån i närmare 50år och först nu har dom tillstånd att rensa den efter decennier av tvistande i domstolar men väntar ännu på del finansiering av staten.


Statlig delfinansiering av dikesrensning kan vi glömma i Sverige, så vida inte staten råkar vara markägare.
/Niklas

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dikesrensning gav 50000 kr i böter

Erik Gustafsson  
#191834 Dikesrensning är normalt inte tillståndspliktigt, förutsatt att man inte förändrar vattnets djup eller läge.
Utgångsläget är att grävda diken får underhållsrensas till sitt ursprungliga läge och djup.
Sediment, nedrasat material och vegetation får tas bort.
Obs att ett nytt naturtillstånd inte skall ha uppkommit, dvs att diket växt igen eller att
det måste tas upp på nytt.

Om diket vidgas eller fördjupas betraktas åtgärden som markavvattning och kräver därmed anmälan till Länsstyrelsen. (Tillstånd avser Mark & miljödomstolen, och blir oftast inte aktuellt i dessa fall.)
SOU 2003:124 medförde att enklare åtgärder inte längre behöver tillstånd från domstolen, utan
skall anmälas (mot avgift) till Länsstyrelsen. Det brukar ta ca. 6 veckors handläggningstid.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning gav 50000 kr i böter

nordtravare  
#191924 svar till miki .jag har varit i finland (alahärmi ) och jagat hare några år och sett "systemdikade "skogar i massor diken hundratals meter långa och i bland närmare 2 m djupa mindre än 100 m mellan och utfallsdiken i samma stil.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning gav 50000 kr i böter

machonisti  
#191927 Jag har fått statsstöd upp till 60% på dikesrensning som planerats av skogscentralen. Skiftet är ca 10 ha och totala dikeslängden uppgår till en kilometer.
Skiftet ingår i ett dikesprojekt som berör ett hundratal lägenheter. Skulle kunna kalla det systemdikat skifte.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning gav 50000 kr i böter

nordtravare  
#191929 det är ett sattyg att jaga hare i.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning gav 50000 kr i böter

machonisti  
#191930 Ta med dig en bro nästa gång du kommer!

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning gav 50000 kr i böter

loppan  
#191940 Man kan alltid bygga en basväg med diken.Det räknas inte som skogsdikning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).