Gallring

Gallra själv - leveransvirke

81 inlägg 65039 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Bengt.Svensson  
#191237 I Småland är det också 5 cm, men jag brukar lägga i klenare bitar utan att något vrakas för den skull. Själv hugger jag 3-meters massaved eftersom jag tycker det blir lättare att brossla, min inspektor sade att man bör ha 4,2 meter i medellängd på fallande massaved för att lastbilen ska få fullt lass.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191239 Jag hugger fallande längder, de får vara mellan 270-570 cm. Undeviker alltför långa längder eftersom de är bökiga att lasta i gallringen. Snittlängden blir ca 450 cm. Vet inte hur långt det är mellan bankarna på en timmerbil men tror att de är anpassade för längre längder än 3 m.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

Camwood  
#191284
OAS-forests skrev:Jag hugger fallande längder, de får vara mellan 270-570 cm. Undeviker alltför långa längder eftersom de är bökiga att lasta i gallringen. Snittlängden blir ca 450 cm. Vet inte hur långt det är mellan bankarna på en timmerbil men tror att de är anpassade för längre längder än 3 m.

Vem säljer du massaveden till och vad får du betalt ungefär?

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191344 Nätraälven köper, får 370 kr för barrmassa och 350 kr för björk.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191419
OAS-forests skrev:Nätraälven köper, får 370 kr för barrmassa och 350 kr för björk.

Nyfiken som man är på virkespriser i övriga landet så gick jag in på Nätraälvens hemsida och där var det inte angett de här priserna.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

värmSkog  
#191437 det stod vell 300 kr för både barr och björk sen så stod det även nått om aktuell premie på 50kr m3/fub så då är vi nästan uppe i dom priserna som OAS-Forests skrev iaf

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191447
värmSkog skrev:det stod vell 300 kr för både barr och björk sen så stod det även nått om aktuell premie på 50kr m3/fub så då är vi nästan uppe i dom priserna som OAS-Forests skrev iaf

Precis det som står i den prislista som finns på deras hemsida.
Grundpris 300 kr + 50 kr i premie + 20 kr för självverksamma medlemmar = 370 kr/m3f.
Det är ju lägre än vad det varit de senaste åren men skogen behöver huggas igenom efter förra vinterns snöskador och jämfört med andra fritidssysselsättningar så ger detta en intäkt.

Gallring med motorsåg ger så mycket tillbaka. Fyskisk träning av kroppen och nöjet att fälla träd, tillfredställelsen av att se den gallrade skogen med friska fina träd, medelstammens volym ökar och tillväxten läggs över på färre träd.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191488
bengt.a skrev:Nyfiken som man är på virkespriser i övriga landet så gick jag in på Nätraälvens hemsida och där var det inte angett de här priserna.

Blir själv lite nyfiken vad ni har för priser hos er? är det Värmland?

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#191490
OAS-forests skrev:
värmSkog skrev:det stod vell 300 kr för både barr och björk sen så stod det även nått om aktuell premie på 50kr m3/fub så då är vi nästan uppe i dom priserna som OAS-Forests skrev iaf

Precis det som står i den prislista som finns på deras hemsida.
Grundpris 300 kr + 50 kr i premie + 20 kr för självverksamma medlemmar = 370 kr/m3f.
Det är ju lägre än vad det varit de senaste åren men skogen behöver huggas igenom efter förra vinterns snöskador och jämfört med andra fritidssysselsättningar så ger detta en intäkt.

Gallring med motorsåg ger så mycket tillbaka. Fyskisk träning av kroppen och nöjet att fälla träd, tillfredställelsen av att se den gallrade skogen med friska fina träd, medelstammens volym ökar och tillväxten läggs över på färre träd.

För att inte tala om den fina svidande känslan när man vid en enkel fällning sjabblar och trädet vinkar precis motsatt riktning och alla bitar skall bäras över ett dike mot körvägen.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

värmSkog  
#191494
OAS-forests skrev:
bengt.a skrev:Nyfiken som man är på virkespriser i övriga landet så gick jag in på Nätraälvens hemsida och där var det inte angett de här priserna.

Blir själv lite nyfiken vad ni har för priser hos er? är det Värmland?


Jag bor i Värmland dock så har jag dålig koll på priserna just nu.

OAS-forests verkar bo i ångermanland, så då vet du lite priser där iaf.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

värmSkog  
#191498
machonisti

För att inte tala om den fina svidande känslan när man vid en enkel fällning sjabblar och trädet vinkar precis motsatt riktning och alla bitar skall bäras över ett dike mot körvägen.


Ja den är fin :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191499
machonisti skrev:
OAS-forests skrev:För att inte tala om den fina svidande känslan när man vid en enkel fällning sjabblar och trädet vinkar precis motsatt riktning och alla bitar skall bäras över ett dike mot körvägen.

Har aldrig varit med om detta :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#191500 =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191502 Ingen koll på priser för tillfället,men det är inte över 300kr/m3f.Tror jag ......
Läste lite slarvigt trodde premie gällde enbart timmer.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191588
OAS-forests skrev:
zorran skrev:T18

En T18 har ju boniteten 3,1-3,8 m3sk. Det betyder produktion av 310-380 m3sk på 100 år. Från det skall det som röjs bort och gallras ut dras. Du ska nog vara nöjd om det står 250-300 m3sk vid slutavverkning.



Nu är det så att jag gör två tidiga gallringar för att va T18, 35/50 år små uttag lämnar 1000 stammar ha sen får det stå 100 år. Det händer ganska mycket i skogen om man kan vänta ut skogen och inte slaviskt averka när skogen är 80 år. Har ett 150-årigt liknande bestånd T20 900 stammar ha medeldiameter 30 cm. Har även gödslat det beståndet för 5år sedan som ett test för att se hur det svarar på kvävet. Alla säger sopa ner allt och börja om. men jag tänker att så länge det växer så kan det stå ett tag till.
Om det är ekonomiskt rätt det kan diskuteras men det funkar för mig.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).