Avverkning (slutavverkning)

Att trampa myrväg

21 inlägg 18571 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att trampa myrväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191733 I morse var det minus elva på barmark och då infinner sig (som vanligt på hösten) hoppet om att få till körvägar över blötmarker. Hur gör ni? När börjar ni trampa? Vad trampar ni med? Kan tänka mig att det är nåt som 4-hjulingar skulle funka till.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Att trampa myrväg

bodaedet  
#191734 Börjar nu och klämma ner gräset med fyrhjuling, så brett som det bara går. Fortsätter med fyrhjuling efter varje snöfall, när det bär en tyngre maskin så fortsätter man med det.

Avatar Fallback

Re: Att trampa myrväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191737 Ja jag har fått lära mig av "de gamle" att man ska börja redan nu och på barmark. Även gräset och mossan isolerar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att trampa myrväg

bodaedet  
#191741 Har också fått lärt mig det fick höra att det var bra om man fick upp vatten i spåren, därför är det viktigt att inte köra med för lätt maskin, för tung får ju ett annat resultat.

Användarvisningsbild

Re: Att trampa myrväg

finskpinne  
#191743 Jo det är nog på tiden att man börjar trampa redan nu. Som redan tidigare skrevs så är det viktigt att redan trampa ner gräset och mossan för att det lättare ska börja frysa. Och gärna så att det blir lite blött i spåren, då går tjälen ner snabbt i marken. Gärna med så tungt fordon som marken tillåter, förståss utan att det finns risk att man fastnar. Men med en fyrhjuling får man nog en bra början, man kanske måste köra ett par gånger mera men va fan, det är ju ändå så kul att köra fyrhjuling så då kan man ju kombinera nytta med nöje!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Att trampa myrväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191744 Ja, jag är sugen på att köpa en fyrhjuling och ge mig ut och gegga i myren. :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att trampa myrväg

machonisti  
#191755 Jag tror det är för tidigt ännu, beror ju på var man bor men skulle nog vänta till lillajul ifall kallväder då dyker upp.

Dethär är bara en kort lillvinter.

Användarvisningsbild

Re: Att trampa myrväg

finskpinne  
#191758 Inte är ju vintern här ännu för att stanna men man kan ju nog börja förberedandet av vintervägar för det. Det behöver ju inte vara minusgrader för att det ska lönas att trampa. Är marken +5grader men luften är 0 grader så löns det ju att trampa ner den isolerande mossan och gräset och på det viset få ner marktemperaturen till 0 grader. Då fryser ju marken tidigare än om man inte hade trampat sedan när den riktiga vinter faktiskt kommer för att stanna.

Avatar Fallback

Re: Att trampa myrväg

elis  
#191767 I fjol trampade jag ca 50-60 m över en myr med 4-hjuling. Jag började packa på en dryg dm snö och därefter på i stort sett varje "påfyllning", kanske 5-6 ggr totalt. Första ggr trängde det upp ganska mycket vatten på vissa ställen och de ställena fortsatte att bli lite blöta även senare, det var dock ingenting som påverkade resultatet.
Det gick engreppsskördare och skotare över ett antal gånger och det bar hur bra som helst. Insatsens längd ska nog ställas i relation till hur mycket trafik det blir. Som jag ser det så är det onödigt att börja alltför tidigt och bränna en massa bränsle och tid i onödan. Det kostar att åka 4-hjuling och kalla och j---a är de att åka på vintertid om man har lite transportsträcka.

En förröjning till skaplig bredd lönar sig alltid, vill man breda ut vägen så den tjälar djupare så är det bra att ta till sidoområdena. Nu gjorde inte jag det och det blev väl kanske bara 5 m på smalaste stället, men som sagt det fungerade. Väntar man till snön kommer så går det säkert lika bra med snöskoter.

Användarvisningsbild

Re: Att trampa myrväg

Lill Junior  
#191769 Han som trampar åt oss använder en gammal BV202, har runt 4-500 meter som ska trampas tills i vinter. Brukar börja i november med att trampa på barmark.

Avatar Fallback

Re: Att trampa myrväg

Skogstinsen  
#191846 Du kan alltid ringa till sten Olsson. Tror han bor i Hagfors eller tyngsjö. De inte han vet om skogsbilvät g på myrar är inte värt att veta.

Användarvisningsbild

Re: Att trampa myrväg

Kse  
#191849 Vi börjar trampa imorgon och använder bara skoter, funkar bra om det inte är några längre sträckor.
Farsan hade en liten bandvagn som hette Frosty på -80 talet som han trampade vintervägar med. den var utrustad med plog fram och sladd där bak.
Den flöt dessutom så det gjorde inget om det var i blötaste laget.
Frosty.jpg

Avatar Fallback

Re: Att trampa myrväg

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192558 Vi har en pistmaskin som vi kör med, men inte än brukar börja i december nångång. Men vi ahr en lite annan metod vi trampar inte ihop snön utan vi plogar bort den. Plogar riktigt brett.
Funkar kanon bra, vi har fått fara och göra vägar där skoter och bandvagnar gått bet.
När det blir för mycket snö ihoptrampat börjar det isolera och kan vara helt tinat under.

Avatar Fallback

Re: Att trampa myrväg

Skogstinsen  
#192942 Sten har en Bamse med blad och vinsch fram så han skjuver bort det översta lagret på mossen för det isolerar. Han gör fortfarande vintervägar trots sina 70 år. Timmerbils chaufförerna säger att dom brukar oftast kunna mötas på vägarna och även fullastade.

Kjell i busjövika körde mycket på hans vägar på mossarna, kunde köra helt som vanligt 80 km på en frusen mosse. :smile:

Avatar Fallback

Re: Att trampa myrväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192953 Ja det var bättre vintrar förr. Hade en Garret med schaktblad som jag plogade myrväg med nån gång. Nu är det bara frågan om en överfart för skotaren. Lutar åt fyrhjuling.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).