Bioenergi

Vedmaskiner behövs ej

177 inlägg 103761 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191027
Slurfi skrev:Börja inte gnälla om trollfaktor, nog är det väl kul att nån tycker nåt för en gångs skull, skriv mer.


Det är uppfriskande att det är nån som sticker huvudet o rör om i grytan.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

plutten  
#191030 Själv tycker jag att stå vid en vedmaskin är riktig terapi, många projekt som fått sin början genom att man stått och kapat ved och liksom "drömt" sig bort. Vedmekaniseringen är ju en hobby. Står man med motorsågen i hand och "drömmer sig bort" vete f-n hur det slutar.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191047 Så är et med alla investeringar, när de väl är gjorda glömmer man priset man fick betala och ser bara fördelarna. Allt från motorsåg istället för timmersvans, till Alstor istället för traktor med linkran.

Det finns alltid någon som föreslår en dyrare maskin, särskilt på det här forumet. ;)

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191061 Gallring med motorsåg är lika avkopplande som vedmaskin enligt min åsikt, vedsågning med motorsåg faller under samma begrepp.

Tankarna kan snurra lika fritt som plutten menar fastän man använder motorsåg utan att säkerheten äventyras. Brådska är ofta betydligt större orsak till skada än att man lyssnat på radio eller funderat över livet fastän man gör ett redigt dagsverk i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

halvproffs  
#191114
Slurfi skrev:Börja inte gnälla om trollfaktor, nog är det väl kul att nån tycker nåt för en gångs skull, skriv mer.

Och en bara gnäller om japspickisar! Nä, AMERIKANSKT ska de va! Jovisst är det väl kul att nån sticker ut hakan lite för det har blivit lite slätstruket forumet tyvärr. Samma ämnen återkommer ofta. Kanske man har varit här för länge?

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Jan Skog  
#191124 Överhuggaren har rätt "vedmaskinen har inte en chans" när det gäller att få fram pannved. Ni som har vedmaskiner kan väl erkänna att ni är bra trötta efter en arbetsdag. Att såga med motorsåg i rätt arbetshöjd är inget tungt arbete.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

volvo_buster  
#191129 Visst är det väl så att varje "förbättring" man gör i maskinparken resulterar i en försämring när man kliver upp på vågen. Så är det iaf för min del :D:D :D

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Husqy346  
#191136 Jan skog vet du vad den grundläggande vedmaskinen är byggd för inte är det fina brasvedsbitar till kaminen i allafall.
När jag kör med fyrdelars yxan i min japa 320 o max mått 32 cm grov stock så är de klabbarna så grova över ryggen så man åtminståndes får köra om den gång till.
Med sexdelars yxan så är det snudd på att de bitarna blir för grovt ändå för kamin vid max diameter.
För fina bitar så är det minst sex delars yxa helst ännu mera som gäller.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

norrskog  
#191187 hopps det tillverkas en panna där man kan lägga in tre meter stockar direkt och att det brinner så pass sakta att det räcker att trava in några st en gång i veckan. Hade väl varit det ultimata :)

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191189 Jag minns att Kronblom eldade kakelugnen med en grov stock som matades in med en stor gummisnodd om änden...

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191190 Jag har satt in värmepump o säljer virket.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191235
Jan Skog skrev:Överhuggaren har rätt "vedmaskinen har inte en chans" när det gäller att få fram pannved. Ni som har vedmaskiner kan väl erkänna att ni är bra trötta efter en arbetsdag. Att såga med motorsåg i rätt arbetshöjd är inget tungt arbete.


Du tog orden ur munnen, jan skog. :ympeace:

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Storken  
#191248 Om jag ska lägga ner en massa arbete så vill jag göra det i skogen på röjning och gallring och inte stå på vedbacken och kapa som nån stackars polack!
Därför har jag fliseldning... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

stegmaster  
#191279
Jan Skog skrev: Ni som har vedmaskiner kan väl erkänna att ni är bra trötta efter en arbetsdag.

Inte als, då har man fel vedmaskin. :wink:
Om du inte har en tävling såg (typ v8 och 404, kedja), så kommer du inte ikapp en "riktig" vedmaskin, dessutan klyvar den ochså medan man kapar nästa.
Om du kapar mycket under 10cm grovlek, så kanske du klarer hänga med vedmaskinen et tag, annars inte.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Mäki  
#191280
stegmaster skrev:Om du kapar mycket under 10cm grovlek, så kanske du klarer hänga med vedmaskinen et tag, annars inte.


Håller med. Om man har ved under 10cm så kan man bra klara sig utan att klyva och då vinner säkert motorsågen men har du grövre ved så skulle nog inte jag vilja elda den okluven.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).