Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

70 inlägg 57759 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191700 Hei.Har en 8T vagn jag tenkar å bygga drift på, måste få tag i 2 hyd motorer då... tenkte å prova å få tak i et par fra et valmet 965 aggregat etc.
Det jag er mest osaker på er hur man løser det med ventiler osv.. noen som kan gi meg en forklaring evnt har noen biler från en Vagn med Navdrift.

Tenkte og samtidlig å øka från 400 hjul til 500 hjul, har fått tag i 2 stk 500/60-15.5.
hvilke hyd motorer er da dom mest optimale, 400, 600,800 for å få mest mulig kreftor og inte for høg fart.
traktorn som skal brukar har hydraulik på 200bar og 38L min pumpe.

mvh Trond, Norge.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191707 Spännande projekt, lägg gärna upp bilder.

Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

stegmaster  
#191711 Kan ikke mye om dette, men sånn umiddelbart så hørtes det lite ut med en 38l/min pumpe.
Tror det enkleste angående ventiler og liknende og se på sprengskisser og delekataloger til de som lager slike vogner.
Her f, eks er et hydraulisk skjema fra en av Farmi sine vogner med navdrift.
se slutten på side 26 og sammenlign med delenr på side 27 i denne Pdf filen.
Finns sikkert andre produsenter også som har liknende ute på web.
Ellers kan du sikkert sende en mail eller ringe Igland og spørre hvordan det er løst på deres vogner.
Er du heldig har de kanskje noe ventiler eller annet du behøver liggende.

http://www.farmiforest.fi/en/files/en_s ... 12-2WD.pdf

Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

bodaedet  
#191738 Som "stegmaster" skrev 38l/min räcker inte långt, kommer att gå sjukt sakta. Sätt en pump på kraftutaget med högre flöde om du ska ha navdrift.

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191751 Jag glemte å si at jeg kan

slå over en spak så får jeg 68L i minuttet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

bodaedet  
#191752 Då blir det bättre, tänk på att inte montera för klena slangar gäller att ha ett så stort flöde som möjligt fram till och från motorn. Bilder på bygget önskas, lycka till.

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191778 Men vad har du för tryck i systemet, avgörande för vilken kraft du får!

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191787 Har du 200bar och 68l/min kan du gå in på

http://kts.se/NT/svenska/produkter/drift.htm

och läsa om resultatet. KTS använder BB4-800 motorer.

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191801 Trykket er 200 bar ved både 38L og 68L min. Målte trykket i våres og det var akurat 200 bar.

Masse: Vet du vad slags motorer som sitter i Valmet aggregatorna..(965) dom e iallefall Black bruin. er det nåt mulighet for evnt at frikobla dom for vagkjøring.
Hadde inte du fått i dine navmotorer brukt, muligens inte från noen Valmet aggregat?

Takk for link Stegmaster.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191816 I 965 aggregaten sitter som jag förstått det Bb4-800 alternativt BB4-630.

Mina motorer hade suttit i ett aggregat och är på 800cc. För att frikoppla dem lägger jag ett tryck på ca3bar (om jag inte minns fel) i motorhuset, port C och kör port A & B via en NG10 ventil direkt till tanken.
Tror att KG-Knutsson http://www.kgk.se säljer en ventil som sköter frikopplingen om du vill göra det enkelt för dig.

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Cat554  
#191825 Du kan ikke frikoble hydraulisk, det må frigjøres mekanisk, ellers vil turtallet bli altfor høyd når du kjører uten drift. For driften vil ikke kunne gå særlig fort om du har 68 l/min. Vurder rulledrift. Virker kanskje litt primitivt, men løser masse på en enkel måte.
OH

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191833
Cat554 skrev:Du kan ikke frikoble hydraulisk, det må frigjøres mekanisk, ellers vil turtallet bli altfor høyd når du kjører uten drift. For driften vil ikke kunne gå særlig fort om du har 68 l/min. Vurder rulledrift. Virker kanskje litt primitivt, men løser masse på en enkel måte.
OH




Det går utmärkt att frikoppla dessa motorerna, kolvarna trycks in och du får inget motstånd och inget slitage.
68l/min ger 6,7km/h. Det räcker länge i skogen

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191835
Masse skrev:
Cat554 skrev:Du kan ikke frikoble hydraulisk, det må frigjøres mekanisk, ellers vil turtallet bli altfor høyd når du kjører uten drift. For driften vil ikke kunne gå særlig fort om du har 68 l/min. Vurder rulledrift. Virker kanskje litt primitivt, men løser masse på en enkel måte.
OH




Det går utmärkt att frikoppla dessa motorerna, kolvarna trycks in och du får inget motstånd och inget slitage.
68l/min ger 6,7km/h. Det räcker länge i skogen


Här kan du se hur det funkar, jag har inga fjädrar så jag trycker ner kolvarna med olja

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191847 Jag tittade lite på den linken og skjønnar vad du menar...
hadde nok sikkert inte vårt dumt med fjærer heller da men.

Det er inte noe man kan greie å eventuelt ettermontere på motorer som det ikke sitter på,
må vel evnt kjøpe fjærer fra Black bruin men det er vel nesten for godt i å være sant om det skulle gå. er vel noen spor osv som fjærerne skal sitte i.

Det jag ser for meg er at det evnt er lite lettere da både min farsa og et par kompiser vil bruke den. men som sagt kan jo kjøpe nye motorer då men da kostar det vel fort 50 000kr eller nåt.

masse: du synes det funkar fint med å sette pressa på returport som du gjør måste du evnt korigere detta ved lang vagkjøring eller kjørar du feks 1 mil og det ligger i fri hele vegen !

vad tycks er en grei pris på 2 motorer evnt for et komplett valmet 965 aggregat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

jonathanA  
#191873 På min Mowi 1250 så sitter det en knapp i navmotorn som man frilägger motorn helt med!
Hade ju varit skönt att slippa gå ur traktorn när man rullar ut på vägen, men man kan ju inte få allt, annars är jag väldigt nöjd med drift!
CIMG1657.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).