Små skogsmaskiner och övriga maskiner

kranman bison

50 inlägg 38295 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kranman bison

yanmar  
#191641 hejsan ny på forumet.jag undrar över en sak kanske någon här kan hjälpa mig.jag är intresserad av alstor men lastutrymmer är nästan hälften för litet för att få lönsamhet har jag räknat.vet någon här hur mycket det går att lasta på en alstor.ja vet 2ton från fabriken.men tror nog den håller för mere vet ni något tacksam för svar

Avatar Fallback

Re: kranman bison

rikard_e  
#191642 Lite offtopic men, hur mycket klarar en Kranman Bison 6000 eller en vimek 620 att lyfta?

Används dom till massaved och kortklentimmer?

Användarvisningsbild

Re: kranman bison

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191643 För säkerhetens skull skall man inte köra med överlast på dessa små maskiner. Om jag drar en parallell med vimek620 så håller vagnen utan tvekan för större vikter men bromsar och däck är inte anpassade för det. Att kryssa på smala körstråk i skogen med överlass är inget att rekommendera heller. Då krävs bredare vägar och vitsen med liten maskin minskar.

yanmar; Varför vill du lasta så mycket? det går ju så fort att köra en vända till!

rikard_e; Angående kranen på vimek620 så är den stark, inga problem att lasta 5 m normaltimmer.

Avatar Fallback

Re: kranman bison

mrvimek  
#191669 ja ha lasta o kört 5,3 timmer som va 70cm grov o den lyfte man på mitten så dom orka om man kan utnytja kran i huvudet o va bison lyfter mera än vimeken o når mycket mera Man få tack så mycket :)

   TS
Avatar Fallback

Re: kranman bison

rikard_e  
#191687 Ojdå, För när man ser på grejorna så ser det klen ut för att lyfta stortimmer med.
Häftigt må jag säga ! :grin:

Avatar Fallback

Re: kranman bison

mrvimek  
#191703 allt går bara de finns en vilja

   TS
Avatar Fallback

Re: kranman bison

yanmar  
#191728 kör nu med en yanmar med ett skogsvagn som är nästan dubbelt större än alstor men endå är det svårt att få lönsamhet,jag har en 5m kran.som jag gjort själv. å rulldrifft på vagnen som jag gjort själv.alstor är snabb men det blir nog många extra rundår på en dag.har hört ryktesväg det fins en som kör med överlass på alstor typ3 ton =1ton överlass men får inte tag på den personen.har ni hört om någon som kör med liknade lasser?det fins så mycke blörmarker här så därför tror jag int riktigt vimek skulle passa här.alstor med band skulle vara bra.

Avatar Fallback

Re: kranman bison

mrvimek  
#191729 ja är de surt o mycket me snö så är terri helt perfekt till de men kör man på sommaren o sentigt så är hjul att föredra o är drejorna ny så visst funka de att köra överlass då men gammla saker ska man ta de lungt me :)

   TS
Avatar Fallback

Re: kranman bison

skogshasse  
#193994 hej på er alla är det någon av er som har köpt en bison ännu och kör med den så ni har fått erfarenhet av den

Avatar Fallback

Re: kranman bison

mrvimek  
#194027 hej inge än men ha inte kunnat varit i skogen för har fortfarande problem me halsen :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: kranman bison

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194093 Snygg design på Bison-maskinen och midjestyrningen verkar fin. Jag tycker dock att kranen verkar lite tunn, standard är den 3,3 m men bra att man kan välja till en större 4,4 m.

Nån som sett data på vad maskinen väger och area på lastgallret? Markfrigången enligt deras egen produktbeskrivning är 27 cm, lite mindre än konkurrenterna.

Avatar Fallback

Re: kranman bison

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194151 Alltså man får ju ta Bison för vad den är dvs en maskin för den självverksamme som kör hem lite ved åt sig själv. I mina ögon är det inte en maskin för den yrkesverksamme. Det är en liten maskin med en ganska lite prislapp som i första hand skall konkurrera med fyrhjulingar, inte Alstorn osv.
Om man tycker den saknar det ena och det andra samt att lastvolym osv är för liten kanske man ska börja med att titta på en större maskin från början.

Jag tycker det verkar vara lite av en sjukdom att "alla" producenter hela tiden ska bli större, bättre men också dyrare än dom var från början. Det slutar ofta med att dom prisar ut sig själva från den marknad dom kommit in på.

Markfrigången är låg ja visst men jämfört med en fyrhjuling så är den jämförbar men inte jämfört med Alstorn och Vimeken som kostar nästan dubbelt så mycket.

Avatar Fallback

Re: kranman bison

svenolof56  
#195171 Verkar inte som någon satsat på en Bison 6000 ännu.
Vad blir markfrigången med de större hjulen?

Avatar Fallback

Re: kranman bison

seabr  
#199429 Jag kan mäta vad det är för frigång när Jag är hemma nästa helg då Jag har de stora hjulen pa våran Bison

Användarvisningsbild

Re: kranman bison

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199765 Jag har precis genomfört en kurs på skolan där vi använt en Bison. Vi är mycket nöjda. Framkomligheten är mycket bra. Smidig och lätt att köra. Väldigt fint att det är hydrostat så man slipper växla som på Alstorn. Jag tycker man absolut kan jämföra den med en alstor. Men jag hade valt en Bison. Alstorn har kanske bättre framkomlighet men river mer i marken eftersom den är diffad hela tiden. Alstorn går snabbar på väg vilket är ett pluss. Bison slipper du växla och den Alstorn jag har kört var väl väldigt skrapig i växellådan eftersom där inte är någon koppling på.

Sen hur mycket den orkar... tja det fins ju begränsningar... och denna ekstock var för stor men jag fick upp den.

IMG_2409.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).