Gallring

Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

17 inlägg 10554 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

alias  
#191010 Hej och välkommen till forumet Gjutarn!

Beklagar sorgen.

Vad du bör göra (röja och vänta eller gallra nu direkt) är inte lätt att ge råd om utan att veta mer om skogen. Framförallt trädslagsfördelning, ålder, bonitet för det aktuella beståndet. Dock håller jag med Skogsolas resonemang ovan - det är mer bråttom att gallra löv och tall jämfört med gran för att behålla tillväxten, sen ökar ju stormskaderisken om man låter även granskog bli för hög innan gallring.

Likaså är det svårt att säga något om offerten utan att veta medelstammar och skotningsavstånd, eller planttyp m.m.

Det som slog mig var att det endast var angivet en provision (prispåslag/premie) om 50 kr/m3toub (på sågtimmer förutsätter jag???) och inte något grundpris (listpris) som det utgår ifrån. Ett lågt listpris + en hög premie behöver ju inte ge ett högre pris totalt än ett högt listpris utan premie.

Var även observant på olika måttslag för sågbara sortiment, om priset är angett i m3fub så innebär det att den prisgrundande volymen är ca 20 % större än om priset är agett i m3toub.

Vad är grundpriset på sågtimret?

MVH
Alias

Malwa
Avatar Fallback

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191029 I den typen av averkning det handlar om brukar andelen sågtimmer vara försumbar. Då kan ju köparen klämma i med ett bra pris för syns skull.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).