Uppvärmning

Söker åsikter om olika vedpannor

28 inlägg 36085 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Söker åsikter om olika vedpannor

Utigården  
#190915 Jag står i valet och kvalet mellan ett gäng hötappar (vedpannor) och vintern börjar närma sig med stormsteg.

Grundfakta: Vi har ett hus med en boyta på ca 200 kvm som ligger omkring 150 meter från närmaste granne och en panna av märket Norrahammar med inbyggd varmvattenberedare samt två st ackumulatortankar på 500 liter/st och är installerat 1983.

Vi kommer att installera en ny vedpanna samt komplettera med en ackumulatortank på 500 liter med inbyggd beredare samt solslinga för att senare investera i solpanel samt eventuellt ytterligare en till på 500 liter (sammanlagt 1500 eller 2000 l inkl de gamla tankarna)

Jag vill förstås veta vilka fördelar dom olika vedpannorna har men framför allt vilka nackdelar som finns på dom tex krånglig sotning, liten lucka, dyra reservdelar mm. Det skiljer rätt så mycket i pris på några och en del har Lambda = ytterligare något som kan krångla? eller...

Några av de pannor jag har tittat på:
Nibe Vedex 33300
Euronom Keram 33
Värmebaronen Vedolux 30
Calmarpannan V33
CTC V40
Baxi Solo inova 30
Effecta Woody 35



   TS
Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Bonn-Pelle  
#191281 Själv har jag en Extuna, dyr men lättskött och effektiv.
Har samma boyta som dig har 2 tankar en 500 liters som jag hade tidigare, samt en nymonterad på 1600 liter med inbyggd varmvatten bererdare.
Den nyare tanken är förberedd för solvärmare.
http://www.extuna.se/system/visa.asp?FI ... Menu=16490
Lättsotad. ingen raster som det fastnar prylar i eller blir sönderbränd.

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

ulfgustav  
#191286 Titta på VIADRUS en tjeckisk panna i gjutjärn som har mycket bra egenskaper och som är mtcket prisvärd
Importeras av Lindqvist Heating

Användarvisningsbild

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Granstorp  
#191289 Viadrus hör inte ihop med modern och effektiv vedeldning! Köp en modern vedpanna med underförbränning! Man kan knappt låta bli att skratta åt vissa som med näbbar och klor försvarar dessa pannor. Hur många är det inte som tycker att detta är en bra panna men ändå håller man på att modifiera och bygga om pannorna! Varför gör man då detta? Jo för att verkningsgraden är riktigt dålig! Dessa pannor är gjorda för att eldas med kol och inte ved!

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Skogstinsen  
#191292 Viadrus är rena skiten! En panna utan fläkt är historia idag! Fattar inte varför de byggs såna fortfarande.
Bygger Volvo amazoner o duetter fortfarande? De är samma sak!

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

80-90  
#191317 hj jag satte in en vedex 3300 för 2år sen .. jag e väldigt nöjd med den så den kan jag varmt rekomendera .. lycka till

Användarvisningsbild

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Skogstomte  
#191321 Monterade en Baxi Solo Innova 20kW åt en släkting för ett par år sen. Den låga effekten beror på att han har bara 100mm rökkanal mot rekommenderade minst 140mm.

En stadig bit, 450 kg! Pannan är riktigt solid och ser välsvetsad ut. Lite strul dock, har bytt rökgastermostat och överhettningsskydd, detta kan vara otur eftersom det verkar vara ok grejor i från början, samt lager i fläkten, de var sönderslagna från fabrik (man kände groparna i lagerbanorna när man vred fläkten sakta).

Pannan har superb förbränning och det blir inget sot bara lite grått stoft, förutom i vedutrymmet förstås där det blir lite sot. Förbrukar bara lite mer än hälften så mycket ved som kombipannan han hade innan.

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191332 Köpte en Vedolux 30 2008, och är mycket nöjd.
Lätt eldad, lättsotad och har hög verkningsgrad. Köpte också en acctank till på 500L, har nu tot 1500L acc tankar.
Det är mycket luft i vedpanne priserna, betalade ca 21.900kr exkl moms och frakt.

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

ulfgustav  
#191333
Granstorp skrev:Viadrus hör inte ihop med modern och effektiv vedeldning! Köp en modern vedpanna med underförbränning! Man kan knappt låta bli att skratta åt vissa som med näbbar och klor försvarar dessa pannor. Hur många är det inte som tycker att detta är en bra panna men ändå håller man på att modifiera och bygga om pannorna! Varför gör man då detta? Jo för att verkningsgraden är riktigt dålig! Dessa pannor är gjorda för att eldas med kol och inte ved!


Konstaterar att "Granstorp" knappast har erfarenhet av denna panna utan helt går på hörsägner och reklam slogans för plåtpannor med keramik.
Pannan har ett välkonstruerat eldningsutrymme och att den skulle vara konstruerad för kol är ytterligare en floskler
Viadrus är en gedigen gjutjärnspanna för självdrag alltså behövs ej fläktar det enda som man kopplar till är en laddomat och skulle det t.ex bli strömavbrott så skyddar denna systemet från kokning.
Pannan får generellt mycket bra betyg från sotare för sin fina förbränning

Användarvisningsbild

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

loppan  
#191339 Har själv en Nibe vedex 3300 som funkar bra.Stod själv i valet och kvalet för två år sedan mellan denna och Baxi solo inova.Att det blev nibe beror på att den då var ca 13000 kr billigare.
Fördelen med baxi var mest att den har ca 30 liter större eldstad,verkningsgraden är på båda ca 90%
Baxi pannan var möjligen mer robust i konstuktionen men inte tillräckligt i förhållande till prisskillnaden
Niben klarar lätt 2000-2500 liter vatten i acc tankar.

Glöm allt annat än fläktstyrda pannor då de hör till det förgångna,skillnaden är gigantisk.
Jag förbrukade förr ca 30-32 m3 ved per år i en Diom panna från 1988 som faktiskt var ganska bra.
Nibe pannan förbrukar ca 20 m3,det säger allt om verkningsgraden.
Kan tillägga att jag askar ut pannan två ggr per år men man får dammsuga ur skorsten i sotluckan ca en gång per månad i hög säsong.
Senast redigerad av loppan tor 25 okt 2012, 19:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Granstorp  
#191346
ulfgustav skrev:
Granstorp skrev:Viadrus hör inte ihop med modern och effektiv vedeldning! Köp en modern vedpanna med underförbränning! Man kan knappt låta bli att skratta åt vissa som med näbbar och klor försvarar dessa pannor. Hur många är det inte som tycker att detta är en bra panna men ändå håller man på att modifiera och bygga om pannorna! Varför gör man då detta? Jo för att verkningsgraden är riktigt dålig! Dessa pannor är gjorda för att eldas med kol och inte ved!


Konstaterar att "Granstorp" knappast har erfarenhet av denna panna utan helt går på hörsägner och reklam slogans för plåtpannor med keramik.
Pannan har ett välkonstruerat eldningsutrymme och att den skulle vara konstruerad för kol är ytterligare en floskler
Viadrus är en gedigen gjutjärnspanna för självdrag alltså behövs ej fläktar det enda som man kopplar till är en laddomat och skulle det t.ex bli strömavbrott så skyddar denna systemet från kokning.
Pannan får generellt mycket bra betyg från sotare för sin fina förbränning


Kan meddela "Ulfgustav" att anledningen till att jag vågade sticka ut hakan i mitt inlägg är att jag själv eldat i en Viadrus U22 i snart tio år! Så erfarenhet saknas inte! Min egna sotare jämförde min Viadrus effektivitet med en gammal köksspis....


Hade det inte varit en så pass stor investering att byta panna så hade jag gjort detta mycket tidigare! Nu står det en ny Nibe Veddex 3300 och väntar på installation! Ska bli riktigt intressant att få börja elda i en modern vedpanna!

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Bonn-Pelle  
#191403 Generellt kan man säga att en sugfläkt minskar vedbehovet, och gör att uppstart av pannan sker snabbare.
Funderar starkt på att montera en på skorstenen i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Utigården  
#191435 Jag väljer just nu mellan Nibes vedex 3300, Baxi solo inova och CTC V40 (utan Lambda tror jag eftersom man är rädd för fler saker som kan krångla. Blixtnedslag slår ut en massa elektronik ändå) samt tankar med sammanlagt 2000 liter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Jeep  
#191672 Jag köpte Baxi Solo Innova 30kW för 4 år sedan och har ca2500liter ack.volym (en Baxi försäljare sa att jag säkert skulle bli nöjd även med hälften men att pannan fungerar bäst med 3x750l ackar) Även förberett med slinga för solvärme (som ligger på vinden).

Är grymt nöjd med pannan och tyckte att det var lika bra att satsa på en svanenmärkt panna för att inte ge grannar några anledningar att klaga.

Att satsa på det bästa som finns känns ganska naturligt när det gäller så stora investeringar. Alla grannar utom en har bergvärme och hävdar bestämt att de inte förbrukar några kWh för uppvärmning... :-) :-) :-)

Användarvisningsbild

Re: Söker åsikter om olika vedpannor

Skogstomte  
#191691 Klart det går åt ström till en värmepump. Bytte själv från vedpanna (CTC 70-tal) till jordvärme. Fick från c:a 35 - 40 m3 lösved/år till c:a 8000 kWh på pumpen. :-@ Back to topic

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).