Små skogsmaskiner och övriga maskiner

alstor hjul gamla vs nya

7 inlägg 5120 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

alstor hjul gamla vs nya

ord bind  
#162677 Ni som har kört alstor med både gamla och nya däck dim är det stor skillnad
på framkomligheten eller bärigheten? Skulle det ev behövas ännu bredare däck?
håller på att räkna på egna boggilådor så det finns möjlighet att välja dim.

Är det någon som provat med midjelås i stället för stödben till kran på alstorn.
mvh karl



   TS
Avatar Fallback

Re: alstor hjul gamla vs nya

skogshasse  
#162774 hur kommer dina lådor att se ut har du bild eller skiss vad har du för material kvalite tjocklek kedjor drev mm mm

Avatar Fallback

Re: alstor hjul gamla vs nya

yanmar  
#191614 hejsan jag är ny här på forumet.jag är jätte intresserad av en alstor men lasset 3mlångt virke han fick på va ju så lite.vet någon här om någon som har skarvat bankarna så de får mera på å hur det?skulle behöva få på halva lasset till för att få någon lönsamhet.jag skall köra på förtjänst.eller har ni hört om någon söm kört med överlass typ3ton utan den går sönder?

Avatar Fallback

Re: alstor hjul gamla vs nya

axwell  
#191618
yanmar skrev: av yanmar » 9 minuter sedan.
hejsan jag är ny här på forumet


Välkommen till Skogsforum, vilken typ av Yanmar har du?

Med min lilla Yanmar YM186D blir lastarean 1,1 m2 med ca 40 cm förlängningsstakar.
Med en medellängd på 4,5 meter blir det stort sett 5 m3travat, drygt 2 ton +/- några hundra kg, beroende på typ av virke.

Ingen märkvärdigt stor griplastarvagn, en Möre SF3120, den håller för den lasten eftersom Yanmaren är så lågt utväxlad att det går att smyga fram istf att behöva ta sats som med en ATV.

Alstor i all ära men jag skulle inte vilja byta mot min Yanmarkombination.

Avatar Fallback

Re: alstor hjul gamla vs nya

yanmar  
#191789 tjena jag är ny på forumet.jag undrar över en sak såm ni kanske kan hjälpa mig med.jag är intresserad av alstor men för att få lönsamhet så måste det gå att lasta nästan dubbelt mera.men håller den för 3ton är det,är det någon här som har erfarenher att köra med alstor med överlass.

Avatar Fallback

Re: alstor hjul gamla vs nya

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191813 Är det inte billigare att ta ut betalt så det lönar sig istället för att pressa maskin med vikter den inte är gjord för.
Har läst artiklar om entreprenörer som kör Alstor som den ska brukas och dom påstod själva att det var bra lönsamhet.

Avatar Fallback

Re: alstor hjul gamla vs nya

borrsväng  
#191872 Ett förslag är att du räknar på grindarean och ser hur många stockar du kan klämma in.


Om du planerar att köra överlass så vore de nog en klok ide att välja en Alstor med långt chassie... så att du för över så mycke vikt som möjligt på framänden... vikten fördelas jämnt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).