Traktorn i skogen

Traktor med linkran vs fyrhjuling

30 inlägg 17841 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor med linkran vs fyrhjuling

Jamt  
#190659 Ni som provat både att köra i skogen med traktor utrustad med vagn och linkran samt kört med fyrhjuling med vagn. Hur tycker ni att de står sig kapacitetmässigt mot varann? Fyrhjulingen smidigare och snabbare men mindre lass jämfört med traktorn. Vem får man fram mest virke med per tidsenhet?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190662 Tänker man på investeringskostnaden så vinner väl traktorn.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190667 Som jag ser det så är fyrhjulingen ofta en nöjesmaskin och har svårt att konkurrera
med en traktor när det gäller kapacitet i att te.x. köra fram virke.

Om budgeten är 30.000kr så skulle jag alla dagar i veckan välja min MF 168 (som kostar ca 30.000kr) mot en fyrhjuling.
Traktorn är bättre på:
dragkraft, frigångshöjd, varm hytt, möjlighet till hydraulisk kran mm.
Traktorn kan givetvis också med fördel användas till andra gårdsysslor som snöröjning mm.
Andrahandsvärdet är också löjligt bra på en gammal MF, tror att den stigit i värde de
10 senaste åren.

Har dock ej någon egen fyrhjuling så jag har ingen egen erfarenhet av att köra fram virke
med en sådan lösning.

Men har provat att köra fram virke med en snöskoter och skoterdoning.
Kan tänka mig att kapacitetsmässigt är en snöskoter och fyrhjuling inte så
långt ifrån varann i antal fub man får fram på en dag.

Visst skulle jag kunna tänka mig att köpa en fyrhjuling, men mitt behov
skulle då vara att snabbt ta sig till lagomt svåråtkomliga röjningsuppdrag.

Min far körde fram hyfsat stora mängder virke med en gammal Buster 400
och linkran. Detta skedde på vintern i djup snö och visst, det gick,
men det kräver en skicklig pilot, mycket planering och förberedelser,
välpackade vägar(ibland spolade), lasta i utförsbacke, hyfsat bra terräng
och en väldig massa tungt arbete.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

machonisti  
#190690 Ifall ärendet handlar om drivning av virke!!!!!!


Då till en som haft turen att ärva en skotare valmet 828 efter far som man väl kan kalla skogsveteran. Inte ett enda dagsverk på annan plats än skogen.

Har hjälpt vänner i skogen. Lastat snöskoter, fyrhjulingar och fergusonar och fanskap.

Tyvärr maskinerna som är gjorda för att gå i skogen gör det bäst. Vad beträffar rubriken har jag ingen egen av vardera men svettsparande är traktor med linkran jämfört med fyrhjuling.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

foton  
#190692 Har en ATV som mest står i maskinhallen tar man den till skogen hänger den sig på något. Säkrast att ta traktorn.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

Storken  
#190696 Jag har aldrig provat att köra virke med fyrhjuling och jag kommer nog inte att göra det heller...
Jag brukar köra hem ca 10 lass ved med min traktor och griplastarvagn varje år.
Om jag kör 4 m längder så får jag på ganska precis 10m3.
Om jag skulle köra det med en fyrhjuling så skulle man ju få köra bortåt 90 lass för samma mängd... :!:

Användarvisningsbild

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

machonisti  
#190697 Det skrivs mycket om miljötänkande. 90 lass bensin jämfört 10 diesel.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

Jamt  
#190708 Startade väll tråden litegrann i syfte att höra om en traktor med linkran är betydligt effektivare än ett ATV-ekipage. Har själv bara kört med fyrhjuling och vagn (utan kran) samt skoter med doning. Men farsgubben har även bakhjulsdriven traktor så hade kunnat vara roligt att prova den med en linkran. Tänkte att linkranar verkar ju ganska billiga som begagnade och kanske även är pengar man till stor del kan få igen om man säljer den några år senare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

machonisti  
#190724 check it out!

Användarvisningsbild

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

svampbob  
#190746 Jag har i många år varit i skogen med 4-hjulsdriven traktor och virekran men har i år börjat köra med 4-juling och drivenvagn (Grizzly 550 + Avesta ms38) och ett vet jag och det är att det är roligare nu. Jag har kollat bränsleförbrukningen och med ca 3 km till skogen så går det åt totalt drygt 4 liter bensin för julingen och vagnen per fullt lass och sågen behöver ca 1,5 liter bensin för sitt arbete.

Om jag tar 75% av kostnaden på lek och nöjeskontot så är det kanske försvarbart med mitt ekipage.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190749
Jamt skrev:Startade väll tråden litegrann i syfte att höra om en traktor med linkran är betydligt effektivare än ett ATV-ekipage. Har själv bara kört med fyrhjuling och vagn (utan kran) samt skoter med doning. Men farsgubben har även bakhjulsdriven traktor så hade kunnat vara roligt att prova den med en linkran. Tänkte att linkranar verkar ju ganska billiga som begagnade och kanske även är pengar man till stor del kan få igen om man säljer den några år senare.


Att slippa handlasta är ju ett lyft bara det. En virekran med hydraulsväng underlättar för lastningen.

Sedan beror det på vad det är för terräng man ska köra i. Har man en liten traktor med låg frigång gäller det att är hyfsat jämt. Men man har en bra räckvidd med vinschen.

När traktorn redan finns känns det som att man får mer för pengarna. Med att köpa en wirekran till traktorn än att uppgradera fyrhjulingsekipaget.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

IT-SKOGVAKTARN  
#190756 Jag skaffade Orsavagnen till min 4-hjuling och det blev ett otroligt smidig lösning. Man tar sig fram över förväntan. Sedan får man ju inte med sig så mycket virke så kapaciteten blir inte så hög. Men jag kommer till ställen som varit omöjliga att ta sig till med andra maskiner. Dessutom är flyttar man lätt maskinen och vagnen med en vanlig släpkärra.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190761 Det Kanske finns någon snäll granne med wirekran som du får låna och prova lite??

Användarvisningsbild

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

halvproffs  
#190770
Storken skrev:Jag har aldrig provat att köra virke med fyrhjuling och jag kommer nog inte att göra det heller...
Jag brukar köra hem ca 10 lass ved med min traktor och griplastarvagn varje år.
Om jag kör 4 m längder så får jag på ganska precis 10m3.
Om jag skulle köra det med en fyrhjuling så skulle man ju få köra bortåt 90 lass för samma mängd... :!:

Fick idag hem en ny Carlmanvagn och utan att mäta den tror jag att lastarean är ca 0,75m2 och det gånger 4 så blir det 3m3. Det borde alltså bli ca 33 lass.Den har helt klart sin plats i ett småskaligt skogsbruk!
Har kört med det mesta som finns på marknaden under åren och vajerkran är farlig så det gäller att tänka sig för så man inte skadar sig eller värre. Lätt att vicka traktorn om den inte är så stor, lyftarm kan gå av och spelet slår i backen med stor kraft, stå andra sidan som du spelar mot! osv.. Med rätt förare och hydraulisk sväng är det ett billigt alternativ till hydraulkran eller atv med dito. Finns även en tråd här om winchar.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

r93  
#190791 Hur länge håller en fyrhjuling?

En gammal traktor som gått tre fyra tusen timmar är ju knappt inkörd, hur ser en fyrhjuling ut efter 3000 h?

Jag köpte en mohedavagn med starkran förra veckan, har inte haft tid att pröva den riktigt.
Men min 430 drar den nästan på tomgång.

En fyrhjuling får ju kämpa med varje lass, det måste slita på grejorna.

För det blir ju oftast så i skogen "får jag med dom tre stockarna med behöver jag inte åka tillbaka"

Därför blir det ofta lass med råge.

Köp vad du vill!
Alla maskiner har sin plats, men ett fyrhjulingsekipage är åt he***tes för dyrt om du frågar mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).