Motorsåg och handhållet

Kedjeslipning

69 inlägg 46044 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

machonisti  
#186176 Det tog länge innan jag lärde mig att inte såga i sten. Chansar inte längre i stenig mark, det tar mycket mer tid att fixa skadad kedja än att skärpa den.

Visst gnistar det till ibland, speciellt vid dikesrensningsprojekt. Då brukar jag använda gamla kedjor, de nya spar jag till bättre arbeten.

För närvarande känns det intressant att se en expert fixa en kedja, eftersom jag bara knåpat på för mig själv vet jag inte om det är bra, perfekt eller helt åt helvete.

En splitterny kedja skär bättre efter filning men bortåt 50 m3 fast, tappar jag nog känslan om den var vassare ny eller just då.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186181 Jag har en liknande slip som den Lodjuret just köpt.
Vad är korrekt metod för att mäta fram ryttarhöjden med en sån slip?
Jag tänker mig att man först slipar alla tänder så de är lika långa/höga, sedan mäter
man med en mall ryttarhöjden och tar ner dem med slipen så alla är lika.
Nån som kan förklara åt mig?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

lodjuret  
#186185 Har inte sett en lösning med slipen för ryttarna, är nog flatfil som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

lodjuret  
#186190
machonisti skrev:Det tog länge innan jag lärde mig att inte såga i sten. Chansar inte längre i stenig mark, det tar mycket mer tid att fixa skadad kedja än att skärpa den.

Visst gnistar det till ibland, speciellt vid dikesrensningsprojekt. Då brukar jag använda gamla kedjor, de nya spar jag till bättre arbeten.



Visst tar man inte bästa kedjan när man sågar i diken men man vill ju ändå ha den vass.
Jag har inte riktigt möjlighet att såga där jag vill, jag sågar där jag bedömer det behövs som mest.

Mina största problem är sand i barken men även sand och grus i mossan på vissa träd. Mossan kan man undvika om man vill genom att kapa en hög stubbe men det ser inte bra ut.
Gällande sanden så är det bara inom ett mindre område + efter en väg som används flitigt.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

mrvimek  
#186193 ja ha provar power saw den från oragon o den ha funkat fint så man tar nog att byta sväd på husqvarnan

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

machonisti  
#186194 Visst skall den vara vass, men där det finns stor risk för gnistor använder jag ändå en äldre kedja. Den behöver inte vara dålig ändå men ifall det går åt helvete är ingen stor skada skedd.

Kedjor som borde kastas använder jag vid rivningsarbeten o. dyl. eller när virket är sandigt.

Hur länge kör Ni era kedjor i skogen?

Jag hugger ca 100m3 fast massa + stock. Samt energiveden som kommer vid gallringen.
Till nästa säsong lägger jag på en ny och sparar den gamla till osäkra arbeten.

Min skogsmark ligger på bördig dikad myrmark och lermark samt morän. Skog på sandås har jag ingen erfarenhet av!

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

rikard_e  
#188004 Vanlig fil i skogen.
Finns billiga kedjeslipar att köpa för 300-500 kr som funkar bra

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

Erik Gustafsson  
#190846 Det är "kvadratisk" dvs square filing som gäller. Den tekniken är helt enkelt överlägsen
sedan flera år tillbaka. http://www.madsens1.com/bnc_filing_cb.htm

Den kräver dock rätt fil, dvs diamantform, då risken för sprickor annars är uppenbart.
http://www.pferdusa.com/products/201b/2 ... 0103P.html

Det MÅSTE vara rätt filar för att det skall fungera!

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

kson  
#190847 Köpte stihls fil som filar tanden och ryttaren sammtidigt priset ligger på ca 500kr men det blir riktigt bra

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190916
Erik Gustafsson skrev:Det är "kvadratisk" dvs square filing som gäller. Den tekniken är helt enkelt överlägsen
sedan flera år tillbaka. http://www.madsens1.com/bnc_filing_cb.htm

Den kräver dock rätt fil, dvs diamantform, då risken för sprickor annars är uppenbart.
http://www.pferdusa.com/products/201b/2 ... 0103P.html

Det MÅSTE vara rätt filar för att det skall fungera!

Då måste man veta vad man gör och här är det filning i den högre skolan

Var hittar man sexkants filarna i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

husqvarna_med_sthil  
#250741 Nån i Sundsvallstrakten som har elektrisk slip för sågkedjor som kan ta på sig att slipa ett tiotal kedjor lite omgående. Tar för lång tid om jag ska köpa slip, lära mig och hinna slipa. Alt är att köpa nya kedjor.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

axwell  
#250778
husqvarna_med_sthil skrev:Nån i Sundsvallstrakten som har elektrisk slip för sågkedjor som kan ta på sig att slipa ett tiotal kedjor lite omgående.


Raket-Lasse "med Stihl" vill nog köra sin superslip.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

husqvarna_med_sthil  
#250799 ofasen, gör han det, det visste jag inte..tack för tipset! Ska ringa och fråga vad han tar och om han kan göra det lite sådär på en gång :)

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

husqvarna_med_sthil  
#250801 Jag hade 12 kedjor men nu är de alla slöa men nu blev det ju en massa vindfällen som ska sågas upp och tiden jag trodde jag hade att skärpa dem finns inte längre.
Klart man skulle kunna köpa julas kedjeslip men jag hade tänkt att vänta lite.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

stektlök  
#250839 Jag har en slip men bor inte i den trakten. Måste väl finnas nån i närheten som kan hjälpa dig. Vad är det värt föresten att slipa en kedja eller 10 ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar