Motorsåg och handhållet

Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

17 inlägg 19094 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

rca1959  
#191609 Hade lite folk förra helgen som hjälpte mig göra ved. En av dom, som kör motorsåg ibland i yrket......., bommade fylla på kedjeolja.

Han kom till mig och sa att nåt var fel, jävlar vad det rök om sågen. VARM..... Lät den svalna en kvart, men startade inte igen.

Lämnade in den hos min hovleverantör. När jag ringde och frågade sa min kontakt att meken trodde att den var körd på ren bensin.... Icke så, har bara Aspen 2T som jag köper på 20-liters dunk.

Sågen är 5-år gammal. Att reparera den går på ca 3000:- Tydligen byter man vevaxel lager då också. Vevstakslagret sitter ju där det sitter, kan ej bytas för dom pengarna.

Kolven hade nypt men inte fastnat, skador både vid avgas och insugsport. Likaså hade det gått loss bitar ur kolvtoppen. Har ej själv sett skadorna.

Vad göra? Reparera för 3000:- Kan det vara risk för ännu ej upptäckta sekundärskador?

Köpa ny såg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

brum brum  
#191640 http://www.tradera.com/jonsered-cs-2152 ... _167042013

detta kanske kan va ett alternativ :smile:

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

rca1959  
#191657 Inte dum. Beror på vad priset blir såklart. Verkar vara, enl. Jonsered. En avancerad amatör, near professional, såg. Precis där jag är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

totte  
#191664 Det beror också på hur du använder sågen. Är du proffs som kör dagligen, nej det är inte lönt att reparera. Kör du däremot då och då, så kan reparation vara ett bra alternativ. Men det hänger också på sågens allmänna skick, har den börjat bli lite racklig och välanvänd så är det bättre att satsa på nytt.

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

rikard_e  
#191684 Hade nog försökt få tag på något annat.
Du får ju rätt bra begangnat såg för 3000:-

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

rca1959  
#191715
brum brum skrev:http://www.tradera.com/jonsered-cs-2152-wh-motorsag-proffs-rek-8100kr--ny--auktion_302429_167042013

detta kanske kan va ett alternativ :smile:


Oops! Tittade just på budlistan :shock: Ett helt pack vargar som cirklar runt om den.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191742 Hva 353 och Jonsered 2152 tror jag är samma såg,förutom bågen då.

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

rca1959  
#191753 Säljaren prate om nån ny Husqvarna med automatisk justering av förgasaren mha mikroprocessor. Gör mig lite nervös.......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

totte  
#191761 Autotune kallas det. Läs trådarna om Hq 550 och 560 här i forumet, har skrivits en hel del om det senaste tiden.

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

rikard_e  
#191782 Verkar som autotune fungerar rätt bra ändå.
Vissa har ju haft problem, men så är det alltid.

Ska iväg och titta på ett såg imorgon som har autotune

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

H-kan  
#191802 Hos 'min' ÅF kränger de en 346 xpg för 6000 spänn. Den har inte autotune, men jag har en likadan och jag har aldrig behövt skruva på'n, så autotune vore bortkastat för min del.

Kan tillägga att jag inte är proffs, men jag gillar att tro det :wink:

Jag har aldrig fattat skillnaden på proffs-såg och de andra. Är det bara den där taggiga grejen närmast svärdet?

Jag skulle alltså letat upp en ny såg ist f att reparera eller leta begagnat.

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

totte  
#191823 Skillnaden på proffssåg och andra är framför allt att proffsmodellerna är avsedda att ha högre hållbarhet, dom skall klara ett par år i daglig drift. Sen är åtminstone de mindre, upp till 50- 60 cc eller så ofta lite varvigare och rappare, farmarsågar, som det kallas är lite mer allround, med lite mer vridmoment och inte fullt så höga varv. En generalisering förstås, finns alltid undantag.

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

rca1959  
#191894 Jag ofta saknat att 353:an inte har mer kraft.

Funderar, trots allt, på en 550XP. Dom har inbyteskampanj (dock fungerande såg :grin: ), har ju en Jonsered 2kW elektrisk som står och samlar damm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

Phantom  
#191923 Prata med din handlare om att byta in den skurna sågen. Ibland kan dom även ta emot såna, beroende på ÅF ;)

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 353G - beslutsångest

rca1959  
#191953 På gång!

Husqvarna har 1500:- i inbyte just nu på bl.a. denna sågen :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).